Badkamer plafond , welke gipsplaat?

Greenbean

  • #1
Voor het plafond van onze badkamer, verbouwing, heb ik groene gipsplaat aangeschaft. Mijn vraag is of dit een goede keus is?

Op de grond van de badkamer, 2 m2 groot heb ik volledig contactafdichting geplaatst met kimband zowel in de hoeken als langszij.
De wanden zullen volledig betegeld worden en er zal een afzuigventilator met vochtsensor geplaatst worden. er is een raam van 80 bij 50 maar ik ga er vanuit dat die in het koude seizoen dicht blijft.

Door de betegeling en het afdichten an het gehele vloer oppervlak verwacht ik in die periode veel meer vocht in mijn badruimte en tegels wipen na douchen is nog steeds geen ingeslopen gewoonte. Vandaar dus de groene gipsplaat.
Echter een kennis zei dat voor het verdwijnen van vocht is een ademend plafond beter in deze ruimte en dat ik beter plafond stucplaten kan plaatsen.

Voordat ik ze terugbreng en omruil hoor ik graag een second opinion. Mijn gevoel zegt groen gips maar aan ervaring en kunde heb ik nu meer als groene klusser. Ik zie de reacties tegemoet,

de groene boon
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Groene gipsplaten zijn bedoeld voor toepassing in de badkamer, stucplaten niet.

Vochtregulering klinkt leuk, maar dan wel met materialen die ertegen kunnen. Beter is de ventilator te gebruiken.

Het droogtrekken van wanden en vloer verkort de tijd dat alles nat is (en de ventilator draait), en zorgt dat je minder vaak hoeft schoon te maken.

Over het raam. Juist in de winter is er een lage luchtvochtigheid buiten. Het raam kan je open zetten om de badkamer te ontwasemen of drogen, daarna beter weer dicht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu