Badkraan vervangen

J197

  • #1



Ik ben voornemens om bovenstaande badkraan te vervangen. Ik heb de informatie via deze link gelezen en denk dat ik het wel zou moeten kunnen: https://www.klusidee.nl/kraan-aansluiten/

Nu heb ik nog nooit eerder een kraan vervangen en ik zit met een aantal vragen:

Als ik de info. via bovenstaande link lees dan hebben ze het over s-koppelingen - ik neem aan dat ik een ander soort koppelingen heb aangezien de buizen waaraan de kraan bevestigd zit niet uit de muur komen maar er horizontaal langs lopen? Kan dit nog problemen opleveren en kan ik gewoon de bestaande koppelingen gebruiken bij de nieuwe kraan?

Is het in zijn algemeenheid zo dat dit gewoon een kwestie is van de oude kraan er af halen en er een nieuw aan bevestigen (volgens de beschrijving in de link) of kan ik nog voor verrassingen komen te slaan (dat als ik de kraan los-draai dat er dan iets onder helemaal verroest blijkt te zijn ofzo, hij zit er geloof ik al meer dan 30 jr. aan)?

De kraan is in de woning van mijn moeder en ik wil niet dat ze in het hele huis zonder water komt te zitten mocht er iets mis gaan. Stel nou dat ik de kraan er wel af krijg, maar het lukt me niet om een nieuwe er aan te bevestigen; is er dan ook iets wat ik aan de koppelingen of buizen kan bevestigen zodat er in de rest van het huis wel water kan worden gebruikt? Moet ik dan denken aan stopkranen of iets dergelijks? Gewoon een tijdelijke noodoplossing zodat de rest van het huis water heeft tot een echte klusser mijn gepruts heeft opgelost...
 

Sani-man

  • #2
In principe is het oude eraf nieuwe erop wel even hart op hart afstand in de gaten houden. op de oude koppelingen wel nieuwe tape aanbrengen. dit klusje kan bijna iedereen. veel succes
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
S-koppelingen hebt u niet nodig, als u de goede kraan hebt, hart op hart afstand moet gelijk zijn en de maat van de wartels ook, zet u de kraan er zo op.
Zo te zien is de maat van de aansluiting 1/2", de meeste badmengkranen hebben 3/4/" aansluitingen.
Door de wijzen van aansluiten kunnen de wartels gaan knellen, steeds om en om een paar slagen losdraaien, dan hebt u daar geen last van, montage ook zo.
Geen tape tussen de koppelingen, daar horen alleen ringen tussen.
 

J197

  • #4


Bedankt voor de reacties.

Ik heb nog even gekeken naar de maat van de wartels (aansluitmoeren), en ik heb het idee dat die 3/4 zijn? Als ik met een meetlint langs de moer ga dan meet ik ongeveer 3 cm. van buitenzijde naar buitenzijde. Het punt is wel dat die leidingen duidelijk kleiner zijn dan die moeren (zie foto): betekent dat dan dat er nog een soort koppeling onder die witte rozet zit die evt. vervangen moet worden(of is die rozet zelf de 'koppeling')?

Jan schreef: geen tape tussen de koppelingen, daar horen alleen ringen tussen - wat voor ringen zijn dat en zitten die standaard bij een badkraan als ik die koop?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Als de wartels 3/4"duim zijn kunt u er zo een andere kraan op zetten.
Bij de kraan zitten s-koppelingen, die bent u niet nodig, en ringen.
Ik zou er gelijk rozetten op zetten met een uitsparing voor de pijp, zie afbeelding.
 

J197

  • #6
Bedankt voor de reacties, ik zal morgen eens proberen of ik hem er af kan krijgen.

Stel nou dat ik hem er wel af krijg, maar er gaat iets mis waardoor ik er geen nieuw aankrijg en ook de oude er niet meer op, is er dan nog iets wat ik zou kunnen gebruiken om het water af te sluiten (zodat de rest van het huis ook gewoon water heeft)? Stopkraantjes voor op die muurplaten bv.?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
2 doppen 3/4" op de muurplaat zetten.

Beter is ruim voor de middag beginnen, dan hebt u aardig wat speelruimte.
 

J197

  • #8
Oke, ik heb vanmiddag de kraan vervangen en het is tot nu toe een behoorlijk fiasco.

De kraan er op zetten was geen probleem, maar het ging helemaal mis toen ik de oude douche-slang er op zette. Deze lekte waarna ik probeerde hem wat strakker aan te draaien. Dit werkte niet (hij was gewoon kapot) en vervolgens lukte het met geen mogelijkheid om hem er af te krijgen.

Na drie kwartier proberen lukte het wel, maar de koppeling die onder aan de kraan zit/zat draaide er mee af en het lukte me pas na HEEL veel ellende en geweld (incl. bankschroef) om dat ding van de douche-slang af te krijgen.

Het probleem is nu dat de omschakel-knop waarmee je overschakelt van de gewone stand naar de douche-stand niet meer werkt en ik weet niet hoe dit komt - ik weet niet of het aan die koppeling ligt(als dat ding uberhaupt een koppeling heet), en dat ik die moet vervangen, of dat ik het hele 'knop-systeem' kapot heb gemaakt toen ik die slang er af probeerde te krijgen.

Het is nu dus zo dat als ik de knop omhoog doe, hij niet omhoog blijft staan en ik weet dus niet hoe dat komt en ik weet ook niet hoe dat systeem uberhaupt hoort te werken: moet je dat ding eerst bv een halve slag draaien of hoort hij vanzelf omhoog te blijven staan als je overschakelt naar de douche-stand?

Ik zit nu met een aantal vragen:

1. Heeft iemand enig idee waar het probleem zit, is het die 'koppeling' onder de kraan die gewoon kapot is? Hier een foto, hoe heet zo'n ding uberhaupt? En waar zou ik een vervanger voor dat ding kunnen kopen? Kan dat via internet?






Nu die 'koppeling' er af is, zie ik dat er een pin uit de kraan steekt (onder die douche-stand-knop) die door een veer naar boven gaat:



Dit is hem los:



En dit is de kraan als geheel:



Het is een Plieger Luzon...

Ik heb geen flauw idee wat ik nu moet doen, ik weet wel dat dat onderste 'koppelstuk' best wel beschadigd is, maar meer weet ik niet, dus ook niet of ik iets aan de binnenkant van de kraan heb vernield in mijn pogingen die douche-slang er af te halen. Ik krijg dat 'koppelstuk' op zich wel aan de kraan gedraaid, maar zoals gesteld, de douche-stand werkt nu niet.

Om eerlijk te zijn overweeg ik om morgen maar gewoon een compleet nieuwe kraan te kopen, maar als iemand ideeen heeft, dan hoor ik het graag!

Overigens: het is toch niet zo dat die 'douche-stand' het pas doet als er een douche-slang aan zit? Dat vraagt iemand mij nu net - ik heb dat niet geprobeerd namelijk aangezien me niet lijkt dat dat het geval is.

Sorry voor het lange bericht, maar ik heb geen flauw idee wat te doen en heb ENORM de pest in...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
De hendel zou intern klem kunnen zitten, draai het stukje met de dubbele schroefdraad los, druk de keuzeknop naar beneden en draai het stukje met de dubbele schroefdraad er weer in.
Nu zou het goed moeten zijn, als hij het nog niet doet zou ik de kraan meenemen nar de winkel en vragen hoe u het kunt oplossen.
 

J197

  • #10
Wat bedoel je precies met de hendel? Is dat die knop aan de bovenkant van de kraan? Ik weet ook niet wat je bedoelt met 'het stukje met de dubbele schroefdraad los draaien'

Die pin, dat is toch het ding met de dubbele schroefdraad? Daar zit die knop aan vastgedraaid zeg maar...Kan het zijn dat ik die te los of te vast gedraaid heb?

Ik heb die knop al eens losgedraaid en dat pin-ding er uitgehaald en weer erin...kon er nog meer losgedraaid worden?


Het probleem ligt dus niet bij dat onderste koppelding? (Dat er dus wel weer ingedraaid kon worden?)

Hoort die knop als 'vanzelf' (zonder dat je hem een kwartslag draait) omhoog te blijven staan als het water stroomt? Door de waterdruk zeg maar?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Dat ding met dubbele schroefdraad is deze op de afbeelding.


Wanneer u de hendel/knop naar de stand voor de douche zet blijft die zitten zolang er waterdruk is naar de douchekop.
Sluit u de kraan dan gaat de hendel/knop automatisch naar de normale stand.
 

J197

  • #12
Ik heb dat ding met de dubbele schroefdraad er meerdere keren op en af gehad, en ik heb ook dat pinnetje (die knop zit aan het pinnetje vast), meerdere keren er in en er uit gehad, ik heb niet het idee dat er iets klemde - wel is het zo dat die 'pin' plat is en als het ware door een opening in die dubbele schroefdraad moet - die opening zou ik wel eens kunnen hebben beschadigd, maar ik weet niet of dat een rol zou kunnen hebben gespeeld.

Je kunt trouwens ook aan de knop/hendel zelf draaien, naar links of naar rechts - dan gaat dat 'pin'-ding geloof ik een beetje omhoog of omlaag. Kan het zijn dat je daarmee de waterdruk afstelt zodat het ding omhoog blijft?

En je schreef: "Wanneer u de hendel/knop naar de stand voor de douche zet blijft die zitten zolang er waterdruk is naar de douchekop. "

Er zit nu dus geen douche-slang aan en dus ook geen douche-kop. Het kan toch niet zo zijn dat het hele probleem is dat er geen douche-slang en douche-kop aan zit en dat die knop daarom niet omhoog blijft??? Want dat is de kern van het probleem: die knop wil wel omhoog, maar zelfs als de kraan vol aan staat dan valt hij gelijk naar beneden als ik hem omhoog trek (en dan komt het water dus weer uit het gewone kraan-gedeelte) en ik kan eigenlijk niet bedenken waarom dat zo is...

In ieder geval bedankt voor de reacties.
 

J197

  • #13
Oke, ik heb er vanmiddag nog even aan zitten klooien en ondanks behoorlijk wat schade aan die dubbele schroef lukte het me om hem er weer in te krijgen. Nu ik hem ook met douche-slang en kop eraan heb zitten lijkt alles het eindelijk te doen. De boel lekt een beetje aan de bovenkant (bij de knop) als de kraan open staat maar dat vind ik niet zo erg en daar verzin ik evt. later nog wel eens wat op.

Bizar dat ik uiteindelijk 5 minuten bezig was met de oude kraan er afhalen, de nieuwe kraan er opdoen, en vervolgens 4/5 uur bezig ben geweest met het vervangen van een verrotte douche-slang en het verhelpen van alle problemen die daar uit voort kwamen!

In ieder geval allemaal, en natuurlijk met name Jan, bedankt voor de reacties!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu