Beko CS 56000 fornuis/oven probleem

Jeeper01

  • #1
Beste mensen,

Mijn vriendin heeft een BEKO electrisch fornuis met oven. De oven doet het goed maar de kookplaten doen het niet meer als vanouds. Elke plaat heeft een schakelaar met 6 standen, van laag naar hoog in 6 stappen dus. Sinds enige tijd functioneren alle 4 de kookplaten alleen maar op de hoogste stand en dan nog niet altijd. Van tijd tot tijd valt de plaat uit. Dit komt bij alle 4 de platen voor. Aan de Perilex aansluiting is niets veranderd vanaf het begin, het fornuis heeft een 2 en een half jaar uitstekend gewerkt. Nu wordt het toch wel onhandig voor haar om eten te bereiden op dit fornuis. Heeft iemand een idee waar ik de oplossing zou kunnen vinden?

Alvast dank,

Vriendelijke groet,

Cor
 

HarryO

  • #2
Controleer op losse contacten of gammele thermostaat/schakelaar.
Wel vreemd dat dit bij alle 4 platen op treed.
Mogelijk is er iets gemeenschappelijks.
Is dit een 380V of een 2 x 230V uitvoering?
 

Jeeper01

  • #3
Ik heb geen idee, ik heb de aansluiting nog niet los gehad. Ik vermoed een 2x230 volt aansluiting maar dat weet ik dus niet zeker. Ik ga morgen weer naar haar toe en zal dan even met de multimeter in de weer. Ik heb begrepen dat de 2x230 volt aansluiting 2 nullen heeft en 2 fasen, de 380 volt aansluiting een nul en 3 fasen. Daar kom ik wel uit. Mijn vriendin vertelde me dat de platen een voor een uitvielen maar dat weet ze niet meer zeker. Wel kort na elkaar in ieder geval. Het vreemde is dat de platen alleen werken op de hoogste stand dus een los contact lijkt me dan stug maar niet uitgesloten. Dank je voor je reactie trouwens, Harry.

Vrgr,

Cor
 

HarryO

  • #4
Een kook groep van 2 x 230V heeft inderdaad 2 fasen en 2 nullen.
Als deze fasen niet uit de zelfde hoofd fase komen kan er tussen deze 2 fasen 380V staan. Als de beide nul draden onderbroken worden gedraagt het apparaat zich vreemd. Controleer hier dus ook op.
Komen ze uit de zelfde fase dan staat hier 0 V tussen.

Hoe het aangesloten moet zijn staat ergens bij de aansluiting van de machine of in het boekje.
Maak anders even een duidelijk foto en plaats deze hier.
 

Jeeper01

  • #5
Hallo Harry,

Dank je voor je antwoord. Ik zal een foto maken morgen en die uploaden. Ik ga eerst maar eens meten. Dank voor je advies, ik ben niet zo goed in krachtstroom maar met hulp kom ik er uit.
Hopelijk wordt het kookgebeuren binnenkort minder irritant voor mijn vriendin, ze is er erg goed in en dat vind ik zeer plezierig moet ik eerlijk zeggen..

Vrgr,

Cor
 

Jeeper01

  • #6
Hallo Harry c.s.,

Helaas heb ik even geen tijd gehad om me met het fornuis te bemoeien maar nu wel weer. In de groepenkast is een aparte kast met 3 zekeringen gemerkt 3 fasen aansluiting. Dat zal de krachtstroom zijn voor het fornuis. Ik heb de perilex aansluiting nagemeten in de muur: Op de N staat geen stroom, op de L1, L2 en L3 staar 228 volt elk. Dus er is een 3 fasen krachtstroomaansluiting, dat klopt dus. Vervolgens de stekker opengemaakt: op de N is een zwarte draad aangesloten. op de L1 een bruine, op de L2 een blauwe en op de L3 een zwarte. De aarde is goed aangesloten. Volgens de bij het fornuis geleverde schemas zal ik het 3NAC schema moeten kiezen: 1=L1, 2=L2, 3=L3, 4 en 5 zijn doorgelust en verbonden met de N. Ik zal straks het fornuis naar voren trekken, de bagger erachter opruimen en eens kijken hoe dat nu allemaal aan elkaar geknoopt is. Wat moet ik met de twee zwarte aders aan?

Alvast dank,

Met vriendelijke groet,

Cor
 

Jeeper01

  • #7
Hallo Harry en anderen,

Na lang telefoneren met onder andere de fabriek heb ik maar de conclusie getrokken dat het hele ding versleten is. Twee jaar na aankoop begonnen de pitten het te begeven, een voor een, en vorige week gaf ook de oven de geest. Nooit meer Beko, alle waar is naar zijn geld, dat klopt. Beko is goedkoop maar bij lange na niet zo duurzaam als ik had verwacht. We hebben nu een ander electrisch fornuis, merk Pelgrim, dat het goed doet. Alles was goed aangesloten, ook de Perilex stekker gedraad voor drie fasen, maar de pitten waren gewoon op. Einde verhaal.

Dank voor alle moeite,

Met vriendelijke groet,

Cor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu