Beton op zand

Bronson0808

  • #1
Betonvloeren en funderingen altijd storten op zelf aangebracht geel zand of kan dit ook rechtstreeks op het harde afgetrilde zand
 

Michiel_H

  • #2
Zelf aangebracht zand moet je ook aftrillen.. Als je beton op vaste grond stort moet je in ieder geval eerst folie aanbrengen. Onder een begane grond vloer tevens isolatie.
 

Ralph

  • #3
Fundament moet sowieso tot op gele of rode grond gegraven worden en kan je zo vol kiepen met beton. Er hoeft geen staal of folie in.

De vloer als het niet op gele afgetrilde grond is maar bijv. op zwarte grond, dient dan contructief boven en onder bewapend te worden. Zand is dan te beschouwen als verloren schaling.
 

Bronson0808

  • #4
Fundementen zonder staal :?:
 

Ralph

  • #5
Op vaste grond niet nodig nee.
 

Dyon

  • #6
Ik zou een fundering toch echt uitvoeren met wapeningsstaal erin. En niet zonder zoals jij zegt.
 

Michiel_H

  • #7
Ralph schreef:
Fundament moet sowieso tot op gele of rode grond gegraven worden en kan je zo vol kiepen met beton. Er hoeft geen staal of folie in.

De vloer als het niet op gele afgetrilde grond is maar bijv. op zwarte grond, dient dan contructief boven en onder bewapend te worden. Zand is dan te beschouwen als verloren schaling.
Geen staal? Onzin.
Geen folie? Nog grotere onzin. Schandalig dat je dit soort dingen verkondigt als zijnde de waarheid.
En als de grond maar geel is dan is het goed?... Wel eens van drukvastheid en prikken gehoord?
 

Ralph

  • #8
Gaan we een flat bouwen dan? Het is een gewoon laagbouwtje met alleen een begane grond op zandgrond, dus waar hebben we het over?
 

Dyon

  • #9
Sowieso folie aanbrengen; anders trekt het vocht te snel uit het beton. En ook wapeningsstaal aanbrengen. Je hoeft ook geen dubbele mat te gebruiken. Gewoon paar betontegels neerleggen op de folie. Daarover een wapenings matje leggen. En beton storten.
 

Bronson0808

  • #10
Ralph schreef:
Gaan we een flat bouwen dan? Het is een gewoon laagbouwtje met alleen een begane grond op zandgrond, dus waar hebben we het over?
:mrgreen:

klopt word een aanbouw met platdak stop wel ijzer in de grond heb ik toch dus ,


dank wederom voor de info,
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Beton heeft volgens de voorschriften altijd een minimale wapening nodig. Dat is onder andere nodig omdat beton bij het verharden krimpt, en het staal houdt het dan bij elkaar.

Stoeptegels als afstandshouder is niet toegestaan en ook niet verstandig. Het beton van stoeptegels is een erg slechte kwaliteit en poreus zodat vocht bij je wapening kan komen, wat kan leiden tot betonrot. En aan de onderkant valt dit nooit te controleren, dus niet doen!

grtz
henk
 

Fiesiekus

  • #12
IJkenhout schreef:
Stoeptegels als afstandshouder is niet toegestaan en ook niet verstandig. Het beton van stoeptegels is een erg slechte kwaliteit en poreus zodat vocht bij je wapening kan komen, wat kan leiden tot betonrot.
Henk: dus dan toch afstandshoudertjes:

 

Bronson0808

  • #13
Stoeptegels worden toch wel vaker toegepast zelfs door bedrijven :mrgreen:
 

Michiel_H

  • #14
Klopt, als je een fatsoenlijke betonklinker gebruikt voorzie ik geen problemen..
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Bronson0808 schreef:
Stoeptegels worden toch wel vaker toegepast zelfs door bedrijven :mrgreen:
yep, helaas wel. Als bouw&woningtoezicht (deskundig is en) dat ziet, wordt het afgekeurd en moet het vervangen worden. De reden heb ik al aangegeven. (voor de liefhebbers: NEN 6722, 10.3)

Er zijn meerdere oplossingen voor, bv. die door Fiesiekus. Ook speciaal daarvoor bedoelde betonblokjes kunnen gebruikt worden.


grtz
Henk
 

MvanV

  • #16
Het is niet echt handig beton zo op het zand te storten. Dan vergeet je de isolatie. En die is verplicht, R=2,5, dus circa 10 cm.
Die kan je ook op het beton leggen, en daarboven nog een laagje beton, dat scheelt veel geluid.

Maar waarom zou je dat doen als je 1 verdieping bouwt? Als het vooral de vloer is, stort hem op isolatie en vermijdt contact met de muren, met name de buitenmuren.
Voor de fundering zou ik dan een aparte diepe sleuk maken.

Isolatie vergeten is niet alleen illegaal, maar vooral ook niet handig, want je stookt je dan rot en hebt altijd een koude vloer, de meerkosten van een paar platen verdien je zeer snel terug in de stookkosten, binnen een jaar of 3 schat ik.
 

Bronson0808

  • #17
Dat bedoel ik ook hoor folie dan isolatie en dan de beton met ijzer erin

bedankt voor het meedenken
 

Bronson0808

  • #18
Hier word overigens ook nog gewoon over stukken betontegels gesproken,

Vlechtwerk beton
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu