Badkamer luchtafvoer via plafond of muur?

GewoonIemand

  • #1
Hoi,

Ik heb een ventilator gekocht voor de luchtafvoer van de badkamer. Ik kan deze zowel in de muur als in het plafond plaatsen.

Welk werkt het meest efficiënt?

optie 1:
in plafond, midden in de badkamer, slang van ~1.5 m richting de muur

optie 2:
in muur, ongeveer in het midden, 1,5-2 meter van de douche af. Maar geen tussenstuk/slang benodigd.

Het betreft een badkamer van 2x3 m2
 

Poster

  • #2
Hallo

Ik heb een goed resultaat in de wand, zo hoog mogelijk, en zo kort mogelijk op het afvoer kanaal.

De badkamer wordt schoon gehouden van "douche damp" en als extra wordt de warmte van de droger prima afgevoerd.

Zorg wel voor toevoer van frisse lucht, wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Grt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik had ooit ook een montage in het plafond.

Nadeel daarvan was, dat het gecondenseerde water in het eerste deel van de slang terug kon lopen, de ventilator in. Soms liepen er hele druppels naar beneden. En dat gaf me een onveilig gevoel want met een beetje pech loopt het in het elektrische deel ervan. Ik heb, omdat ik geen andere mogelijkheden had, toen gekozen voor (terug naar) natuurlijke ventilatie: de koker naar het dak is heel kort en ik doe het dus zonder ventilator.

Bij veel 'standaard 10 cm' ventilatoren staat, dat ze uitsluitend voor muurmontage geschikt zijn. Vermoedelijk om dezelfde reden.

Dus ook om die reden heeft montage in de muur voorkeur.

En inderdaad: toevoer is erg belangrijk. Ik heb gewoon een aantal gaten in de deur geboord met een net rooster eroverheen. Alternatief is de deur aan de onderkant iets inkorten (als dat niet al zo gedaan is). :wink:

Wat overigens nog een voordeel van montage in de muur kan zijn is minder lawaai. Indien het plafond van een of ander plaatmateriaal is kan dat als een klankbord werken. Een stenen muur veroorzaakt wat dat betreft vaak een stuk minder resonantie-herrie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu