Blauw Orange gasvlammen door luchtbevochtiger

Loesloes

  • #1
Goedemiddag,

Ik heb iets raars ontdekt en wil vragen of dat meer mensen hebben gehad. Vanmorgen met koken zag ik dat alle 4 gaspitten opeens een Orange vlam heeft met iets blauw. Normaal is het altijd blauw. Het geval wil dat ik sinds gisteren een luchtbevochtiger in woonkamer heb. Ik heb een open keuken. Ik ben altijd wat bang met dingen als gas. Ben vrouw alleen en dan heb je toch al snel beetje paniek of het gevaarlijk is.

Dus uurtje geleden de luchtbevochtiger uitgezet en tuindeur open gezet. Nu zie ik dat de vlam weer blauw word. Ik wist helemaal niet dat dat door een apparaat kon. Is het dus echt zo? Moet haast wel omdat ik de vlam nu weer bijna zo blauw Heb aks ik had.

Dacht het is gezond zo een ding maar durf hem niet meer te gebruiken. Mijn vochtgehalte was 30, door apparaat nu 45. Maar ik doe hem mooi uit, vind het te griezelig. Ik heb hem aangeschaft omdat ik zoveel bloedneuzen Heb van de droogte maar als nu weer rond De 40 zit zal het wel goed zijn.

Maar wist het dus niet, iemand herkenbaar

Alvast bedankt, als kan wat feedback is wel mooi dan ben ik gerustgesteld dat mijn theorie klopt.

Vriendelijke groetjes
Loes
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zit er misschien een of ander chemisch middel in dat water van die bevochtiger? Ik weet bijv. dat wanneer je aan spiritus zout toevoegt en dat aansteekt, de vlam geel of oranje wordt. Wordt veel beschreven in chemische proefjes.
 

Loesloes

  • #3
Hoi Kees, Nee eigenlijk niet. Hij is nieuw en zo uit doos Heb ik hem neergezet. Ik lees nu toch meer op internet dat het idd kan. Vind het wel slordig dat zoiets moet in de handleiding staat niet? Stel iemand denkt ik zet hem op de babykamer en stel hem in op bv 40-50% en je ventileren niet goed dan lijkt mij dat niet gezond.

De Orange vlam komt dus wel echt van dat apparaat. Heb ik nu getest door goede ventileren en uitzetten. Vlammen zijn weer mooi blauw maar had ik geweten dan had ik hem niet aangeschaft. Jammer van de centjes.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Er zijn een aantal manieren om vocht in de lucht te krijgen, met welk systeem werkt jouw bevochtiger.
Kan me niet voorstellen dat het nadelig zou zijn.
 

Loesloes

  • #5
Het is toch echt waar dat het daarvan komt. We hebben het nu drie keer getest en drie keer hetzelfde. Ik lees hier een topic van 6 jaar geleden. Daar had iemand hetzelfde. Gelukkig bevestiging voor mij, ook was het daar dat sommigen het niet geloofden maar echt het is zo.

Ik weet nu in elk geval dat het daarvan komt. Het je een medesana bevochtigen. Wel goed ding hoor maar je moet het wel even weten. Gewoon aanzetten tot dat je de gehalte hebt bereikt en dan uitzetten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Even op de website gekeken ze hebben 6 modellen luchtbevochtigers en een aantal maakt de lucht ultrasone vochtig.
 

Loesloes

  • #7
Ok, dus je theorie klopt in de praktijk hé. 😊 ultrazone vochtig dat ontneemt hij ook wat zuurstof denk ik dan.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Geen idee. Misschien komt er een reactie van een gebruiker met een ander systeem.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het fijn versproeien van water. Of dat nu ultrasoon gebeurt (is alleen maar een bepaalde methode van trillen, met een hoge, onhoorbare toon) of op andere manier.

Er wordt door ultrasoon geluid beslist geen zuurstof aan de lucht onttrokken!

Door de fijne verneveling maar vooral door eventuele ionisatie kunnen er bepaalde zouten ontstaan (verbindingen van waterstof / zuurstof met andere atomen in de lucht) en die veroorzaken waarschijnlijk de kleuring. Is ook een en ander op het internet over te vinden.

Ik zou me er inderdaad maar niet druk om maken. :wink:
 

Skygod

  • #10
Dag Loes,

wij hadden exact dezelfde ervaring met onze ultrasone luchtbevochtiger.

Behalve dat de vlammen van ons fornuis volledig oranje werden, sloeg ook de luchtreiniger in de kamer van onze dochter aan op het hoogste vermogen.

Met name door dat laatste hebben wij besloten om de luchtbevochtiger te retourneren en weer een koudwater verdamper neer te zetten.
Iets minder effectief dan een ultrasone bevochtiger, maar niet meer die rare bijeffecten.
 

Fabian10

  • #11
Zelfde ervaren met een ultrasoon bevochtiger. Wanneer je het appraat lang genoeg laat draaien dan zul je zien dat je uiteindelijk ook een zichtbare mist in de ruimte krijgt. Vervolgens ook een witte plakkerige aanslag op alles in de ruimte.

Ik gok dat wanneer je gedeminiraliseerd of gedestileerd water gebruikt dat het effect een stuk minder zal zijn.

De ultrasoon bevochtiger heb ik vervangen door een "CA-807" en na een winter aan te hebben gestaan zie ik niet zelfde nadelige effecten als bij de ultrasoon bevochtiger.
 

Loesloes

  • #12
Ik ben blij met julie reacties en goed te lezen dat ik niet gek ben 😉

Ik heb mij w.s dan te slecht ingelezen over de ultrasone werking ervan. Ik wist het niet en ben blij dat ik toch hier Heb reageert omdat ik denk dat velen dit niet weten en toch wel belangrijk is dat je weer dat het dus kan dat je merkt aan, in dit geval het ontsteken van gas dat je merkt dat de gasvlammen Orange worden.

Jullie ervaring is dus hetzelfde. Dankje voor alle reacties.
Ik heb inmiddels retour formulier aangevraagd want dan zoek ik liever een andere uit zoals skygod ook heeft gedaan.

Groetjes Loes
 

Han Pannevis

  • #13
Bij gebruik van de luchtbevochtiger kleuren mijn gasvlammen van blauw naar geel/oranje.
Dit probleem is op te lossen door gedemineraliseerd water te gebruiken in de luchtbevochtiger. Uw gasvlammen blijven mooi blauw, zoals het hoort. Dit water is te verkrijgen in bijna alle supermarkten en kost rond de 45 cent per liter.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu