Aquasense 1600 whirlpool centrifugeert maar op 400

Theegie

  • #1
Hallo,

Wij hebben een Aquasense 1600 Whirlpool 5.5 kg (s.nr: 46044001768 en dat andere nummer 8592 097 12000) en onlangs was het verwarmingselement kapot en deze hebben wij laten repareren door de Inbouwman. Nu is er echter het probleem dat hij maar op 400 toeren centrifugeert en we kunnen niet ontdekken waar dit probleem ligt. Wel hebben we een soort haakje gevonden in de pomp. In de zijkant zit een gaatje en daar lag hij dus in, voorin. Ik heb een foto gemaakt van het haakje zelf.



Ook zat er in de machine zelf een stekker los, waaraan twee blauwe draden zitten. Op andere foto’s die hier op het forum staan van de Whirlpool zag ik dat deze stekkers naar het minden van de machine liepen, dus daar heb ik ze maar in gedrukt. Dit loste echter niet het bovengenoemde probleem op maar hij pompt wel beter.

Na reparatie heeft de machine het twee keer goed gedaan en daarna begon hij weer met kuren. De foutmelding F06, dus deurtje open en deurtje dicht en dan ging hij weer verder met wassen. Deze foutmelding geeft hij nu zo nu en dan ook bij het centrifugeren.

Is er iemand die mij op weg kan helpen?
 

HarryO

  • #2
F06 staat voor probleem met de tacho spoel, deze meet de snelheid van de motor.
Bij onjuiste info gaat de machine niet draaien, te langzaam draaien of niet centrifugeren
Dit is de spoel die op de kop van de motor zit. Controleer of deze nog goed op de motor zit en of er geen andere draden los ziten.
Meet deze spoel ook door, moet rond de 70 Ohm zijn.
Als dit goed is kunnen ook de koolborstels versleten zijn.
Deze moeten minimaal 15 mm lang zijn en soepel in hun houder kunnen bewegen.

Waar heb je de blauwe draden ingedrukt?
 

Theegie

  • #3
Tachospoel, oke gaan we die doormeten wat betreft de koolborstels dat idee hadden we zelf ook al maar het probleem is dat de motor er niet onder weg wil :( (AEG was nooit een probleem om de motor los te krijgen)
Als de 2 schroeven los gedraaid zijn zit hij er nog steeds klem tussen.
Mijn man heeft behoorlijk veel kracht maar is bang dat hij het stuk maakt.
F06 hebben we al vanaf dat we de machine hebben (zo'n 5 jaar) toendertijd in het boekje gekeken en daar stond dat de was niet goed in de trommel lag of het deurtje niet goed gesloten dat hebben we dus 5 jaar lang gedaan.

Wat betreft die 2 blauwe draden er zit op de bodemplaat (in het midden) een wit gekleurd iets dat was de enige plek waar ruimte was en waar de draden lang genoeg voor waren om het stekkertje in te krijgen.
Konden er geen andere plek voor vinden en hoop dan ook dat we dat goed hebben.
 

HarryO

  • #4
De motor hoeft er niet onderuit om de borstels te controleren/vervangen.
Je kunt er net bij.
De draden op de sensor op de bodem kloppen.
Dit is de lekkage sensor.
 

Theegie

  • #5
Oke gaan we eerst de borstels controleren en morgen kunnen we pas de tacho spoel doormeten.

Eerst onze dank voor de hulp en we laten weten hoe het afgelopen is.

Fijne zondag verder
Groetjes Thea (Theegie)
 

Theegie

  • #6
De tacho spoel is door gemeten en geeft aan 12 Ohm aan in rust stand.
Je zegt het moet rond de 70 Ohm zijn dit is dus niet het geval.
Wat kunnen we nu nog doen???
 

HarryO

  • #7
De spoel meten als de stekekr van de motor er af is.
Is deze echt 12 Ohm dan is hij defect.
Vervang de spoel.
 

Pietjedaf

  • #8
Hoi
ben degene die de tacho spoel doorgemeten heeft,dit zonder stekker,motor was verwijdert.
dunne draden gevolgd en gemeten op de pennen,was en bleef naar diverse metingen op 12 ohm in ruststand!!
maar is tacho spoel los te krijgen? heb inmiddels wat gezocht maar zonder resultaat.

gr
pieter
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
@ Pietjedaf, wilt u een nieuw topic openen, kapen is hier niet toegestaan.
 

Theegie

  • #10
Hallo Piet mijn dank voor het doormeten van de tacho spoel.
Zou ook graag willen weten wat te doen met die tacho spoel, wij hebben ook gezocht op het net maar konden ook niets speciaals daarover vinden.

Moet ik nu een nieuwe motor kopen? of kunnen we de tacho spoel los kopen en weer in de motor zetten?
We komen er niet echt uit......Harry zou het erg fijn vinden als je ons verder kunt helpen.

Ik begrijp dat kapen niet toegestaan is maar @ Pietjedaf, is de man die ons heeft geholpen met het doormeten van de tacho spoel en is tevens een collega van mijn man.
Hoop dan ook dat jullie dit willen toestaan, deze man is ons zeer behulpzaam.
 

HarryO

  • #11
Volgens de service manual's van Whirlpool is de tacho spoel niet los leverbaar.

Ik kijk even voor je rond, voor AEG/Electrolux en Bosch/Siemens zijn er nl wel losse spoelen verkrijgbaar en de motor in deze machine is een Bosch motor.
 

HarryO

  • #12
Antwoord van de grootste onderdelen leverancier:

De tacho spoel van deze motoren is niet los leverbaar.

Advies: vraag een prijsopgave op bij de Whirlpool Consumenten Servicelijn op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 op telefoonnummer 076 -5306400.
Afhankelijk van de leeftijd van de machine is er een regeling.
 

Theegie

  • #13
Hallo Harry ten eerste onze dank voor de vele hulp.
We zullen alle papieren er even bij nemen (zoeken) en dan
1 deze dagen even bellen om te vragen.

We hebben tevens even gekeken bij de Conzuwijzer, dank je voor de link.
Als we weten van hoe of wat laten we je dat weten, mag aannemen dat je ook wel nieuwsgierig bent hoe het afloopt.

OEPS papieren gevonden blijkt we hebben 7 jaar garantie inplaats van de 5 die we dachten.
Zou het en probleem zijn dat een ander bedrijf ermee bezig is geweest?
en wij zelf?
Hebben wij weer.......
Je hoort van ons.
 

HarryO

  • #14
Nieuwe motor?
 

Theegie

  • #15
Nog niet, mijn man durft niet te bellen bang dat ze komen en zeggen dat de garantie is vervallen en alles moeten betalen :(
Aangezien het al een dure maand is, denk je dat het een probleem is??
Moet sowieso het uurloon betalen, als ik dan het risico loop dat ik alles moet betalen dan kan ik misschien beter zelf een nieuwe motor kopen en dan goedkoper uit zijn.......
We hebben nu de wasmachine van mijn dochter in gebruik die staat hier zolang tot ze een huisje heeft.
Mis mijn eigen wel, 1600 toeren en 5.5 kg of 1200 toeren en een kleine trommel dat is een groot verschil.

Wat denk jij, zullen ze er een probleem van maken??
 

HarryO

  • #16
Waarom zou de garantie vervallen zijn?
Je hebt er zelf netjes aan gewerkt, dat is niet verboden.
 

Theegie

  • #17
Theegie schreef:
Moet sowieso het uurloon betalen, als ik dan het risico loop dat ik alles moet betalen dan kan ik misschien beter zelf een nieuwe motor kopen en dan goedkoper uit zijn......
Foutje ik hoef ik geen uurloon te betalen maar de onderdelen :(
Zou het dan niet voordeliger zijn om zelf achter een motor aan te gaan.
 

HarryO

  • #18
Ik zou toch iemand laten komen, mogelijk heeft hij wel een losse tacho spoel, alleen al om te proberen.
Als je dan zeker weet dat het de motor is kun je altijd nog gaan rond snuffelen naar een (gebruikte) motor.
 

Theegie

  • #19
Oke, dank je gaan we dat zo spoedig mogelijk doen.
We laten je weten hoe het afgelopen is.

Voor eerst al onze dank voor je hulp :D we zijn er zeer mee geholpen.

Alvast fijne feestdagen en een voorspoedig 2012.
 

Theegie

  • #20
Het heeft even geduurd maar de wasmachine is klaar :)
In Dec. 2011 gebeld bleek dat we nog garantie hadden maar het certificaat hadden we niet.
Het stond op een ander adres (vreemd) ze stuurden ons het certificaat toe en we zouden gebeld worden voor een afspaak om de machine te reparen het zou even kunnen duren want het was Dec.

Jan. 2012 nog niets gehoord, weer gebeld en er werd direct een afspraak gemaakt.
Machine werd nagekeken koolborstels werden eruit gehaald, die zouden nog een paar maand mee gekund hebben maar werden alvast vervangen.
Test, machine ging niet centrifugeren.... bovenkant eraf en achterkant eraf.
Draden werden boven door gemeten en beneden nog eens, bleek dat een 1 draad niet goed was.
Monteur pakte de stekker beneden pakte 1 draad en het bleek gelijk de goede te zijn omdat die los schoot.
Draadje werd langer gemaakt, ingekort weer in de stekker gedaan.
Test: de machine ging centrifugeren op 1600 toeren :)

Het was dus niet de tacho spoel machine is weer klaar ben zeer tevreden en 106 euro armer maar daar heb ik geen nieuwe voor.

Mijn dank voor alle hulp, hoop dat je het verhaal een beetje kunt volgen.

Groetjes Thea
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu