Bitumen reparatie

Wibe

  • #1
Beste,

Om van ons platte dak een geschikt terras te maken ben ik deze gaan opruimen/schoonmaken. Voordat ik er vlonders aan ga brengen wil ik de ietwat versleten bitumeuze dakbedekking repareren. Hier en daar is namelijk de steenslag verdwenen en de naden spelen op sommige plekken op.

Nu is vervangen van het bitumen budgettechnisch geen optie (natuurlijk is dat beter..). Ik heb vanuit de doehetzelfzaak een pot dikke reparatie pasta meegekregen, maar de medewerker kon mij niet vertellen of deze uithard of elastisch blijft. Nu komt er wel dekking boven in de zin van balken met vlonders, maar voor de duurzaamheid is het, lijkt mij, beter dat het goedje uithard.

Is het noodzakelijk de pasta na het aanbrengen in te strooien met steenslag? Nog andere tips?

Alvast bedankt!

Wibe.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik kan maar 1 verantwoorde tip bedenken, laat een dakdekker even kijken hoe de toestand van het dak is, over b.v. 2 jaar de vlonder eraf halen om het dak te repareren lijkt me niet leuk.
Het loslaten van de steenslag wijst op een oud dak.
 

Chathanky

  • #3
Als het dak bedekt wordt met flonders heeft de leislag ook geen noodzakelijke functie meer, die is er om het betume tegen de zon te beschermen.

Verder zijn er goede coatings op de markt die een waterdichte elastische laag vormen. De levensduur van het goedje hangt mede af hoe grondig je het dak reinigt. Goed opvolgen van de instructies dus.

Wat voor goedje heeft die goede man je mee gegeven? :mrgreen:
 

Wibe

  • #4
De man heeft me 'Tenco dakreparatiepasta dik' meegegeven..

Ziet er op zich uit als degelijk spul en de (magere) gebruiksaanwijzing is helder. Idd goed schoonmaken. Afwerken met een coating is wel een goed idee. Daarna maar voorzichtig aan de gang met de vlonderbouw.

Bedankt beide!
 

Chathanky

  • #5
Vreemd dat die man je niet kon vertellen of het elestisch blijft, dit staat waarschijnlijk vermeld op het blik.
Tenco dakreparatiepasta dik, een lijvige bitumenpasta, die elastisch blijft en extra is versterkt met onverwoestbare vezels. Voor het dichten van naden en scheuren in bitumineuze dakbedekking, voegen langs loodslagen en daktrim. Plakken van bitumineuze dak-bedekking en shingles.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu