Barok tafel kaal maken.

Marieltje

  • #1
Ik heb een oude barok tafel gekregen voor mijn nieuwe huis. Helaas is de kleur niet helemaal mijn smaak, noten namelijk. Ik wou hem eerst gewoon lakken, maar nu heb ik toch besloten deze te whitewashen. De tafel moet dus kaal.

Nu is mijn vraag:

Het ronde tafelblad heeft bovenop een verhoogd gedeelte (paar mm), met daarop een decoratief hout patroon. Ik heb de tafel al 3 keer met afbijt behandeld en een aantal keer geschuurd (p180). De stukken naast de ophoging zijn al zo goed als kaal, maar de ophoging zelf nog steeds niet!
Zeggen jullie gewoon nog doorzetten met afbijt? Of beter schuren? Als ik dat stuk afkrab word dit trouwens ook helemaal wit, zijn dit krassen in de lak?
Natuurlijk zitten er ook van die leuke krulpoten onder de tafel, kan ik hiervoor staalwol gebruiken (icm afbijt) ?
Mocht ik de tafel alsnog gewoon willen verven, moet deze dan alsnog kaal?

Nou het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en dat jullie mij hiermeel kunnen helpen.

Alvast bedankt!

p.s. Nog een andere verfvraag maar dan over deuren. Ik wil de kamer deuren (normale standaard woningbouw deuren) verven. Nu heb ik ze al licht opgeschuurd (p400), maar na het afnemen met water en ammoniak krijg ik allemaal opgezette scheurtjes/bubbeltjes in de ondergrond. Dacht eerst dat dit aan de ammoniak lag, vervolgens de andere kant met alleen water afgenomen....en weer hetzelfde verhaal :? iemand?
 

Kees61

  • #2
Afbijt moet je even laten inwerken en dan kan je de lak er af krabben, bijvoorbeeld met een driehoek krabber. Voor de poten zijn er ook andere krabbers, waarmee je beter in de holtes van de poten kunt krabben. Met staalwol gaat dat niet.
Als je na de eerste keer niet alle lak van het blad krijgt, dan moet je het nog een keer doen, net zo lang tot je er geen lak meer af kunt krabben.
Wees voorzicht met krabben, dat je niet in de fineer krabt. Schuur ook niet te intensief want fineer is al een keer geschuurd en het zou zonde zijn als je door de fineer schuurt.

Zit er wortel noten op de tafel? Dat zal wel vol gaten zitten die gestopt zijn. Misschien krab je de gaten ook wel weer open met die afbijt en dan moet je ze opnieuw vullen.

Om te schilderen hoef je het natuurlijk niet af te krabben. Ik zou de lak wel even dood schuren.

Van witwassen heb ik geen verstand
 

H@ns

  • #3
[Hans grijpt zijn haren en dreigt gillend het raam uit te springen]...euh je weet zeker dat het niet een zwaar antiek tafeltje is dat je aan het "behandelen" bent?! anders heb je zojuist een fortuin weggekrabt namelijk :?
Barok is het uiteraard niet maar een leuk eclectisch meubel met fineerinleg en van noten gemaakt met cabriolepootjes kan al snel een paar honderd Euro opleveren. Daarvoor koop je bij Xenos dan een paar van die leuke nep-barok tafeltjes die je lekker kunt "re-stylen" naar huidig modebeeld, speel je minstens quitte...[Hans herpakt zich een beetje]
Pas op met water en fineer. De lijm is hoogstwaarschijnlijk op waterbasis dus iets te lang inweken en je fineer gaat drijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu