Binnenluiken met meerdere delen

Jos Blomsma

  • #1
Ik ben van plan binnenluiken te maken die uit meerdere panelen bestaan. Op de tekening is dit schematisch te zien.



Ik wil dat wanneer een luik is ingeklapt, de delen stijf op elkaar zitten. Dit zou eenvoudig zijn, wanneer ik (zoals op de tekening) elke scharnier om-en-om aan de andere zijde zet. Maar liever wil ik dit niet; ik wil geen scharnieren zien, dus alles aan de achterkant. Heeft iemand hier ideeën over? Misschien zijn er scharnieren te verkrijgen die als het ware uitschuiven, zodat het paneel de andere kant op kan worden gevouwen?

Met vriendelijke groet,
Jos
 

Pepjo

  • #2
Wat wordt het formaat ?
Je zou misschien alleen op de kopse kanten ( onder- en bovenkant) scharnieren kunnen plaatsen.
 

Jos Blomsma

  • #3
Het formaat van een paneel is 150*26*1,8cm. Het is MDF met een raam. Het weegt praktisch niets en is redelijk vormvast, dus twee scharnieren lijkt me voldoende.

Wat een goed idee! Maar dat betekent dat ik 'horizontale scharnieren' nodig heb..?
 

Pepjo

  • #4
Yup.
 

Jos Blomsma

  • #5
Dan zal het een kwestie zijn van even langs de ijzerwarenhandel te gaan om ze te halen, maar aangezien het straks zondag is... Hoe heten die dingen, dan kan ik alvast uitzoeken hoe ze er uit zien! :)
 

Pepjo

  • #6
Ik heb geen flauw idee hoe ze heten. :D
Ik weet alleen dat ik zo'n oplossing wel gezien heb, volgens mij op een beurs oid.

Je moet wel bij een echte ijzerwarenzaak gaan informeren, niet bij een bouwmarkt. Wat je zoekt is dus eigenlijk een passer op z'n kant, waarbij je de benen bevestigt aan je panelen.

Edit : je bent er natuurlijk ook al met metalen strips die om een asje draaien die je inboort in het naastliggende paneel. Wel een kunststof ring gebruiken tegen het slijten.
 

Jos Blomsma

  • #7
Ik ken de horizontale scharnieren nog van Lego, haha!



Ik ben heel benieuwd of ze er zijn in het formaat dat ik nodig heb. Anders moet ik inderdaad zelf aan de slag. Een goede reden om een Dremel te kopen!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Is de dikte van 1.8cm niet net voldoende voor een pianoscharnier?

grtz
Henk
 

H@ns

  • #9
Speeltafelscharnieren
Maar met pianoscharnieren moet het ook lukken mist je ze op de diktekanten zet
 

Jos Blomsma

  • #10
Speeltafelscharnieren zijn inderdaad die horizontale dingen.

111.jpg


Die zijn me een beetje te duur. Ik ga vanmiddag kijken naar pianoscharnieren!
 

H@ns

  • #11
Jos Blomsma schreef:
Die zijn me een beetje te duur.
:shock:

op zo'n hele klus die je zelf doet? vreemd argument...
gaat over een paar euro, toch?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu