Autospuiten - Waar moet ik op letten?

Davidek

  • #1
Hi,

Ik heb een hobby auto die ik zelf in een andere kleur wil zetten.

Nu heb ik een compressor met deze spec op het oog:
*275 liter / minuut
*2 Pk uitvoering
*max. druk 8 bar
*tankinhoud 50 liter
*automatische afslag
*reduceerventiel en snelkoppeling
*Oliegevuld voor lange levensduur

Ik wil daarnaast gebruik maken van deze verfspuit:
* HVLP
*Lichtmetaal spuitpistool
*Kunstof bovenbeker 0,6 ltr met schroefkap
*Regelbare rond en vlakspuit instelling
*Regelbare werkdrukinstelling
*Naaldset 1,5 mm
*werkdruk 1,5-3 Bar
*Luchtverbruik 100-170 l/min.
*Kompleet met schoonmaak-demontage gereedschap en koppeling

icm een vochtafscheider.

Hebben jullie dan nog tips voor mij? Ik heb de hele auto gestript, het is een cabrio dus het lastige dak hoef ik niet te doen.

Ik kan veel onderdelen los spuiten op een stuk carressorie en achterkant na. Ik doe dit in mijn garage waarbij ik de muren en plafond heb afgeplakt ivm stof. Ik heb niet echt afzuigging wel wordt er goed gelucht.

Ik hoor graag van jullie waar ik op moet letten. Wat ik absoluut niet en wel moet doen.

Ik kijk uit naar jullie tips/ervaringen.

mvg,
David
 

Fiesiekus

  • #2
Vooral goed letten op de juiste viscositeit van de verf; is belangrijk voor het spuitproces en het eindresultaat. Verder eerst oefenen op proefstukjes, met verschillende instellingen van het spuitpistool en de verfverdunning.

Als je dat eenmaal onder de knie hebt: fantastisch aan het werk gaan; verf spuiten is bijna het mooiste DHZ-klusje dat er bestaat!
 

Davidek

  • #3
Da's een snelle reactie. :)

Ik heb straks 2 weken vrijgenomen om lekker te oefenen. Wil er goed mijn tijd voor nemen. Wil er tenslotte niet voor L*L mee rijden :) .

HOeveel Liter lak heb je doorgaans nodig voor een cabrio? 1,5 liter? Of meer? (excl de blanke lak).
 

Fiesiekus

  • #4
Welk type cabrio? Hoe groot schat je het oppervlak?
 

Davidek

  • #5
Fiesiekus schreef:
Welk type cabrio? Hoe groot schat je het oppervlak?
Alfa Romeo Spider (model 1995)

zie:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Zorg ook dat je een anti siliconen toepassing in je verf gebruikt.
Je weet waarschijnlijk niet of vorige eigenaars siliconen hebben toegepast op de auto. Je krijgt dan kraters en / of visogen in de lak.

Meer info
vis Professional Anti Siliconen Vloeistof

Beschrijving Avis Anti-Siliconen Vloeistof voorkomt kratervorming en visogen, geeft een beter resultaat en kan aan vrijwel alle oplosmiddelhoudende lakken en vernissen worden toegevoegd, zowel binnen als buiten.

Avis Anti-Siliconen Vloeistof is speciaal ontwikkeld voor ondergronden die met siliconen besmet zijn, bijvoorbeeld als gevolg van het gebruik van siliconen kitten. Een paar druppels Avis Anti-Siliconen Vloeistof toevoegen aan de lak of vernis voorkomt kratervorming en zogenaamde visogen in de verffilm.

Avis Anti-Siliconen Vloeistof beïnvloedt de eigenschappen van de lak en vernis niet. Toepassing Avis Anti-Siliconen Vloeistof is geschikt voor alle oplosmiddelhoudende lakken en vernissen binnen en buiten. Met het handige doseerdopje of druppelflesje voegt u gemakkelijk dejuiste hoeveelheid toe aan de lak of vernis, vervolgens de lak of vernis even goed omroeren.

Eigenschappen Verpakking:
150 ml in handige doseerverpakking
30 ml in druppelflesje

Contact met de ogen vermijden. Voor het eten of roken handen grondig wassen. Na gebruikdoseerflacon goed gesloten houden. Buiten bereik van kinderen bewaren
 

Davidek

  • #7
Bedankt voor de tip. Kan zoiezo geen kwaad zo te zien. Nu alleen nog kijken waar ik het kan krijgen. Had er nog nooit van gehoord. De betere verfhandel zal dit wel hebben?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Ja, ga naar een verfvakhandel en laat je daar veder nog adviseren.
Bespaar niet op de verf en op de grondlaag.
 

Ralph

  • #9
Ik vraag me af hoe uw ervaring is in het spuiten van een 2 lagen lak. Nog los van het feit over de voorbewerking ervan het schuren, plamuren, spuitplamuur aftoppen en het aller belangrijkste........ het drogen. Je bent vrij hoge temperaturen nodig bij deze lak voor het doorharden en plamuurplekken dien je eigelijk infrarood te drogen om instorting te voorkomen.
Als je dit allemaal al wist dan vroeg je hier niet of zoiets zonder afzuiging kan m.i.
Ik zou een spuitcabine huren overwegen.
 

Davidek

  • #10
Schuren, plamuren etc heb ik redelijk wat ervaring in.
Spuiten wordt voor het eerst. Heb wel hier en daar wat gespoten maar nog nooit iets van een dergelijke omvang.
 

Kloek77

  • #11
Zoals Ralph al zei zou ik zeker een spuitcabine huren.
Vergeet niet dat nl. een enorme bak aan licht rondom de gehele auto vereist is om goed te kunnen spuiten, dat flans je zelf niet zo 1-2-3 in elkaar als het afgesloten en stofvrij moet zijn.

Ze willen u daar vast helpen met advies, en die compressor staat er al.
 

Davidek

  • #12
Ik zou wel willen, echter heb ik niets om de auto mee te vervoeren. Ook heb ik (of ken ik nemand) met een rijbewijs om een aanhanger te mogen besturen.

DE auto zelf mag niet gereden worden omdat ie nog niet officieel is ingevoerd. :-|


daarnaast kan ik thuis niet spuiten dan kan ik het in de cabine ook niet. Ik probeer het gewoon. Echt laten spuiten kan altijd nog. :mrgreen:
 

Davidek

  • #13
Frank schreef:
Ja, ga naar een verfvakhandel en laat je daar veder nog adviseren.
Bespaar niet op de verf en op de grondlaag.
ik wilde hier de verf bestellen, echter hebben ze nog niet gereageerd op mijn vragen:
 

Davidek

  • #14
Hi,

ik ben begonnen met spuiten.

Heb de compressor op 3bar staan, wanneer ik ga spuiten zakt ie naar 2bar. Dat moet okee zijn. Echter vind ik dat de lak er toch te snel uitkomt.

Kunnen jullie mij aangeven wat ongeveer de juiste afstand is om te spuiten (30cm?50cm?) en hoe fijn de lak op de auto moet komen?
 

Fiesiekus

  • #15
Die druk is te hoog; halveren.

De afstand moet je proefondervindelijk vaststellen; hangt o.a. ook af van de hoeveelheid lucht die je aan de zijkanten "bijblaast".
 

Davidek

  • #16
Fiesiekus schreef:
Die druk is te hoog; halveren.

De afstand moet je proefondervindelijk vaststellen; hangt o.a. ook af van de hoeveelheid lucht die je aan de zijkanten "bijblaast".
bijgeblazen lucht heb ik al een heel stuk dichtgedraaid. Druk dus op 1,5-2bar doen (op de meter op de compressor zelf?)
 

Fiesiekus

  • #17
Je perslucht na reduceer op 1,5 bar (ongeveer) Daarna die "bijblaas" iets verder open zetten tot je een redelijk egaal spuitwerk krijgt. Met te weinig spreiding krijg je 'n druiper.

Eerst proefstukje proberen op de wand van de schuur uiteraard.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ik heb even bij Youtube, zoeken auto spuiten in getypt.
Daar zitten best wel filmpjes tussen waar je wat van opsteekt.
Veel plezier met het kijken.
*wgb*
 

Davidek

  • #19
Bedankt voor de tips.

ga straks weer verder spelen :-)
 

Davidek

  • #20
Wel,

na het bekijken van een aantal Youtube filmpjes :) :) heb ik een aantal delen gedaan. Resultaat is nog niet bevredigend.

Ik krijg gewoon redelijk snel druipers en de lak gaat er te hard doorheen. Heb nu al meer dan een 1/2 liter gebruikt en dan heb ik 1x de deuren (2), afdekplaat dak, kofferklep, 2 kleine zijschermen en de binnekant de motorkap gedaan. Zo ga ik het niet redden met 1,5l verf denk ik. Ik moet nu nog de motorkap (buitenkant), binnenkant kofferklep, binnenkant dakafdekklep, beide bumpers, 2 sideskirts en het framewerk van de auto doen.

Wanneer ik de hoeveelheid BAR verlaag dan sproeit ie eigenlijk te veel waardoor het ook niet echt mooi wordt.

Wat kan ik nog meer proberen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu