Beluchten of niet?

Willemson

  • #1
Hallo,

al heel veel topics gevonden en gelezen over beluchting, maar het exacte antwoord op mijn probleem jammer genoeg nog niet...

De situatie: nieuwbouw met badkamer op 1e verdiep... 2 standleidingen van 110mm gaan van boven naar beneden door de berging en daar de grond in naar de riolering en septische put.

Op 1 standleiding zitten de 2 lavabo's, douche en bad (40mm) en op de andere standleiding zit zo goed als verticaal onze WC (Geberit Sanbloc).

Mijn vragen:

- moet ik op de standleiding van de lavabo's,... een beluchting voorzien, rekening houdend dat ik sifons met ingebouwde beluchting zal plaatsen?
- moet ik op de standleiding van de WC een beluchting voorzien of is de standleiding ruim genoeg om zonder te kunnen. Indien beluchting moet voorzien worden was ik aan het denken om deze eventueel net onder de WC te steken (vlak tegen het plafond van de berging) omdat we daar een Y-stuk hebben voorzien om later eventueel verstoppingen te kunnen bestrijden Mijn vraag hierbij is echter of een beluchting bovenaan de standleiding (maar wel onder de WC) zal helpen tegen leegtrekken van de sifons en geurhinder...

Zo, een hele boterham.. ik hoop dat ik hier toch enige duidelijkheid krijg...

ALvast bedankt!!!!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Aan het einde van een systeem kan je het beste een open verbinding hebben met de buitenlucht. In verband met geur is het beste door een dak naar buiten.
Mijn streven zou zijn, in mijn woning geen kleppen of dingen die open en dicht kunnen gaan. Ik zie die meer als noodoplossing.
Twee leidingen samen laten komen en een dakdoorvoer.
 

Xr8

  • #3
Zoals al aangegeven zorg voor een open verbinding, je kunt er beter een te veel hebben dan geen. Een beluchter kan alleen maar lucht toelaten, niet afblazen, dit is ook nodig voor een goede werking van een riolering.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu