Bauknecht WAK 1600 EX/1 pakt geen water

Riniheijnen

  • #1
Ik ben in het bezit van een Bauknecht WAK 1600 EX/1 met serienr. 31 0320 840163 en service code 8583 577 12000 die sinds enkele dagen geen water meer pakt bij het starten van een programma. Ca. 30 seconden na het starten gaat in het display de letters F en H knipperen en gaat er een rood lampje branden bij de tekst kraan dicht. Ik heb de pressostaat getest en deze hoor je schakelen als je erin blaast. De luchtkamer heb ik grondig gereinigd en het inlaatventiel dat overigens wel aangestuurd wordt (gemeten) heb ik al vervangen door een nieuw exemplaar zonder resultaat. Ook de truc met het half dichtdraaien van de kraan geeft geen succes.
Voordat ik nu halsoverkop een nieuwe ga kopen wil ik uiteindelijk nog proberen vis dit forum een goede suggestie te krijgen wat ik nog kan proberen om het probleem te verhelpen. Bij voorbaat bedankt voor alle suggesties
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Kan aan een defecte kraan, een defecte aquastop of inlaatventiel liggen, controleer of er water uit de kraan komt en of de aquastop en het inlaatventiel in orde zijn.
 

Riniheijnen

  • #3
De kraan heb ik al getest en geeft gewoon water.
De aquastop heb ik getest en er komt gewoon water uit de slang.
Het inlaatventiel had ik al vervangen voor een nieuw exemplaar.
En nog steeds geen water.

Heb je nog een suggestie?

Gr. Rini
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Loopt de afvoerpomp wel als u de machine start ?
Hoe lang blijft de pomp lopen ?
 

Riniheijnen

  • #5
De pomp draait gewoon. Ik heb de afvoerslang even in een emmer gehangen, water in de kuip gegooid en op afpompen gezet en het water kwam keurig in de emmer terecht.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Hoe lang blijft de pomp lopen ?
 

Riniheijnen

  • #7
Bij het starten van een programma begint de pomp te lopen en begint de trommel langzaam te draaien. De pomp voert het nog aanwezige water gewoon af via de afvoerslang. Na zo''n 20-30 seconden gaat het rode lampje met 'kraan dicht' te branden en verschijnt in het scherm afwisselend een F en een H waarbij tegelijkertijd de lampjes van de toerentallen mee knipperen. Het lampje deur open brandt ook. Na ca. 1-1,5 minuut doet de machine helemaal niets meer en staan bovengenoemde teksten en lampjes in het scherm. Aangezien de foutcode F - H is was derhalve mijn eerste gedachte het inlaatventiel zodat ik deze als eerste vervangen hebt. Ik ga ervan uit dat het nieuwe inlaatventiel niet defect is hoewel dit geen 100% zekerheid is,

Gr. Rini
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik zou het verder niet weten, ik begin er te twijfelen of de module wel goed is.
Controleer de module (printplaat) eens op verbrandde sporen of contacten.
 

Riniheijnen

  • #9
Ik heb het inlaatventiel onder stroom gezet en deze reageert gewoon. Ik heb ook de spanning op het inlaatventiel vanuit de printplaat en deze blijkt slechts 50 volt te zijn. Waarschijnlijk te laag om het inlaatventiel te openen. Op het inlaatventiel staat namelijk dat er een spanning van 220 V voor nodig is om het ventiel te openen. Ik ga er dus maar vanuit dat de printplaat overleden is. Via Internet kwam ik erachter dat zo'n printplaat tussen de € 150 en € 300 kost. Derhalve staak ik de strijd maar en gaan we morgen maar kijken voor een nieuwe wasmachine.

Evengoed bedankt voor alle suggesties.

Gr. Rini
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu