Badkraan monteren op afstand van muur

Carloderckx

  • #1
Ik heb nu mijn hoekbad geplaatst om alles op te meten en wou een plaats voor de kraan zoeken.

Als ik nu de muurplaat in de muur monteer en daar rechtstreeks de kraan op zet stroomt het water over de rand van het bad, omdat ik een groot hoekbad heb. Is er een mogelijkheid om hier een soort van verloopstuk tussen te zetten dat de kraan verder van de muur afkomt?

Het stuk wat ik moet overlappen is 8 a 10 centimeter zijn hier standaard bussen voor? Als dit niet het geval is is er dan een mogelijkheid om deze zelf te maken en is dit dan sterk genoeg ik heb een Hansa Hansamix mengkraan.
 

Carloderckx

  • #2
De foto's:


De rand van het hoekbad, in het midden wil ik de kraan gaan plaatsen.



De kraan op de rand van het bad met de ruimte die ik tekort kom.
 

Mark B

  • #3
Een oplossing kan zijn om de kraan op speciaal daarvoor te verkrijgen steunen op de badrand te plaatsen. Je moet dan wel 2 gaten boren in je bad (ff slikken).
 

Arie

  • #4
Er zijn ook chrome verlengbussen verkrijgbaar, dat lijkt mij een fraaier zicht.
 

Carloderckx

  • #5
Als ik in het bad moet gaan zagen kan ik beter meteen een hele nieuwe set van 800 euro kopen beetje duur.....

Inderdaad, als er zoiets is als verlengbussen is, is dat een ideale oplossing. Zelf dacht ik er ook al aan maar wist niet of dit bestond. Ik heb altijd oplossingen die nog niet bestaan...

Waar zijn deze bussen verkrijgbaar weet iemand dit?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Volgens mij bij elke bouwmarkt en in elk geval bij een goede sanitair zaak.

Deze bijvoorbeeld:


Ik dacht ze in verschillende lengtes te hebben gezien, maar dat weet ik niet zeker. Handigst is met de kraan naar een sanitairzaak gaan en kijken wat er is... want je zit ook nog met je rozetten, e.e.a. komt anders te zitten dan normaal.

Ja ik heb ze inmiddels in een catalogus gevonden, ze zijn er in:
3/8 inch lengtes 10, 15, 20 mm
1/2 inch lengtes 10, 15, 20 mm
1/4 inch lengtes 10, 20, 40 mm

In de catalogus zag ik ook nog diverse RVS verloopstukken, met binnendraad, buitendraad, sok enzovoort. Eigenlijk voor gas, maar RVS kan net zo goed voor water, lijkt me.
 

Carloderckx

  • #7
Ik zal even in de catalogus van Hansa kijken daar staan ze dan wel in op hun internetsite stond niets dus maar alvast bedankt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dat soort dingen komen meestal niet van de kraanleverancier, maar van fabrieken van losse onderdelen.

Merk lijkt me in deze niet belangrijk, link daarom weggehaald.
 

Carloderckx

  • #9
Ik ben bij een installatiebedrijf geweest en die zeiden je moet er een staande koppeling op zetten zie foto:
afbeelding niet meer online

maar die kostten ook 75 euro per stuk, en die verloopbussen zouden volgens hem het gewicht niet aankunnen maar ik ga dit denk ik dus toch proberen want 25 euro is lang niet zo duur als die 150 euro voor die staande koppeling
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als je die staande koppeling zou nemen moet ie naar mijn idee toch in de rand van het bad gemonteerd worden, niet aan de muur...

En in de rand, dat wou je ook liever niet, begreep ik.
 

Carloderckx

  • #11
Ja als ik die staande koppeling zou gebruiken zou ik deze inderdaad op het bad moeten plaatsen. Maar de extra kosten hiervan zijn ruim 150 euro.

Zou het verstandig zijn om alsnog die verlengstukken te gebruiken en ze dan zo kort mogelijk te houden ivm het gewicht van de kraan?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Durf ik niets van te zeggen, heb dat nog nooit bij de hand gehad!

Ze krijgen wel wat te verduren...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Je zou ook kunnen overwegen een soort console-constructie op de wand te maken, van (waterbestendig) multiplex oid, een aantal lagen over elkaar, daarop je muurplaat (dus verloop nodig van waterleiding) en dat geheel betegelen.

Je zou de voorplaat naar beneden toe door kunnen laten lopen, dan heb je een console die op de badrand "rust" en waarbinnen de buizen lopen.

Het hoeft niet beslist multiplex te zijn, is misschien probleem met vocht, maat het gaat even om het idee om een "kolom" boven je bad te maken waar de kraan aan bevestigd wordt.

Dan ben je van dat probleem af...
 

Carloderckx

  • #14
Ja dat denk ik dat het in mijn situatie niet makkelijk is omdat ik tegels heb van 25*33. Laten we voor de beste optie kiezen. Ik ga dan wel die staande koppelingen halen en deze erop zetten stevigste en mooiste denk ik.

Bedankt voor je hulp.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Graag gedaan. Vergeet niet indien nodig de rand van het bad aan de onderkant te verstevigen met een (RVS) sluitring, een plaatje oid...

Anders krijg je daar misschien weer een probleem!

Succes bij de klus en...

Als je klaar bent, stuur je dan een keertje een foto? Kunnen we die nog toevoegen!
 

Mark B

  • #16
Wat is 150 euro op de totale uitgave van je nieuw badkamer :wink:

Als ik je nog een paar tips mag geven: let erop dat de staande koppeling mooi aansluit op je kraan (er blijken vele varianten te zijn, kwam ik achter).

Bij mij werkte het goed om de gaten met de juiste maat 7-gaten zaag te maken, wel even bad beschermen met duck-tape oid.
 

Carloderckx

  • #17
Heb je er toevallig een foto van ?

Ik heb een Hansa kraan en ik ben aan twijfelen of ik ook een staande koppeling moet kopen van Hansa of gewoon van een ander merk.
Als ik van Hansa Grohe moet kopen zit ik op 81 euro per stuk en via een andere firma heb ik een set voor 90 euro.
 

EdP

  • #18
Ik begrijp 2 dingetjes even niet geloof ik:

1) beetje raar dat er nagenoeg geen mogelijkheid is op dat bad voor een redelijk standaard badkraan, wat zegt de leverancier hierover?

2) zo'n staande koppeling geeft je duidelijk een hoek van 90 graden; komen de leidingen recht uit de muur, dan geeft je kraan straks een horizontale straal :?:

Of begrijp ik het gewoon verkeerd :?
 

EdP

  • #19
Of het zou zo moeten zijn dat je normaliter de tegels tot op de rand van het bad zou laten vallen, zodat je met een simpele rozet en evt. verloopstukje er al bent.

Weghakken is zeker vloeken in de kerk he?
 

Carloderckx

  • #20
Je begrijpt duidelijk het verhaal niet.

Ik wil weten of ik een:
- staande koppeling
of
- verlengstuk moet gebruiken.

Ik heb een hoekbad en de afstand bij een normale kraan is van aansluiting tot uitlaatcenter 13 cm, meet maar na. Ik heb echter meer ruimte nodig ongeveer 17 cm omdat de rand te breed is.

Ik twijfel dus om er een verlengstuk tussen moet zetten zodat ik evengoed een muurplaat kan gebruiken of een staande koppeling op het bad monteren zodat ik die kan gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu