Bosch wasdroger WTL6471 stoort.....

Wtl6471

  • #1
Bosch wasdroger WTL 6476 EX / 02 FD 8302 200018
stoort.

de lampjes 'reservoir' en 'filter' knipperen, en de digi LED display geeft op alle posities een knipperende "8". op de voorkeuze standen start ie soms wel. maar op de korte tijd instelling kan ie niet meer opstarten.

draait wel rond
wordt warm, maar stopt heel snel, en schiet in de error stand.

Ik heb hier al wat zitten lezen op klus idee, maar snap mijn droger nog niet helemaal. Al wel wat open gemaakt.

waterpompje draait, slangen schoon/doorgankelijk. de vlotter en klikschakelaar doen het.
overal waar ik bij kan schoon gemaakt (ook de losse doorblaas unit links onder)

sensor in de deur opening a/d voorkant geeft 12 K ohm - dat is goed ??

dan is er nog electronica, een verwarmunit achterop met een thermo sensor (heb ik begrepen van klusidee.nl). die laatste sensor heb ik nog niet gevonden....

hij is nog niet heel oud, dus nu al vervangen is ook zo wat.....
iemand een tip ?? kan ik nog wat doormeten ? zo ja, waar precies ?
 

HarryO

  • #2
NTC aan de voorkant 12 K: klopt
Het probleem wat jij vermoedelijk hebt is over verhitting omdat de trommel maar 1 kant op draaid, of omdat de NTC op het element defect is.
Controleer deze NTC als eerste, moet bij kamer temperatuur 25 K zijn.
 

Wtl6471

  • #3
Dank je voor je reactie!
Ik dacht ie wel 2 kanten op draaide (maar zal dit nog even controleren). En oververhit zal ie niet zijn, de droger start niet op, en is dan dus nog volledig koud.
Ntc bij het element, is dat net zo'n ding als aan de voorkant?
Mbt element, je bedoelt het verwarmingselement? Dat ding aan de achterkant ? Ik had de kap aan de achterkant er ook al even af gehaald, maar zag zo 1-2-3 niet iets wat leek op een Ntc/termosensor. Wel iets met een rood (reset??) knopje. Of is dat hem ? Of zit die daar in?
 

HarryO

  • #4
Wel iets met een rood (reset??) knopje
Dit is de oververhittings beveiliging.
Druk het knopje eens in en kijk wat hij dan doet.
Deze beveiliging/clixon moet 0 Ohm zijn.
Rechts daarvan zit meestal nog een NTC aan een kabeltje, die moet rond de 25K zijn. Meet deze door op de steker aan de binnenzijde van de machine.
 

Wtl6471

  • #5
Dank je, ik ga zoeken / meten !
 

Wtl6471

  • #6
Tja....
NTC gevonden aan bovenzijde van verwarmingselement - 28 ohm. zal wel goed zijn dus.

de stekker voor de verwarmingselement delen zag er wat bruin uitgeslagen uit... maar stekkerverbinding is zeker nog goed.
weerstand over de 700W spiraal was 0,6 ohm
over de 1800W was 0,3 ohm

is dat ergens binnen de norm ??

de droger start niet op, of schiet heel snel in de error stand.

nog andere suggesties.... ??
 

Wtl6471

  • #7
Fautje in de notitie van de waarden van de weerstand v/h element:

moet zijn: 70 en 30 ohm

wat nu ??
zitten er nog ander gevoelige zaken in ?
achter bedien paneel iets, of een inschakel relais of zo ?
 

HarryO

  • #8
De NTC is hopelijk 25 KOhm, je noemt een paar nulletjes te weinig..
Kon je de beveiliging resetten of was deze al 0 Ohm?

Er zitten meerdere relais op de print achter het bedienings paneel. Controleer deze print op losse contacten.
 

Wtl6471

  • #9
Was idd 25 Kohm. of eigenlijk 28 Kohm, maar daar zal het em niet in zitten lijkt mij... toch ?

reset van de thermobeveiliger was niet nodig, deed het toch wel, nul ohm weerstand er over.

ik ga die handleiding bestuderen, thanx !
alleen even kijken hoe ik achter dat front bediengingspaneel kom. daar zitten geen schroeven waarmee je dat los maakt....... in ieder geval niet gezien..... ergens haakjes opwippen oid ??
 

Wtl6471

  • #10
Grappige site !
deed er even over om door te starten naar 'get manual'. eerste keer zelfs niet.....

nu weer verder. er staat iets in over uitlezen van error codes, door een menu te doorlopen. ik ga eens proberen !
 

Wtl6471

  • #11
Grappig / handig (en daarom hieronder even een bijlage ervan):
je kan zo in een service menu van de droger komen !
machine uit
knop "start" en "voorzichtig wasje" (? - is met een veertje) beide indrukken en vasthouden
dan selectie knop 1 stand naar rechts draaien.
beide knoppen loslaten en je zit in het servicemenu !
dan knippert het start knopje ook sneller.

dan kan je verschillende dingen controleren, waaronder een test cyclus, die ook de NTC's checkt. bij een probleem krijg je een foutmelding van wat er niet goed zou zijn. vrij makkelijk, en dan hoef je de kast niet uit elkaar te halen om zaken (zoals de NTC's) door te meten.......

wellicht algemeen bekende info, maar ik wist dit niet, en kwam dit hier nog niet tegen in mijn eerste zoekopdrachten op dit deel van het forum.

onderstaande beschrijving is alleen in het Duits. ik denk dat dit past op meerdere Bosch uitvoeringen, aangezien zij aangeven dat er verschillende selectieknoppen zijn waar je dit mee kan aansturen.

ik ben nu nog niks verder, zit nog steeds met een droger die niks doet helaas. :cry:
als er iemand nog een tip heeft, graag.



 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu