Boren in planfond

Erico

  • #1
Goedendag,
Ik wil iets aan het plafond ophangen en moet hiervoor 12 gaten boren.
Met mijn klopboormachine kon ik geen fatsoenlijke gaten maken dus ben ik naar de verhuur geweest en heb daar een hammer (met 6mm boor) gehuurd.

Dit ging een stuk beter maar ook met dit apparaat kon ik niet altijd de gewenste diepte bereiken. Als ik de boor eruit haalde dan zat de kop vol met ijzersplinters. :?
Ik heb een nieuw boortje gekocht maar had direct hetzelfde euvel.

Weet iemand hoe dit kan ? Zijn de splinters van de boor zelf omdat ik op een stuk superhard materiaal gestoten ben ? of van de is dit van het ijzer dat in het beton zit ?

Is er met een krachtigere machine (met 6 mm boor) wel doorheen te komen ??

Dank
Eric
 

Droid

  • #2
Met een goede SDS boor van 6mm kom je normaal wel door beton heen, mits ook een degelijk apparaat wordt gebruikt.

Koop geen bouwmarkt boor, maar ga naar de bouwspecialist, kost wat meer, maar gaat ook veel langer mee. (zelfde geldt voor bitjes)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Met een hamerboor, ook met de goedkoopste, komt u wel door beton heen.
Ik heb zelf zo'n goedkoop ding om uit te lenen, komt gewoon van de bekende Duitse supermarkt hier ter plaatste.
U hebt op betonijzer gezeten met de boor, met speciale boren komt u daar wel doorheen maar het is beter een andere lijn te kiezen zodat u naast het ijzer uitkomt.
Met standaard sds boren is het vrijwel onmogelijk door betonijzer te boren.
 

Erico

  • #4
Dank voor jullie antwoorden.
wat is een goede sds boor ? een ander soort metaal ? wat kost bijv een 6 mm boor. ik weet niet hoe ik zo'n boor herken.
ik ken eigenlijk alleen maar bouwmarkten. er zit hier wel een profi bouwmarkt maar die kent geen verkoop aan particullieren.
 

Droid

  • #5
SDS is de aansluiting tussen boor en machine. Door de inhammen kan de boor niet in de kop slippen.

@Jan, zit wel degelijk verschil in boorhamer. De klopfunctie moet echt kloppen en niet alleen trillen. En met de SDS boren die ik heb kom je wel door het betonstaal heen... in ieder geval wel met 6mm.
 

Sjaan Smit

  • #6
@Droid...TS bedoelt denk ik ''wat is een goed merk sds boren...''
 

Droid

  • #7
Inderdaad, excuus, verkeerd gelezen.

Maar zoals de regels aangeven mogen wij geen merk namen noemen. Een bekend merk begint met een H....
 

Gerrit

  • #8
Toch even een reaktie.
Ik durf te beweren dat wij uitstekende machines en boren hebben, door wapeningstaal kom je (bijna) niet doorheen.
Als het wel lukt, is je boortje meestal ook weg.
 

Droid

  • #9
Het komt inderdaad niet ten goede van je boortje, maar het lukt wel... of hebben wij dan zulke bijzondere boren?
 

Erico

  • #10
Wederom dank.
Ik bedoelde met de boor inderdaad niet hoe dat deze eruit ziet maar bijvoorbeeld merk. Of is er ook zoiets als een sterrenaanduiding voor hardheid of een speciale legering van metaal waar ik op kan letten.

Bovendien ben ik in de bouwmarkt geweest en heb even naar boorhamers gekeken. Hierbij sprint in het oog dat er een wattage en kilojoule aanduiding op staat. Betekent hoe meer watt/joul hoe beter ?

Bovendien is er ook een fors prijsverschil. Er is een machine die eruitziet als een klopboormachine (ong 700W) maar wel als boorhamer verkocht wordt. Merk B.
Dan er is een apparaat dat zo'n 60 euro goedkoper is en 1000w levert. merk BD. Deze ziet er niet als een klopboor uit maar heeft een cilindervorm bij het handvat. Hoe kan zo'n prijsverschil verklaart worden ?
Dank u.
 

Sjaan Smit

  • #11
Dat merk je wel als je ermee werkt....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Onzin, beide machines kunnen even goed werken, wattage zegt niets over de slagkracht van de machine, die wordt uitgedrukt in joules, daarbij is ook het aantal slagen per minuut belangrijk, die combinatie is belangrijk.
Voor hobbywerk voldoet een goedkope machine.
 

Lichtpunt

  • #13
Probeer eens in hetzelfde boorgat te boren, maar boor dan onder een schuine hoek, wie weet boor je dan naast de bewapening.
Je plafond wordt dan geen gatenkaas.
En laat de boormachine zijn werk doen, en "pers" dan niet de boormachine omhoog.
Nog een tip, leg een halve tennisbal om de boor, dan valt niet al het boorgruis in de bm-kop.
 

Black Knight

  • #14
Zelf ook al verschillende valse plafonds gestoken waardoor ik dus al honderden gaten voor rachels in betonwelfsels geboord heb. Meestal raakte ik wel (rakelings) langs/door de wapening door.

Heb zelf een goedkope SDS boorhamer (niet van een bekend merk), maar wel iets meer gespendeerd aan de boren zelf (ook merk met een H.....). Machine gaat al heel wat jaren mee (ook al gaten van 20 mm door beton geboord) zonder problemen, en ook nog geen enkele boor kapot gekregen.
 

Sjaan Smit

  • #15
@Jan;ik bedoel alleen maar te zeggen dat merk **** niet mijn voorkeur heeft...Kheb met allebei wel eens gewerkt en ****** vind ik persoonlijk gewoon kl#te...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Dat zal best maar op het forum wordt geen oordeel gegeven over merken, dat is meestal een persoonlijke ervaring.
 

Sjaan Smit

  • #17
Gelukkig doe je het zelf ook want je zegt dat beide machine's prima zijn. Is naar mijn mening ook een oordeel..... :wink:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #18
Probeer eens een wat grotere diameter boortje
6 mm is erg dun voor een betonboor
10 mm heeft wat meer body en breekt ook niet zo snel als je hem langs een wapeningstaat wilt wrikken.

(Zorg wel dat je stabiel staat en houw de baar met twee handen vast)
 

Luka

  • #19
Ik doe niks anders dan in betonnen plafonds boren voor mn werk.
Als wij op betonijzer stuiten boren we een nieuw gat!
Er zijn 2 redenen om niet door te raggen.
De boormachine en boortje kunnen hier echt niet tegen en wij gebruiken alleen profi spullen!!
De tweede reden is nog veel belangrijker die wapening mag niet beschadigd worden want hoe weet je dat de constructie daar niet door verzwakt??
Als het bekend is hoeveel wapening en op welke plaats mag je er wel doorheen soms maar of ja dat wil is een tweede.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu