Bosch koelkast kapot

Pnhersje

  • #1
Beste koelkast experts,

Ik heb een aantal weken geleden (lees +/- 6) een koelkast van de oma van mijn vriendin gekregen. Toen ik hem kreeg heb ik hem ruim een dag laten rusten voordat ik hem aanzette. Sinds eergister koelt hij niet meer.

Toen hij het nog wel deed hoorde ik hem aanslaan dan stond hij een tijdje te borrelen (letterlijk borrel geluid) en als hij koud genoeg was dat sloeg hij weer uit. Nu hoor ik hem wel aanslaan, ik hoor een klik en daarna zacht gebrom.

Maar na 10 a 15 seconden klikt hij ook weer uit. De zwarte ketel aan de achterkant is behoorlijk warm maar de koelkast koelt niet. Ik heb al geprobeerd om met een hamer op die ketel te slaan om de motor toevallig los te krijgen.

Het betreft een 'hoge' koelvries combinatie ik kan alleen het type nummer nergens vinden.

Aan een van de buizen (die uit de zwarte ketel komt) zit een klein beetje groene aanslag, kan dit op duiden dat het koelsysteem lek is?
Is het verstandig om een monteur te laten komen of kan ik beter een andere koelkast aanschaffen (wat wel jammer is want ik heb mijn koelkast groen overgespoten).

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik moet doen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Nummering staat meestal naast of achter een groentenlade.

Een en ander klinkt inderdaad als een lek of verstopping in het koelsysteem.

Is de koelkast misschien op zijn kant vervoerd?
Dat geeft namelijk al snel risico op problemen, vooral bij oudere koelkasten.
 

Witte Hond

  • #3
Waarschijnlijk is je motor defect. Deze zal vastzitten en niet kunnen gaan draaien, waardoor iedere keer de beveiliging aanspreekt. En dus de compressor zeer warm kan worden.

Dit is vaak einde verhaal, doordat het vervangen van een compressor veel te duur is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu