Betonvloer repareren & egaliseren

Roman

  • #1
Vervolg van mijn Vastgelijmd parket vloer verwijderen vloer avontuur. De vloer wordt deze week geschuurd met een betonschuurmachine.

Er komt een nieuwe parketvloer (los) op te liggen met ondervloer om te stabiliseren.

Na het uitbreken van de, vol gelijmde, parket vloer uit een jaren 70 woning (beton) zijn er veel gaten ontstaan in het beton (hier en daar was er een laagje opgegoten zo te zien).
Ik wil de gaten gaan vullen met cement en wellicht de gehele vloer egaliseren. Is dat laatste nog nodig eigenlijk na het schuren en vullen van gaten?

resumerend had ik het volgende in gedachten voor een vloer van 35m2:
- Gaten vullen met (metsel)cement (dag van te voren)
- vloer voorstrijken met hechtmiddel (droogtijd ong 1,5 uur??)
- vloer egaliseren met zelfnivellerend egalisatie

Is dit de juiste methode? Moet ik de vloer eerst ook nog een beetje vochtig maken voordat ik m, eventueel, ga egaliseren?
 

Pepjo

  • #2
Wat komt er op de vloer ?

Als je er hout op legt met een ondervloer lijkt me een en ander wat overbodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het lijkt me het handigste de vloer in 1 keer te egaliseren met een daarvoor geschikt produkt.
Cement in dunne lagen is daar niet geschikt voor.
Wanneer de gaten niet te diep zijn is egeliseren niet nodig, dat wordt door de ondervloer opgevangen.
 

Roman

  • #4
Zoals ik schreef komt er een ondervloer+parket op te liggen.

De gaten zijn best diep (4mm). Die wilde ik eerst opvullen met een cementlaagje. Er zijn ook hele stukken beton uitgegaan met het bikwerk welke lastig op te vangen zijn door de vloer.

Wellicht is het handig een paar foto's te plaatsen. Ik ga iig de boel wel vlakschuren, er zit nu heel veel residu.
 

Droid

  • #5
4mm is te klein voor cement, dat blijft niet zitten. Het meest eenvoudige is een egaline. Deze heb je voor dikke en dunne lagen. Informeer bij de bouwservice in de buurt gewoon wat ze hebben.

Als je zorgt dat de ondergrond goed schoon is (stofvrij) dan hoef je in principe geen primer te gebruiken en kun je de egaline er zo overheen gieten.
 

Roman

  • #6
Oke, duidelijk. Ik ga morgen even kijken hoe de schade precies is.

Egaline, is dat een "type" product of een verzamelnaam voor de te gebruiken mortel?
 

Droid

  • #7
Egaline is een soort van verzamelnaam. Heb je verschillende merken en typen in.
 

Roman

  • #8
Bedank!

Ik ga dus:
- Schuren met betonschuurmachine
- Stof en vet vrij maken (wat wordt er eigenlijk verstaan onder "vet" vrij?)
- Bevochtigen en Egaliseren met een Egaline (waarbij gaten ook worden meegenomen)

* De egalisatiemortel kan ik met een "trekker" of iets dergelijks vlak trekken, correct?
* Ik kan hier toch gewoon een betonmolen voor gebruiken?
 

Parketteurtje

  • #9
Dag Roman, het stof en vet vrij maken betekend gewoon dat de Egaline zich goed gaat hechten op de bestaande betonvloer (goed stofzuigen is genoeg) niet nat maken dit is allemaal overbodig.

Verder haal je een grote speciekuip en daar meng je de Egaline met water ondermekaar met de daarvoor bestemde mixer zodat deze goed vloeibaar word, er mogen na het mixen geen korreltjes inzitten want dat zijn poederkorrels en deze gaan niet hechten.

Eenmaal goed ondermekaar gezet draai je deze kuip om beginnende in een hoek en begin je met een spaan of trekker deze te verdelen, niet de Egaline er in duwen maar losjes verdelen zodat die zelf kan uitvloeien daar waar hij nodig acht.

Gaten lopen van zelf vol daar moet je nooit cement induwen deze komt geheid los en dan begint dat naar enige tijd te kraken onder je vloer, dus nooit doen. Zijn ze echt heel diep kan je altijd nog wat (Cebarpoeder cement) aanbrengen maar beter is van niet daar je toch een houten ondervloer gaat leggen.

Wel wil ik je aanbevelen de vloer ruimschoots van te voren te Egaliseren, dit ter voorkoming dat de relative luchtvochtigheid niet tehoog word in de woonkamer. Doe de betonvloer zo snel mogelijk Egaliseren des te langer kan de Egaline uitwasemen/verdampen/drogen het blijft een product wat je met veel water moet aanmaken en dit moet zijn tijd hebben te verdampen.

Wel had ik graag geweten wat je nu eigenlijk gaat doen, je spreek over een losliggende vloer. Er zijn daar veel varianten in, graag had ik daar wat meer info over gehad want we spreken straks toch over een grote aanbesteding aan het huis.

Dus graag wat meer over de werkwijze hoe deze mensen te werk gaan van het begin tot het einde, misschien een hele vraag maar toch wil ik je graag zo eerlijk mogelijk proberen te helpen om teleurstellingen te voorkomen iets dat ik vroeger met mijn eigen klanten ook altijd hebt gedaan.

De opbouw van een goede ondervloer is het voornaamste wat er is, en is er een kruipruimte onder de woonkamer. Ik zie wel in de ingang bij de voordeur dat je daar een kruipgat heb maar loopt deze ook geheel door! en die droogloop mat wat je daar heb liggen die zou ik je wel aanbevelen deze weer zo in de vloer te verwerken.

Een heel verhaal maar toch! het is goed bedoeld.

Met vriedelijke groet, (Jo) Parketteurtje.
 

Roman

  • #10
Parketteurtje schreef:
Dag, Jo,
het stof en vet vrij maken betekend gewoon dat de Egaline zich goed gaat hechten op de bestaande betonvloer (goed stofzuigen is genoeg) niet nat maken dit is allemaal overbodig.
Ok. Ik vroeg me eigenlijk af wat je verstaat onder "vet" vrij. Met een zeepsopje er bij langs ?
Verder haal je een grote speciekuip en daar meng je de Egaline met water ondermekaar met de daarvoor bestemde mixer zodat deze goed vloeibaar word, er mogen na het mixen geen korreltjes inzitten want dat zijn poederkorrels en deze gaan niet hechten.

Eenmaal goed ondermekaar gezet draai je deze kuip om beginnende in een hoek en begin je met een spaan of trekker deze te verdelen, niet de Egaline er in duwen maar losjes verdelen zodat die zelf kan uitvloeien daar waar hij nodig acht.
Duidelijk, ik heb 2 kuipen en 4 of 5 mensen. Dus dat wordt een mooie lopende band.
Gaten lopen van zelf vol daar moet je nooit cement induwen deze komt geheid los en dan begint dat naar enige tijd te kraken onder je vloer, dus nooit doen. Zijn ze echt heel diep kan je altijd nog wat (Cebarpoeder cement) aanbrengen maar beter is van niet daar je toch een houten ondervloer gaat leggen.
Ik heb gekeken, het diepste gat is ong 8mm.
Wel wil ik je aanbevelen de vloer ruimschoots van te voren te Egaliseren, dit ter voorkoming dat de relative luchtvochtigheid niet tehoog word in de woonkamer. Doe de betonvloer zo snel mogelijk Egaliseren des te langer kan de Egaline uitwasemen/verdampen/drogen het blijft een product wat je met veel water moet aanmaken en dit moet zijn tijd hebben te verdampen.
Is 1 week ongeveer genoeg? (dat was de planning nl)
Wel had ik graag geweten wat je nu eigenlijk gaat doen, je spreek over een losliggende vloer. Er zijn daar veel varianten in, graag had ik daar wat meer info over gehad want we spreken straks toch over een grote aanbesteding aan het huis.
Er komt een parketvloer in te liggen (gelaagd hout, mdf meen ik) van Zweedse kwaliteit. Het is een kliksysteem. Deze is (meende ik) 18mm hoog. Matlak geborsteld. Hieronder een tussenvloer van 2mm (egaliserend). De boel wordt niet gelijmd en/of gespijkerd en komt dus zwevend te liggen. 35m2 ongeveer. (beganegrond)
Dus graag wat meer over de werkwijze hoe deze mensen te werk gaan van het begin tot het einde, misschien een hele vraag maar toch wil ik je graag zo eerlijk mogelijk proberen te helpen om teleurstellingen te voorkomen iets dat ik vroeger met mijn eigen klanten ook altijd hebt gedaan.
Beter te veel info, dan geen. :)

- beton schuren
- stofvrijmaken van de vloer
- egaliseren (op de wijze zoals jij noemde)
- laten drogen (2 nachten en een dag) (het is "snel" egaline)
- Voordat de houtenvloer wordt gelegd wordt er eerst geschilderd. Dat duurt ongeveer een week. Dus de vloer komt minstend een week later te liggen. Het leggen doen we zelf.

(genoeg info zo?)
De opbouw van een goede ondervloer is het voornaamste wat er is, en is er een kruipruimte onder de woonkamer. Ik zie wel in de ingang bij de voordeur dat je daar een kruipgat heb maar loopt deze ook geheel door!
Ja, het kruipgat zit aan de andere kant van het huis. Wat jij ziet op de foto is het gat voor de gas/waterleiding meters. De kruipruimte loopt onder het hele huis door. Waarom is dat van belang?
en die droogloop mat wat je daar heb liggen die zou ik je wel aanbevelen deze weer zo in de vloer te verwerken.
Dat was ik idd van plan, wel zo mooi.
Een heel verhaal maar toch! het is goed bedoeld
Ik waardeer het enorm! (ben zelf ook altijd van de "lange" antwoorden :) )
 

Parketteurtje

  • #11
Dag Roman, je bent nu goed bezig denk goed aan de ondervloer en die 8 m/m wat er aan gaten in zitten die vult de Egaline wel grotendeels op en maakt ook niets uit op de manier hoe je de vloer die je gaat leggen.

Over dat vetvrijmaken is alleen bedoeld om de hechting met de ondervloer of parket wat direct op de beton word verlijmd van toepassing.

Het ondertapijt ( Thermophete/Thermofeld) en er zijn nog diverse namen hoe ze het noemen is goed, dit matriaal haalt in hoofdzaak de kleine oneffenheden die er nog zijn uit de betonvloer weg om goed contact te maken met de zwevende vloer wat je er op gaat verwerken/leggen en uiteraard het geluid/contact tussen hout en beton. (isolerend)

De vraag wat ik je stelde over of de woonkamer ook een kruipruimte heeft, dat komt ten goede met de ondervloer, indien er geen kruipruimte onder was moest je zeker gaan werken met eerst een plasticfolie rechtstreeks op de beton te leggen en pas daarna het ondertapijt en vloer dit i.v.m. optrekkend vocht wat nooit uit te sluiten is.

Dit is als er een kruipruimte onder de vloer aanwezig is niet relevant doordat deze betonvloer kan ademen en doorwaaien in de kruipruimte, als het goed is heb je voor en achter in de muren ventilatie roosters zitten die zorgen dat deze goed kan ventileren aan de onderkant (kruipruimte) dit houd ook schimmels tegen die alleen maar door vocht kunnen worden aangemaakt.

Nog even over de droogtijd, als je één week na het Egaliseren begint met het leggen van de vloer dan zit je goed, ik weet niet of je de CV al hebt draaien, indien dit zo is kan je het beste even een paar dagen een goede temparatuur aanhouden van ongeveer 21 graden en dan weer de deuren open zetten, dit vesneld het verdampen van de relative luchtvochtigheid.

Het klinkt natuurlijk absurt, eerst warm stoken en dan weer alles openzetten maar het versneld het verdampen van de vocht wat je in het huis hebt hangen. En vooral als je ook nog even tevoren alles wilt schilderen, kort samen gevat komt het neer op een goede temparatuur en heel goed ventileren. (Relative luchtvochtigheid tussen de 50 a 60 %).

Nog even dit, als jullie gaan schilderen en de vloer zou moeten worden afgedekt met plastic vergeet deze dan niet als je s ávonds weggaat te verwijderen want plastic op een natte betonvloer gaat zweten en condenseren, dus vocht iets wat je niet kunt gebruiken.

Het allerbelangrijkste met het leggen van je zwevende vloer, hou een goede afstand geheel rondom de vloer voor het werken van het hout dit is het enige wat altijd werkt, iets wat men van de sommige dingen niet kunt zeggen!

Heb je nog vragen stel die dan maar gerust, ik ben in de VUT en heb alle tijd na veertig jaren over de grond te hebben gekropen de mensen op dit forum proberen te helpen daar waar ik kan. Laat wat weten als je er eenmaal uit bent hoe het is gegaan, verder veel sterkte en uiteraard ook aan je team.

Met vriendelijke groet. (Jo) Parketteurtje.
 

Roman

  • #12
Dag Jo, ontzettend bedankt voor je (fijne en gedetailleerde) uitleg/commentaar!

*Vetvrijmaken: Hoe weet ik of het vetvrij is? Moet ik het behandelen?

De ondervloer heb ik idd voor de oneffenheden en stabiliteit (en minder kraakgeluiden van hout op beton). We hebben nu een 2mm ondervloer op de planning staan. We gaan de vloer egaliseren dus denk daar genoeg aan te hebben (ook op aanraden van de parketboer).

De planken zijn van dergelijke kwaliteit dat ze minimaal hoeven te acclimatiseren (meende ik nu iets van 5-10% vochtigheid ofzo?) [aldus de parketboer, eh]

Stoken en ventileren: check!

De vloer na het verven, des nachtes, weer laten ademen: check!

Afstand houden rondom de vloer: check!

Ik heb op dit moment ook 2 vutters die zich vervelen aan het werk :) (waaronder mijn vader, hah). Bedankt voor je uitgebreide hulp, als ik nog vragen heb zal ik ze zeker voorleggen.
 

Roman

  • #13
Zo, de vloer is geëgaliseerd. Voor het eerst een dergelijke klus gedaan en dankzij de tips hier toch redelijk werk gedaan dacht ik. Morgen maar kijken of't wat mooi is uitgehard :)

Hier voor-en-na foto's:

 

Fiesiekus

  • #14
Mooi geworden, die houten vloer. En die lambrisering past er ook goed bij.
 

Roman

  • #15
Haha, nee dat is de "voor" foto :)
(dus die vloer en lambrisering is verwijderd, de onderste foto is van vandaag vlak na het egaliseren)
 

Fiesiekus

  • #16
Aaaah ...... en je plaatst de oude vloer met lambrisering weer terug....?
 

Roman

  • #17
Nee, die oude vloer ligt al in duizenden stukjes op de stort. Daar is niets van overgebleven. Er komt een nieuwe in. En de lambrisering komt niet terug hoor. Lekker strak in de vezelbehang en gesausd. Dinsdag komt de binnenschilder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu