Bosch SHV5603eu probleem met vaatwasser

Jepsko

  • #1
Ik heb sinds enkele dagen precies hetzelfde probleem als deze Bosch SHV5603eu vaatwasser probleem met onze vaatwasser.
Die is nu 5 jaar oud.

SGV 5603EU/21
FD7912
S9VT1B

Labyrinth ziet er niet uit en probeer ik schoon te maken.

Heb elders gelezen dat iemand op de besturingsprint in de buurt van de trafo e.e.a. heeft doorgesoldeerd, maar waar zit die print?
 

Jepsko

  • #2
Vervolg van de SGV 5603/21 van hierboven.
Inmiddels zijn alle onderdelen, zoals het labyrint,slangen, vlotterbehuizing afzonderlijk schoongemaakt. Ook de 2 ventielen zijn goed gangbaar en schakelen.
De vaatwasser werkt na een hele dag sleutelen nog niet goed.
Na een minuut of 20 gaat hij niet verder en tikt er 1 relais op de print
De klacht is helaas niet beter te omschrijven.

Na 220V erop en aanschakelen start de pomp
Waterslot schakelt in en er word water gepakt. niveau binnenin is goed.
Water wordt gewoon heet.
Witte bak en vlotter blijven steeds droog.

Visuele controle v/d sturingmodule: ziet er droog en goed uit.

Nog een paar vragen.

1. Heeft iemand het blokschema v/d aansluitingen van de sturingsmodule,
zoals klar2,nied9,ver10,nn2,zug2
zodat deze op tafel aangesloten en getest kan worden.

2. Op welk moment vh programma moet de microswitch worden geschakeld die met het blauwe handeltje wordt bediend?

3. Het waterslot wordt door 220v geschakeld, dit zijn aan de achterzijde 2 paarse draden, welke kleur is dat op de module?



 

Co de Witgoedman

  • #3
1. Heeft iemand het blokschema v/d aansluitingen van de sturingsmodule,
zoals klar2,nied9,ver10,nn2,zug2
zodat deze op tafel aangesloten en getest kan worden.
Is helaas niet voorhanden en ook nergens verkrijgbaar.
2. Op welk moment vh programma moet de microswitch worden geschakeld die met het blauwe handeltje wordt bediend?
Schakelaar komt in bij voldoende water in de kuip
3. Het waterslot wordt door 220v geschakeld, dit zijn aan de achterzijde 2 paarse draden, welke kleur is dat op de module?
Deze info is op een niet werkdag helaas niet voorhanden, mischien morgen of weet een van de collega´s dit uit zijn hoofd?
 

Rene van den Engh

  • #4
Hallo,

Volgens mij is ook hier de module defect. (264636)

mvg Rene
 

Co de Witgoedman

  • #5
Electronics gaan niet erg vaak defect en worden pas als laatste verdacht in dit soort gevallen.

Niet zomaar het moduul vervangen gaan, laat er eerst een monteur naar kijken die in het bezit is van een testprogramma.
 

Rene van den Engh

  • #6
Hallo,


Juist deze module gaat erg vaak kapot. 264636

Helaas zit er een software fout in waardoor de module niet meer weet waar hij mee bezig is en zal allerlei vreemde storingen gaan geven.

Ik zou toch even contact opnemen de service dienst van Bosch

mvg Rene
 

Jepsko

  • #7
Inmiddels heb ik de aansluitingen van de stuurunit aardig in kaart gebracht.
Op de stuurunit zelf alle componenten doorgemeten. Niets is defect.
Het vreemde vindt ik dat de spanning van het simpele voedingschakelingtje
5,4 Volt geeft. Weet iemand wat de juiste spanning van de microcontroller moet zijn?
Er is vast wel iemand die behalve de unit vervangen heeft ook metingen heeft verricht op de print zelf.

Bij een "koude start" loopt het programma aardig af.
Pompt water weg, pakt water, voorspoelen, koud water wegpompen,
pakt water, 55 graden programma, pompt heet water weg.Na zo'n uurtje gaat hij fout.

Wanneer wordt de glans er eigenlijk bijgevoegd?
 

Rene van den Engh

  • #8
Hallo,

De chip van de module werkt op 5 volt dus dat klopt.

Glansspoelmiddel komt er of aan het begin in (3-1) of bij de laatste spoel beurt.

mvg
 

Jepsko

  • #9
De trafo heb ik inmiddels vervangen. Secundair 9 V~ wordt gelijkgericht en is dan 14V. Dit stuurt via 680Ohm de basis aan van transistor BD135 waar ook een zenerdiode aan zit naar massa.. De collector v/d BD135 is nu dus 14V en de emitter uitgang 5,4 Volt. De 14V wordt tevens gebruikt om de relais te schakelen.

Wat moet de exacte spanning zijn? Ik denk n.l. dat 5,4 Volt te hoog is!
Is er van de Motorala chip iets bekend? De codes die erop staan zijn op Internet niet te vinden.

Graag zou ik weten welke pennen v/d chip V+ en V- zijn.
 

Rene van den Engh

  • #10
Hallo Kampeer,

Er zit een probleem in de software van de chip zelf.
Dit kan niet gerepareerd worden en de module dient vervangen te worden voor een nieuwe module met nieuwe software.

Reparatie van deze module is niet mogelijk.

mvg Rene
 

Co de Witgoedman

  • #11
In al mijn gegevens kan ik helaas bovenstaand verhaal van een softwarefout niet vinden, ik zal het niet ontkennen, maar deze gegevens zijn bij mij en meerdere vakbroeders helaas niet bekend.

Dat het moduul niet te repareren is, staat buiten kijf.
 

Rene van den Engh

  • #12
Hallo,

Dit is een van de meest uitgevoerde reparaties aan de serie vaatwassers.

Er zit dus echt een fout in de chip die niet te repareren is.

Mvg Rene
 

Co de Witgoedman

  • #13
Oke, ik ga met je mee in dit verhaal.
 

Jepsko

  • #14
Ik neem het advies graag over. En zal een nieuwe module overwegen.

Als electronica specialist in de luchtvaart moet ik wel zeggen dat ik niet
bepaald onder de indruk ben van de kwaliteit van deze Bosch machine.
Of ze allemaal zo zijn kan ik niet beoordelen.
Zo blijkt bij onderzoek dat de electrische bedrading soms levensgevaarlijk lang scherpe randen loopt en contact kan maken met hete onderdelen.

Ook de aan/uit schakelaar is van slechte kwaliteit. Het voedingsgedeelte in de besturingprint is bijna lachwekkend te noemen. Jammer maar dat zal wel uit kostenoverweging zo zijn ontworpen.

Hartelijk dank allemaal voor alle goedbedoelde adviezen.
Ga zo door met de site.

M.v.gr.
Peter Kooij
 

Co de Witgoedman

  • #15
Als oud luchtvaartmedewerker kan ik hierop slechts antwoorden dat bijv. een draadgewonden potmeter van bijv de tankinhoud van een vleugeltank bijna net zoveel geld kost als de gehele vaatwasser......

Er zijn ook andere kwaliteitseisen voor een product waarmee mensen vervoerd worden dan voor reinigingsartikelen welke in de loop der jaren alleen maar goedkoper (lees: u hoeft er minder uur voor te werken om te kunnen aanschaffen) geworden.

Daarnaast is het ook veel meer een massaproduct waarvan de uitval van de electronica en evt bedradingsschade procentueel gezien zeer laag is.
 

Jepsko

  • #16
Een nieuwe sturingsmodule is besteld bij Bosch.
Zodra deze volgend week is geleverd wordt hij gemonteerd.
Ben benieuwd of de vaatwasser dan weer probleemloos werkt.
Wordt nog 1 keer vervolgd.
 

Co de Witgoedman

  • #17
We wachten vol spanning af.
 

Jepsko

  • #18
Hoi allemaal,

De nieuwe bij Bosch bestelde stuurmodule is ontvangen en direct door mijzelf geplaatst.
Inmiddels diverse programma's getest en de vaatwasser werkt weer normaal.
Bij de nieuw geleverde module zitten als extra 2 plastic stickers.
Bij juiste plaatsing verminderen deze de kans op condens in de stuurunit.

Rene en Co bedankt voor alle tips.

Met zo'n, per onderdeel, schoongemaakte machine moeten we weer een paar jaar kunnen doen. En nu zeker weten iedere maand de SODA methode toepassen.

M.v.gr
Kampeer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu