Boeiboord hoeken

Henri

  • #1
Hallo,

Ik ben een deel van mijn boeiboord aan het vervangen.

Daar zit 1 hoek bij. Ik heb alles gezaagd, gegrond en 1x gelakt.
De hoek heb ik op 90%. In het rechte deel zit een naad, gezaagd, dus rechts op elkaar. Verder komt in het lange deel een naad (langere lengtes waren er niet). De plank en de hoek zit op de zon/regenkant.

De plank moet bevestigd worden tegen een houten dakdrager. In de hoek zit ook een goot en aan een kant van de hoek moet ik een stukje hout (driehoekje) boven op de plank zetten om hem helemaal aan te sluiten (komt dus onder de zijkant van de zinken goot).

Ik heb nu dus 3 naden. tussen de plank, de hoek zelf en het driepoekje op de plank.

Mijn vragen zijn:
  1. Wat doe ik nu met de naden, hou ik deze allemaal open of moet ik ze allemaal afsluiten, of bijv. alleen de hoek dicht?
  2. Bij open, hoeveel mm?
  3. Bij open, wordt de drager dan niet nat en gaat rotten?
  4. Bij dicht, welke spul kan ik dan het beste gebruiken om te lijmen en tevens dicht te maken, op te vullen?
  5. Moet ik bij dicht nog een spijker of schroef gebruiken voor de hoek?
Alvast dank voor de antwoorden!

Henri
 

Fiesiekus

  • #2
Henri,

Zelf heb ik 2 maanden geleden de boeiboorden van een grote erker vervangen en daar zaten 4 hoeken (45 en 90 graden) in. Ten eerste: welk materiaal gebruik je?

Op basis van mijn ervaring (maar wie ben ik) de volgende adviezen:
  1. Openingen dicht;
  2. N.v.t.
  3. N.v.t.
  4. Bruislijm (polyurethaan geloof ik) gebruiken, na uitharden teveel bruis afsnijden en schuren. Afdekken met 2 componenten houtvuller.
  5. Is mij niet duidelijk. Als de twee zijden stevig tegen de dakdragers geschroefd worden lijkt 't mij niet nodig; zelfs mogelijke oorzaak van splijten van 't hout .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu