Betonnen Garagevloer lek - helpt 4-5 cm beton er op storten?

Marc-S

  • #1
Beste mensen,

Ik heb een jaren '30 garage: halfsteens muur, gemetseld fundament.
Originele betonvloer ligt er in - niet al de dik, en hier en daar wat scheurtjes.

Alleen als er een heftige hoosbui is, komt een deel van de garage blank te staan (ca 3-4 cm hoog).

Water komt door de scheuren van de vloer omdat het regenwater bij een heftige hoosbui niet snel genoeg door de grond naar het grondwaterpeil kan stromen. Bij normale regenbuien is er geen probleem.

Kan je om het waterrprobleem op te lossen gewoon 4-5 waterdicht beton op de oude vloer storten?
Waar moet je verder op letten?
 

Marc-S

  • #2
Nog even een andere vraag:
- wat sterkte betreft, kan het er op storten van een zandcement vloer volstaan of moet er echt beton over?
Ik gebruik de garage meer als opslag maar wil wel de mogelijkheid hebben er ook eens een auto in te zetten.

Ik zat aan de volgende aanpak te denken:

1) de paar gaten/scheuren in de vloer wat open hakken (of zelfs vergroten met een sloophamer). Dit dan volstorten met wat beton.
2) dan over de hele vloer wat zandcement storten (4-5 cm dik) om de hele garagevloer egaal en van 1 stuk te krijgen.
3) als het dan nog niet helemaal vlak is: wat egaline over de hele vloer van een aantal mm dik.

Gaat dit goed werken?
Moet ik nog iets doen bij de randen waar de vloer aansluit aan de muren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik vermoed dat de garage vloer lager ligt dan de bestrating rondom. Zorg ervoor dat het water van de muren afloopt.
 

Marc-S

  • #4
Inderdaad, de garagevloer ligt achterin enkele centimeters lager dan voorin en daardoor ook beneden maaiveld.

De garage is onderdeel van een blokje van drie (op de hoek van het perceel) en de andere 2 tuinen liggen waarschijnlijk iets hoger en de garagevloeren van de andere 2 garages zijn ooit vernieuwd.

Mijn garage heeft dus een oude vloer met hier en daar wat scheurtjes achterin de garage.
Alleen bij een enorme hoosbui komt hier water door. Ik denk dat bij zo'n bui het water van de tuinen niet snel genoeg door de grond naar het grondwater kan en dan juist bij mijn garage door de vloer komt.

Om die reden wil ik mijn garagevloer wat verhogen en weer horizontaal maken: ca 4-5 cm hoger voorin de garage en ga 7-8 cm achterin.

Wat moet ik doen? Geheel nieuwe vloer er in, of gewoon betonnen laag over de oude storten, of een zandcementvloer er overheen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Zandcement is niet waterdicht. Beton ook niet zonder meer. Een dun laagje erover smeren heeft geen enkele zin, hooguit om daarmee het niveau te verhogen om boven het maaiveld uit te komen. Dit helpt niet als er waterdruk is. Dan wordt de vloer toch wel nat.

Zoals gezegd eerst zorgen dat het buiten goed afwatert. Dan pas evt. de vloer aanpassen.
 

Marc-S

  • #6
Bedankt voor de uitleg.

De vloer ligt achterin de garage helaas enkele cm onder maaiveld. Het issue is dat ik mijn tuin daar (naast de garage) wel een paar cm zou kunnen afgraven, maar de tuinen van de 2 buren pal achter mijn garage liggen dan nog steeds iets hoger dan mijn garagevloer en dan ook iets hoger dan mijn tuin (waar ik dan heb afgegraven). Ik krijg dan een waterballet achterin mijn tuin en nog steeds water door mijn vloer.
Het vloerniveau achterin mijn garage moet dus structureel 7-8 cm omhoog.

Er een betonlaag of een zandcementlaag (met additieven om het waterdicht te maken) over de bestaande vloer storten heeft dus helemaal geen zin?

Is het probleem dan alleen op te lossen door de hele betonvloer (jaren '30 en niet heel dik) er helemaal uit te laten hakken en een nieuwe betonvloer te storten van 12-15 cm dik?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
In de tuin kan je ook nog denken aan een lijngoot of drainage.

Die toeslagstoffen helpen maar beperkt. Zijn niet bedoeld om het écht waterdicht te krijgen. Zeker niet in zo'n dunne laag. Beton is pas vanaf 20cm waterdicht te noemen (mits correct gemaakt).

Belangrijk is de hechting tussen de lagen. Je hebt ook nog de scheuren. Die zitten daar om een bepaalde reden. Reparatie heeft meestal geen zin, omdat ze terugkomen. Er zijn producten om scheuren te repareren, en om een doorslaande vloer te coaten/impregneren. Die zijn niet goedkoop en vragen zorgvuldige uitvoering.

Ligt de vloer op zand? Zit deze aan de fundering vast (vorstrand)?

Het is misschien dan minder werk om de hele vloer te vernieuwen. Iets hoger uit laten komen en bij voorkeur meteen laten vlinderen.
 

Marc-S

  • #8
Bedankt voor de reactie.

Garage is jaren '30 (vrij simpele bouw dus), halfsteens muren en met een gemetseld fundament onder de muren tot ca 80 cm diep (is mijn inschatting). Garage staat op zand, maar ik weet niet of de betonvloer (van de bouw) aan de muren vastzit of gewoon op een laag zand ligt. Ik weet niet precies wat een vorstrand is. Hoe zie je dat?

De vloer zelf is niet al te dik en bij mijn buurman hadden ze 'm een paar jaar geleden in enkele uurtjes er helemaal uit.

Beter om dan maar een heel nieuwe vloer er in te gooien? Moet die dan iets van 15 cm dik zijn en laten rusten op het zand? Weet nl niet of je dit zomaar op het oude fundament kunt laten rusten.
 

Marc-S

  • #9
Algemene vraag: werden in de jaren '30 al vorstranden gebruikt voor garages achterin tuinen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Toen werden er wel eens betonnen funderingen gemaakt volgens mij. Maar ik was er niet bij :lol:

Als de vloer er makkelijk uit was, klinkt het als een ongewapend vloertje tussen de muren. De nieuwe ook weer zo maken. Probeer het zand onder de vloer niet te roeren. Ophogen met zand of drukvaste isolatie.
 

Marc-S

  • #11
OK, mijn buurman zij al eens dat in zijn oude vloer geen betonijzer zat en met een sloophamer er in no time uit lag. Geloof dat ie zei dat 't maar 5-8 cm dik was. Wel apart als het zo dun werd gestort in de jaren '30. Een beetje auto in die tijd woog toch ook wel iets rond de 1000 kg.

Als je zo makkelijk de oude vloer er uit kan halen, moet de nieuwe (met betonijzer er dan in) iets van 10 cm dik zijn, of meer richting de 15 cm om het helemaal waterdicht te krijgen?

Kan dit zo op het zand gestort worden (met een folie er tussen)? Moet er nog iets tussen de nieuw te storten vloer en de muren (kantband)?
 

Marc-S

  • #12
En wat zou het voordeel zijn om ook nog een laag isolatie onder het beton te plaatsen (garage staat achterin de tuin onverwarmd)?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
De isolatie noemde ik alleen maar vanwege het ophogen. De geeft een stuk minder gewicht dan ophogen met zand. In sommige gebieden zorgt extra gewicht voor extra zakking.

Voor de sterkte is 10cm al meer dan zat. Mits de ondergrond goed draagkrachtig uiteraard. Iets dikker vanwege de waterdichtheid kan je doen, al zit je straks toch boven het maaiveld.

Folie eronder is aan te raden, zodat het cementwater niet wegloopt. Kantband is niet echt nodig. Dat wordt gedaan bij wisselende temperaturen (vloerverwarming in dekvloer), of bij zettingsverschillen (bv. garage op palen, vloer op zand).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ik heb het alllemaal niet gelezen. De scheuren, vanaf buiten gezien, moeten ook waterdicht worden. Kan daar nog steeds water komen en de temperatuur gaat onder 0 dan vriest de boel weer kapot.
Water bestrijden doe je waar het water naar binnenkomt. Beter niet van binnen uit. De beste oplossing blijft water van de gevels.
 

Marc-S

  • #15
OK, heel veel dank voor de adviezen: story is clear.

Wat er dus bij mij moet gebeuren:
- oude vloer (ongewapend, ca 5-8 cm dik) laten uithakken en puin laten afvoeren
- beetje uitgraven en onderlaag egaliseren
- laag isolatie er in
- folie er op
- betonijzer er in
- 10 cm waterdicht beton storten en vlak afwerken (vlinderen niet echt nodig)

Heb je enig idee wat dit ongeveer zou kosten als je het totaal door een aannemer laat uitvoeren voor een garage van ca 3 x 5 meter?
Ik hoor bedragen van 2000-2500 €, maar dat lijkt me wat veel.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #16
Wat het gaat kosten, kan alleen de aannemer je vertellen.

Maar waarom de vloer er niet zelf even uithalen, vervolgens uitgraven, eventueel isoleren en de netten plaatsen. Dan laat je vervolgens een bouwbedrijf de vloer storten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Het lastigste is de vloer vlak maken. Eventueel één mannetje van een aannemer en zelf nog één persoon erbij regelen. Beton via de aannemer is misschien zelfs goedkoper.

Het vlinderen maakt de vloer glad en waterdichter. Als er een auto op komt is een gevlinderde vloer aan te raden.
 

Marc-S

  • #18
Ja, dat is ook wel een gied idee (om veel zelf te doen voor t storten).

Wat ik wel interessant vond was het bericht hierboven van 'wgb' dat je uit moet kijken met mogelijk een lekkende muur van de garage. Stel: je hebt een lek in je muur en er loopt wat water in je isolatieplaten en een paar dagen daarna gaat het keihard vriezen. Het water in de isolatie wordt dan ijs en kan daardoor de structuur (en sterkte) van de isolatie beschadigen, kan dat gebeuren?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu