Beste verf achterwand/vensterbank keuken

Kluskampioene

  • #1
Onze keuken is net gestuced en nu willen we de achterwand van de keuken behandelen met een goede verf. Het gaat dus om de wand achter de kookplaat, maar ook achter de spoelbak. Achter de spoelbak zit ook het raamkozijn en hier zit geen vensterbank maar stucwerk dat we dus ook in dezelfde kleur willen schilderen.
Nu zijn we op zoek naar een goede verf voor dit stucwerk die op kleur te mengen is en die goed afneembaar is en geen verkleuringen geeft bij (vet)spetters tomatensaus e.d. Ik dacht zelf dat we een vochtbestendige verf zouden moeten nemen maar de verfwinkel adviseerde nu juist een 'ademende' verf. Een zijdeglans muurverf uit de flexa pure collectie werd ons geadviseerd. Ik heb echter mijn twijfels over het eventuele verkleuren en de waterbestendigheid bij bijvoorbeeld de vensterbank. Ik zie het al gebeuren dat zich daar water verzameld dit in het stucwerk trekt.
Zelf dacht ik dat het meest verstyandig zou zijn om een epoxy (1 of 2 componenten) te gebruiken en daaroverheen een muurverf, maar dan 'ademd' de muur niet meer. Bovendien stinkt dat spul en is het niet fijn om mee te werken.

Wat is nu het beste spul /merk om in deze situatie te gebruiken?

P.S. Tegels of een glasplaat is geen optie
 

Mechas79

  • #2
Kluskampioene
Om te beginnen zal ik u melden dat natuurlijke kleurstoffen zoals tomatensaus,koffie, kerri mostaard enz door een muurverf, ook al is het bindmiddelrijk, niet tegengehouden worden, dit als u de vlekken langer dan een paar uur laat zitten, bij een gelijke afname kunt u de door u genoemde verf best goed gebruiken. Wilt u toch een ultieme chemicaliënbestendigheid, dan zou u de muurverf nog evt kunnen aflakken met een performance coating, 1 of beter, 2 componenten.
Echter is dit wel iets wat bijna niemand doet en men gaat meestal niet verder dan een eiglans of zijdeglans systeem voor keukens of badkamers.
Het stucwerk dient u wel vooraf te testen op zuiging na goede doordroging. Met een plantenspuit en kijken of deze snel wordt opgenomen door het stucwerk. Als het zo is dan dient u deze voor te behandelen met een voorstrijdmiddel zoals impregneermiddel of zoals vaak in deze forum wordt genoemd, verdunde verf.
Zorg er dan voor dat u de gebruikte muurverf niet al te snel gaat overbelasten, wacht min 2 weken of vraag aan de fabrikant hoelang de doorharding is voordat u het maximaal kan belasten.
Bovengenoemde systemen berusten allemaal op waterbasis.
Hopelijk u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd;
Mechas
 

Kluskampioene

  • #3
Mechas 79,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Echt een heldere uitleg, hier kan ik echt wat mee. Ik denk dat we dan inderdaad voor een zijdeglans muurverf gaan. Is dat wat u ook zou doen?
 

Mechas79

  • #4
Mijn mening is ten opzichte van die van u niet relevant, voor mij is de verf simpelweg gratis, dus ik zelf gebruik daarvoor een buiten kwaliteit schrobvast mat systeem, omdat ik zelf niet gecharmeerd ben van glans op mijn muren, maar als u het heeft over u boven genoemden systeem, om geen merken te noemen, dan kan ik geruststellen dat het wel goed komt..
Wilt u toch een matte uitstraling dan zou ik persoonlijk om een buiten bestendige systeem kiezen maar daar betaald u ook voor.
Epoxy systemen worden vaak op garagevloeren gebruikt, dit is dus geen keuken als u mij begrijpt, en dus voor u toepassing een te hoog gegrepen systeem..

Mvg
Mechas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu