Bergzolder maken

Mrtn82

  • #1
In ons nieuwbouwhuis hebben wij de beschikking over een vrij in te delen zolderverdieping. We willen hier 2 kamers realiseren en een soort van berghok. Omdat de zolder vrij hoog is (ruim 4 meter), zitten we te denken aan een bergzolder voor de o.a. de skies en de kerstspullen (geen loeizware spullen!).

Het dak betreft echter een sporenkap, dus er zijn geen balken om de bergzolder op te maken. Ik ben dus op zoek naar een manier hoe goed (en constructief verantwoord) deze eenvoudige bergzolder kan worden gerealiseerd.

Het idee is, dat de bergzolder niet boven het trapgat en de overloop komt. Ingang naar de bergzolder geschiedt dus vanuit de overloop.

Nu zat ik te denken om 2 balken van ca 5,10 te bevestigen tussen de beide muren en daar tussen dwarsbalken te plaatsen. Deze dwarsbalken kunnen vervolgens nog ondersteund worden door de tussenmuurtjes die ik ga plaatsen.

Ik heb e.e.a. in onderstaande tekeningen gezet.

Mijn vraag is of mijn idee uitvoerbaar en verantwoord is (of zijn er wellicht betere opties)? En wat voor maat balken zou ik dan moeten gebruiken? En welke maat voor de (enigszins) dragende tussenmuurtjes? Nogmaals, de bergzolder zal geen enorme gewichten hoeven te dragen, maar het moet natuurlijk wel stevig zijn.

Op voorhand bedankt voor de reacties!!

Dit is de kamer indeling:


En zo had ik de balken in gedachten:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je komt al snel richting balken 70x170 terecht. Waar de moerbalken op de wanden liggen, hoeven ze in principe niet door te lopen.

De bevestiging in de wand van gipsblokken moet je anders oplossen. De balk doortrekken tot de woningscheidende wand is het beste. Kan je een foto plaatsen van deze kast (met installaties?)?

Ik denk dat de balklaag een kwartslag draaien handiger is. Dan heb je maar één dragende wand terwijl de overspanning niet verandert.

Wanden worden meestal van 2x3tjes gemaakt. Bij hoeken en naast deuren evt. een dubbele staander. Waar een balk opligt een staander onder zetten of anders de bovenregel verdubbelen.

Dat nisje naast de installatiekast kan je misschien beter bij de andere kamer trekken.

Keurig getekend verder :prima:
 

Mrtn82

  • #3
Beste IJkenhout,

Bedankt voor je reactie.

Bedoel je dan zo?


En zou het zelfs kunnen zonder de 2 bewuste balken door te laten lopen tot de andere muur (dat zou - gelet op de maatvoeringen, het trapgat, etc. - beter uitkomen). Dat dus de betreffende scheidingswand dragend wordt? Zo dus:


En voor wat betreft het nisje heb je gelijk. Dat komt bij de andere kamer en wordt een soort van inbouwkast.

Ik weet overigens niet of ik de betreffende balk door technische kast aan de buitenmuur kan plaatsen. Geen idee wat ik tegen kom.

En natuurlijk bedankt voor je compliment! :D

Maarten
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Die tweede tekening is inderdaad wat ik bedoel. Laat ons maar even meekijken wat er rond die kast mogelijk is ;)
 

Mrtn82

  • #5
IJkenhout,

Dat ga ik zeker doen. Dank. Fijn!

Zou het gewicht op de verdiepingvloer nog een issue zijn? Of is zo'n betonnen vloer draagkrachtig genoeg / is het geheel allemaal niet van noemenswaardig gewicht?

En dan nog een laatste (andere) vraag: Als ik in het dakbeschot van de scharnierkap ga schroeven, levert dat dan nog problemen op met het 'doorboren' van bijv. dampremmende folie?

Maarten
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Bij een betonvloer is het normaal geen probleem daar een dragend wandje voor zoldervloer op te zetten.

Wat wil je dan in het dakbeschot vastzetten? Het is beter dit te voorkomen door alleen in de gordingen te schroeven. Met montagekit kan wel.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
1
Gerelateerde onderwerpen
Bergzolder/vliering maken
Bergzolder

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu