Boorgat 10cm vullen, wel of niet doen?

Venusalsa

  • #1
Electricien wilde een gat boren voor leiding naar de ruimte achter de muur.
Hij stuitte hierbij op de dwarsmuur waardoor hij dit gat niet kon gebruiken.
Het is 10 cm diep en 2 cm in doorsnede.

Hij gaat dit bij een volgend bezoek dichten als ik daar prijs op stel.

Ik vroeg me af of er naast dat een gat niet netjes oogt, andere redenen zijn om het gat te vullen. Kans op scheuren/kwaad voor de constructie oid?

Ik heb gelezen dat bij het opvullen van gaten een plamuurmes gebruikt wordt en wordt afgestreken over het gat heen, niet alleen in het gat zelf.
Door de huidige muurkleur (zie foto) zal dit volgens mij nog meer opvallen dan het gat zelf.
Als ik hier een verkeerd beeld van heb, hoor ik het graag natuurlijk ;)


Ik vraag mij dus af wat wijsheid in deze is. Opvullen gat of daarmee wachten tot er eens geschilderd moet worden.

Het gat bevindt zich in de keuken naast de hoge kast met een verticale 'plint' ervoor.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een prop papier erin zodat er ongeveer 2 cm overblijft om te vullen, dan met gips, muurvuller o.i.d. het gat vullen.
Iets laten aandrogen en met een nat lapje, spons of kwast gaan stippen om de structuur te benaderen.
Maak met een plantensproeier het gat eerst iets vochtig, dat verbetert de hechting.
 

Venusalsa

  • #3
Jan, allereerst bedankt voor je duidelijke uitleg, want als het gedaan wordt, is goed om te weten hóe het goed gedaan kan worden.
Sorry dat mijn reactie even liet wachten, ik wilde even aanzien of er nog een paar reacties kwamen.

Heb ik nog wel twee vragen hierbij:

1. Vul je dit echt puur in het gat alleen, of wordt dit aan de oppervlakte wat grover over het gat 'gesmeerd' ?

2. Kan het kwaad om zo'n diep gat níet te vullen?
Ik doe het liever wel, maar ik vroeg het me af.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het gat hoeft niet helemaal gevuld te worden, mag natuurlijk wel.

Niet teveel rond het gat smeren, met de punt van een tafelmes wat gips in het gat, een klein bultje erop en dan met de kwast er over zoals ik hierboven schreef.
Probeer het anders even uit op een gat in een stuk steen of hout.
 

Venusalsa

  • #5
De electricien is hier en hij heeft kit/pur bij zich om het gat te vullen.
Is dat ook een goede manier of kan ik dat beter niet laten doen en het later zoals beschreven doen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zelf doen, dan gaat het in alle rust, pur is ook niet het middel om zo'n gaatje te dichten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu