Bosch wasdroger Maxx 7 verwarmings element schoonmaken

RonV

  • #1
Onze Bosch Maxx 7 (WTE 84172NL) wordt niet meer warm en de lampjes "drogen" en "losmaken" knipperen, begeleid door piepjes.
Ik heb de achterplaat verwijderd en ook de bak/tunnel die de lucht van de ventilator naar het verwarmings element toe leidt.
Het rode beveiligingsknopje (clixon?) heb ik ingedrukt en dat gaf een luide klik dus ik denk dat de droger het nu wel weer doet.
Er zat wel wat stof bij de ventilator en ook in de tunnelbak maar niet eens echt veel eigenlijk.
Ik kan nu vanaf de onderkant het verwarmings element inkijken en zie dat daar wel aardig wat stof in zit, misschien wel de reden dat ie te heet werd.
Om het element goed stofvrij te kunnen maken wilde ik het eigenlijk losmaken van de droger maar dat lukt me dus niet.
Ik zie geen schroefjes zitten, het element voelt los aan maar ik heb geen idee of ik het gewoon van de machine af kan trekken of dat je het eerst omhoog/opzij moet schuiven. Omdat ik erg goed ben in dingen slopen wilde ik eerst hier vragen of iemand weet hoe je dat verwarmings element kunt verwijderen.
Ook wil ik graag weten welke plekken er nog meer stofvrij gemaakt moeten worden, als ik toch eenmaal met de schoonmaak bezig ben wil ik het ook wel meteen goed doen :cool:
 

HarryO

  • #2
2 schroeven net onder het element.
Maak de luchtkoeler (= condensor) links onder ook goed schoon.
Maak ook de condenspomp en de ruimte waar deze inhangt schoon, deze zit achter de linker zijkant ( eerst bovenblad er af)
 

RonV

  • #3
Bedankt voor je reactie en de gouden tip :D
Ik had die 2 schroeven wel gezien maar omdat ik het element zo makkelijk van de machine af kon bewegen dacht ik dat die schroeven ergens anders voor waren. Het bleek dat de achterkant van het element (waar de schroeven in zaten) nogal een dun en slap plaatje was.
Maar goed, het element goed schoon gemaakt met een zacht kwastje en met de stofzuiger en er toen weer in gezet. Het schoepenrad van de ventilator zat vol met aangekoekt stof. Ook met een kwastje goed schoongemaakt.
De linker zijkant kreeg ik niet helemaal los, ik kreeg het idee dat het aan de voorzijde bij het opvang reservoir nog ergens vast zat.
Ik heb de ruimte achter de condensor toen schoongemaakt vanaf de voorzijde.
Met mijn arm door de condensor ruimte heen en daar lag heel veel vochtig stof.
(zeg maar gewoon drab, wel twee handen vol)
Daarna de roostertjes links en rechts van de vulopening goed schoongemaakt, daar zaten heel veel plukken stof in. Je komt er helaas niet echt lekker bij, het was mooier geweest als ze die roostertjes afneembaar hadden gemaakt.
Eerst even op kastdroog laten draaien, zonder inhoud. De machine was snel klaar dus de vochtmeting werkt blijkbaar nog goed. Daarna op 20 minten laten draaien en de machine werd gelukkig goed warm en ik kreeg ook geen piepjes en knipperende lampjes meer. Toen ik hem open maakte kwam er wel veel warme maar vochtige lucht uit. Doordat ie laatst had gedraaid zonder warm te worden zat er blijkbaar nog veel vocht in de lucht kanalen. Daarna nog een keer op 20 minuten laten draaien en hij is al een stuk droger geworden.
Het lijkt er dus op dat ie het gewoon weer goed doet!
Ik heb toch nog een kleine vraag:
Rechts naast de condensor zit een rooster waardoor lucht naar binnen wordt gezogen. Ik heb geprobeerd om het rooster te openen om te kijken of daar ook stof zou zitten maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Is dat rooster te openen en zo ja, hoe?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu