Balklaag randbalk of tussen klossen + afschot

Thijss

  • #1
Om de maximale oplegging van de dakbalken voor mijn plat dak te krijgen wil ik geen randbalk toepassen.

Als alternatief wil ik aan het eind tussen de balken in klossen zetten:
- Buiten beplating HSB loopt door, klossen hier tegen aan schroeven;
- Dakbalken aan een zijde tegen klos aan schroeven, andere zijde met steekschroef;

- Afschot haaks op balklaag, door klossen onder balken (lijkt me makkelijker als een scheg)

Iemand tips om het geheel wat momentvaster te maken??


 

Thijss

  • #2
Wordt deze randbalk okk wel een strijkbalk genoemd? Zie ze op ieder plaatje van een platdak maar meer oplegging lijkt me beter of zie ik dit verkeerd?
 

Thijss

  • #3
Wat vinden jullie van het idee om de balken op klosjes te stellen voor het afschot, wordt dat vaker gedaan of zijn er andere mogelijkheden?
 

Tiho

  • #4
Isolatie wordt gewoon verkocht met een afwaterende functie. Dat loopt dan vloeiend van bv 12 naar 10 cm hoogte over een afstand van twee meter.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Met klossen onder de balken is een heel gebruikelijke methode. Afschotisolatie is natuurlijk duurder.

Waarom en wat wil je momentvaster hebben?

De Strijkbalk of randbalk is niet nodig. Klossen ertussen is prima. De oplegging zoals getekent lijkt me ook voldoende.
 

Thijss

  • #6
Bedankt voor de reacties.

Afschotisolatie heeft een te lange levertijd en vind het eigenlijk wel een uitdaging dit netjes te maken door het uit te vullen.

De balklaag komt op twee HSB wandjes te liggen. Deze wandjes:

- staan los van de buren
- een komt uiteinde in een staalkolom
- de andere kant gaat 600mm de hoek om

Om het geheel wat stabieler te krijgen moet ik dit oplossen met de balklaag.
Mijn idee nu is om om door de balken en bovenregels van het wand element een M10 draadeind te maken en deze vast te bouten is dan gelijk windverankering. Heeft dit nut?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Het zo aan elkaar bevestigen kan, maar ook met (flinke) schroeven of houtdraadbouten. Maar het wordt zo niet momentvast! Als dat nodig is, zal je echt een andere oplossing moeten verzinnen. Ik zie het echter niet helemaal voor me, op basis van de beschrijving.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu