Badkamer op 1e verdieping houtenvloer.....

Johanbianca

  • #1
Hallo, ik hoop niet dat deze dubbel in staat.
Op dit moment hebben wij een badkamer beneden en willen deze nu op de 1e verdieping maken, wel geheel nieuw.....

Ons huis heeft een massief eikel houten vloer ( 18mm dik ), ik weet niet wat er verder onder zit, maar als het goed is zijn het houten draagbalken. Nu is er ook een muurtje onder deze vloer waar de badkamer opkomt.....alleen geen draagmuur.

De badkamer gaat betegeld worden en nu dacht ik om betonplaat neer te leggen(eventueel nog dubbel, overdwars op elkaar) ipv een betonvloertje ivm het gewicht. Er komt geen bad, alleen een douchebak.
Volgens mij gaat het bij mij meer om de werking van de vloer waardoor eventueel voegen of tegels zouden kunnen barsten dan het gewicht wat het moet kunnen dragen.

Iemand het met mijn idee eens? Of is er iemand die dit afraad?

Johan
 

Arie206rc

  • #2
Lewisplaat nemen met een betonvloer van zo´n 5 cm.
 

Johanbianca

  • #3
Ja, maar ik ben bang dat die 5cm betonlaag over een oppervlak van zo'n 6m², uit kom op een dikke 500kg aan beton! En ben bang dat dat dus te veel gewicht wordt!!!.
 

Honingimker

  • #4
Kan je op de site van lewis bereken hoeveel jou vloer kan dragen. Afstand tussen balken en overspanning id daarbij belangrijk. Succes
 

Johanbianca

  • #5
Ja, dat had ik ook al ergens gelezen, alleen ik weet dus niet wat er tussen de vloeren zit aan draagbalken, weet geen dikte ervan, geen houtsoort etc. vandaar mijn vraag of ik ook betonplaat (door sommige ook wel eens multa-plaat genoemd) 2 laags, kruislings op mijn vloer nu kan schroeven, zakt het ook niet en geen beweging erin.

Vlak laten lopen door egaliseer erover te doen en dan m'n tegels te lijmen.
 

Arie206rc

  • #6
Als je het te zwaar vind voor de balken kan je er ook nog over denken om gaten in de muur te boren.
Van 10 mm daar stukken betonstaal in en een staalmat erop.
 

Johanbianca

  • #7
Ja maar de tussen muur die er ook nog gaat komen (we leveren een deel van de slaapkamer in) wordt gipsplaat..... en de andere muur zit ook als afwerking gipsplaat op. en de buiten"muur" is ook hout werk. (recht opgetrokken puntdak)
dus gaten in muren.....nee.
 

Arie206rc

  • #8
Het is altijd lastig een oplossing te bedenken zonder foto´s en
Maar met de lewis platen moet het lukken.
Heb bij mij thuis even gekeken heb ook lewis platen onder de badkamervloer.
Balken zo´n 45 cm uit elkaar.
 

Johanbianca

  • #9
Ja, oke.
ik weet dus alleen helemaal niet wat ik als draagbalken heb, omdat ik dan of mijn plafond beneden open moet maken, of mijn vloer boven er deels uit moet halen......en alles is netjes afgewerkt...

vandaar mijn vraag of ik mijn badkamer vloer ook met die betonplaat (of multiplaat) kan schroeven op mijn huidige eikenvloerdelen, zodat er geen vering meer in de vloer zit....

egaliseer erover om het vlak te krijgen, en dan de vloertegels erop....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
@ Arie206rc:
alleen ik weet dus niet wat er tussen de vloeren zit aan draagbalken, weet geen dikte ervan, geen houtsoort etc.

Lijkt me niet zo handig van alles aan te dragen waarvan er niets vast staat, u kunt wel van alles roepen maar de risico's zijn voor TS.

Berekenen van draagkracht is iets voor een vakman die ter plaatste de situatie kan opmeten en bekijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu