Bosch vaatwasser in de war

Tonton

  • #1
Ik heb een Bosch vaatwasser (SGS 4722). Het volgende heb ik waargenomen.

Als het programma start, dan neemt de afwasser water. Als hij daar bijna mee klaar is, dan lijkt het of hij een keer of 5 de water toevoer uit en aan zet. Dat maakt een raar geluid: k-doeng, k-doeng, k-doeng. Daarna neemt hij nog een beetje water en daarna begint het programma.

De laatste tijd merken we, dat hij na 1,5 – 2 uur nog steeds aan het wassen is. Dat is wel lang. Soms is de vaat ook niet schoon.

Vandaag heb ik uitgevonden dat hij niet meer warm wordt. Dat verklaart ook wat.

Ik heb de nodige forum zaken doorgenomen en het volgende gezien:
- als je de zijkant eraf hebt, kun je zien dat het labyrint volloopt. De wasmachine lijkt dus gewoon vol te lopen ( los van het rare geluid)
- als ik het programma stop, dan wordt ook al het water gewoon afgepompt
Er lijkt dus geen probleem met de toevoer.

Ik heb de klemmetjes van het verwarmingselement afgehaald en het element doorgemeten. Dat lijkt in orde, hij gaat richting 0 ohm.

Ik heb het labyrint (ik heb vandaag geleerd dat een vaatwasser dat heeft en ik vind het een mooi woord) en het gedeelte waar de schakelaars inzitten (die met het blauwe hendeltje en met het rode bakje) in de soda gezet in de hoop dat het goed komt.

Heeft iemand ervaring met het horten en stoten van de watertoevoer?
Gaan watersloten wel eens stuk?
Hoe gaat het verwarmingselement weer ‘aan’?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Probeer de sodamethode eens 1 of meer keren, ik vermoed dat de machine vervuild is.
 

Rusako

  • #3
Kijk maar eens boven in het modul,kan zijn een los contact! komt wel eens vaker voor,en zit onder in er geen slang verstop? wit van kleur.
 

Lucasrem

  • #4
Ik heb zojuist mijn eigen Bosch sgu 45 gerepareerd, wat volgens mij technisch het zelfde apparaat betreft. En hij had dezelfde klachten als jou klacht omschrijving.

Als je er recht voor staat, zit achter het linkse zijde paneel de labyrint, en achter het rechtse zijde paneel alle schakel electronica, en de pomt enzo. Zodra je vier schroeven onder de verticale deur strips heb los gedraaid, kan je de zij panelen omhoog schuiven. Ik heb geen boven blad, mijn machine betreft inbouw/ onderbouw.

Ik zag die motor gewoon draaien, en de circulatie pomt werkt ook. En toch deed hij iets niet goed. Na alle bedrading te hebben gecontroleerd was ik klaar onder dat rechter paneel. alles ziet er hier goed uit.

Verder achter het linkse pannel, waar alle waterhuishouding zit.
De labyrint heb ik alleen ontkalkt tot die witte smurrie er uit was, en weer terug gestopt, beetje met dat rode vlotter schakkelaartje gespeeld, daar ging hij goed mee pompen, toen was het opgelost.

Daarna heb ik heb weer ingebouwd, aan de voorkant aan gedaan en het programma begon te lopen zoals gewend.

Man wat was ik blij toen hij het weer gewoon deed, nu kan ik voortaan alles zelf reparen mocht dat ooit nog nodig zijn, wat zit deze machine slim in elkaar.

Mocht er ooit iets electronisch kapot gaan kan je daar ook zo bij, zo lang alle onderdelen nog leverbaar zijn, geen monteur nodig voor een Siemens/Bosch model!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu