Bedraden schakelkast

System7

  • #1
Ik heb een nieuwe groepenkast laten plaatsen en wil de oude (van hetzelfde merk) gaan gebruiken al schakelkast met div. DIN-modules, waaronder een aantal tijdschakelaars. De oude kast komt dan naast de nieuwe te hangen zodat ik de fase en nul handig uit de groepenkast kan halen en naar de schakelkast kan voeren zonder buizen o.i.d.

Mijn vraag: mag ik naast de standaard 2,5 mm2 VD-draad ook flexibel draad gebruiken voor de bedrading in de kast en zo ja, welke diameter(s) mag ik toepassen? Ik heb een adereindhulstang met div. diameters hulzen.
 

Nieuwegroepenkast

  • #2
Ja je mag ook flexibele bedrading gebruiken, de diameter van het draad blijft het zelfde. Je moet inderdaad wel adereindhulsen gebruiken. De te kiezen diameters is afhankelijk van de belasting.

Met vriendelijke groet,

Sietse Zeeman

_____________________________________________________________
Onderschrift met link naar eigen bedrijf weggehaald, H@ns
_____________________________________________________________
 

H@ns

  • #3
Beste groepenkast,

Als je nog een keer een link naar je eigen bedrijf plaatst dan word je van dit forum gehaald.
Overigens is het geven van onjuiste en onveilige adviezen niet echt een handige manier van reclame maken dus het is ook in je eigen belang
 

Nieuwegroepenkast

  • #4
Bedankt voor de reactie.

Ik zal de link naar de website niet meer plaatsen, ik heb de forumregels nu goed doorgelezen.

Overigens zie ik in mijn bericht geen onveilige adviezen.

M vr Gr.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Wat dacht u hier van ?
Uit een ander topic.
Wanneer je de oven en de vaatwasser niet gelijktijd gebruikt zou je deze op 1 groepe kunnen aansluiten. Het zelfde geldt voor een wasmachine met een droger, 2 groepen is aan te raden, maar wanneer je nooit tegelijk wast en droogt gaat de zekering er ook niet uit wanneer je ze samen op 1 groep hebt.
 

System7

  • #6
Ehm... Ik herhaal voor de zekerheid even het antwoord dat gegeven was, nl. dat flexibele bedrading van minimaal 2,5 mm2 en voorzien van adereindhulzen toegestaan is in een groepenkast, teneinde DIN-modules te bedraden. Is iedereen het daarmee eens?

@moderator: is het een idee c.q. mogelijk om berichten die niet terzake doen te verwijderen? Dat houdt de draadjes wat leesbaarder :mrgreen:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Dat houdt idd. de draadjes wat leesbaarder maar in het geheel van het forum ook duidelijker wat wel en niet toegestaan is. :wink:
 

Lichtpunt

  • #8
Het is zeker toegestaan om soepele vd (VDS) van 2,5mm2 met aderhulzen of aderschoenen selectief te gebruiken maar men dient heel duidelijk in de gaten te houden het af te nemen vermogen en aangesloten vermogen.
Vanaf de groepsautomaat van max. 16A naar aansluitklem is dit altijd toegestaan.
Boven 16A minimaal 4mm2 VDS
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu