Bosch aquastar 1200 werkt niet meer

Niomio

  • #1
Hallo,
Wie wil ons helpen met het volgende probleem?
Sinds vandaag start onze wasmachine niet meer. Als je het programma start, dan sluit de deur met een klik en volgt er enkel nog een zacht bromgeluid. Het lijkt erop dat er geen wateraanvoer is.

We hebben de waterslang met aquastop eraf gehad, maar zagen geen vuil ofzo. Ook hebben we de afvoerpomp schoongemaakt. Maar helaas geen resultaat. Als we de wasmachine een beetje achterover kantelen, dan zien we vanuit de bodemplaat wat water druppelen. Zonet hebben we dit nog eens gedaan en toen hield het druppelen vrijwel op.

De machine is 10 jaar oud. We gebruiken af en toe HG wasmachine-reiniger of soda om de machine te reinigen. Verder niet eerder problemen gehad. We hebben een 2-persoons huishouden en wassen 2-3 keer per week max.

Het gaat om een Bosch Maxx Aquastar 1200
E-nr: WFL127AFN
FD: 8111 600012

We zijn geen klussers trouwens. Dingen openschroeven is dus niet onze favoriete bezigheid (tenzij het om pc's gaat ;-))

Groeten van Marieke
 

Niomio

  • #2
Morgen komt er een monteur. Ik hou jullie wel even op de hoogte :-)
 

Niomio

  • #3
Er is nu één monteur geweest die heeft onderzocht wat het probleem zou kunnen zijn en hij komt met een defecte aquablok.

Telefonisch heb ik deze diagnose ook van een andere reparateur gekregen.

Beide gaven aan dat een officiele nieuwe Bosch slang met aquablok 150-165 euro moet kosten, incl montage.
Een alternatief is om een universele wasmachine-toevoerslang aan de wasmachine te monteren. De monteur die gisteren is geweest wil dit wel regelen voor 35 euro.

Zelf wil ik wel het liefst een aquastop houden. Ik zag dat deze te koop zijn bij de bouwmarkt voor ongeveer 20 euro. Dit, in combinatie met een lekbak, zou wat mij betreft weer voor voldoende veiligheid moeten zorgen.

Wat is jullie mening hierover?
 

Co de Witgoedman

  • #4
Orgineel is natuurlijk altijd beter, maar gezien de leeftijd van de machine is een slang van een ander merk die u via de monteur kunt kopen, een met beveiliging erin te prefereren boven die van de bouwmarkt.
Deze is simpel te vervangen door de oude slang los te draaien en daar de nieuwe op te koppelen, dusdanig dat evt lekkage opgevangen blijft worden.
Ook zal de oude aquastop electrisch losgekoppeld moeten worden.
Ik wil u adviseren dit dus door die monteur te laten doen.

Mbt de lekbak.............een machine met aquastop staat uit zichzelf al in een lekbak.
 

Niomio

  • #5




Zit er dan een beveiliging in de nieuwe slang? Volgens mij kost dat ding 15 euro... wat ik begreep tenminste.

Ik begreep ook van een andere monteur dat de oude slang dan kan blijven hangen.

Bijgaand wat foto's hoe het eruit ziet bij de toevoerslang.

Wat is nu precies de gang van zaken bij het vervangen?
 

Co de Witgoedman

  • #6
Bij de kraan wordt de oude losgenomen en op foto 2 wordt het kapje losgehaald en verwijdert, daar wordt de oude aquastopslang losgenomen en de beveiligde slang weer op aangezet.
Aan de binnenzijde van de wasautomaat dient de aansluiting van de aquastop losgekoppeld te worden , de oude aquastopslang wordt teruggeplaatst naar zn transportbevestiging.
De kwaliteit van de slang van de monteur is zeker hoger dan die van de bouwmarkt.
Ikzelf zou pertinent weigeren een bouwmarkt slang op een machine te monteren.
 

Niomio

  • #7
Co de Witgoedman, dank voor je reactie.

Bestaat er ook een mogelijkheid dat de monteur met een onbeveiligde slang aan komt zetten? Of gaat het altijd om een beveiligde slang?

Ik volg de stap niet zo goed waar de oude slang losgemaakt wordt van het kapje aan de machine.
Op dezelfde aansluiting komt dan de nieuwe slang en dan wordt het kapje helemaal verwijderd? Die heeft straks geen functie meer?

O ja, want ik vroeg me namelijk ook af of er in de machine zelf dus een waterslot zit. Ik heb begrepen dat deze slang eigenlijk een extra 'optie' was bij de aankoop (door mijn partner gedaan 10 jaar geleden).

Bedankt voor je hulp!!
 

Co de Witgoedman

  • #8
Een beveiligde slang heeft een dikke aansluitkop voor op de kraan, iets kleiner dan wat er nu opzit en is een zogenoemde slang in slang constructie.
De aansluiting van de slang naar de machine toe bevindt zich onder het kapje met de 2 sterschroeven.
Het kapje kan niet teruggeplaats worden bij een niet orginele slang en zal er dus af blijven.
De oude aquastop heeft een electrische aansluiting naar de kraankop toe en die aansluiting moet in de machine losgemaakt worden, deze aanlsluiting bevind zich vlak bij het interne inlaatventiel.
 

Niomio

  • #9
Een deel van die plastic kap die aan de wasmachine vastzit kan er niet af, en daardoor blijft de oude slang aanwezig en die hang je dan gewoon achter de machine, toch?

Als je het zo bedoelt, dan begrijp ik het :)

Groeten van Marieke
 

Co de Witgoedman

  • #10
Juist ja :lol:
 

Niomio

  • #11
Dank je! Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen.
 

Niomio

  • #12
De machine draait weer. De monteur heeft een gewone slang geplaatst zonder beveiliging. Het lukte niet om het kastje te laten zitten, die heeft hij er af gehaald.
Bedankt voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu