Alweer een WOD-schakelaar

Orofor

  • #1
Dag,

Er zijn al heel veel WOD-schakelaar vragen voorbij gekomen. Het betreffende model ben ik hier nog niet tegengekomen.

Kunnen jullie me helpen welke aansluitingen ik voor de droger moet gebruiken?
Uiteraard gaat de aarde op het blokje linksboven.
De huidige situatie op de foto´s hieronder.





Bovenste connectoren:
Net: fase en nul linksboven, wasmachine fase en nul rechtsboven


Onderste connectoren:


Schematisch:


Bedankt alvast voor het kijken.
 

Orofor

  • #2
Update: heel veel hier gelezen en veel wijzer geworden.

Adereindhulzen lijken me noodzakelijk, alhoewel de wasmachine al 15 jaar aangesloten is zonder die hulzen. (de machine staat niet bij mij dus ik kan even niet checken of er ooit een speciale kabel is aangesloten).

Er is aardlek, dan mag een snoer met contrastekker (dus geen verdeeldoos), toch?
Dan gaat het om een snoer met veel dunne aders.




Geeft deze afbeelding beter zicht waar ik de droger moet aansluiten?
De twee onderaan de draden van de wasmachine? 4-8 en 3-7 zijn vrij



Ik zie al heel wat lezers maar nog geen reactie. Het is niet onbeleefd bedoeld, maar wellicht is dit een minder gangbaar model schakelaar. Daarom wellicht beter even meten.

Tips om met een multimeter door te meten?
- uiteraard zonder bedrading aangesloten voor een betrouwbare meting
- Ohmse waarden waarbij in ieder geval op de al gebruikte connectoren meetresultaat is in de W-stand.

Bedankt!
 

Klus_Niels

  • #3
Als ik google kom ik een schema tegen wat aangeeft hoe het een en ander aangesloten moeten worden.

Controleer zelf inderdaad middels doormeten (ohms) hoe de schakelaar in elkaar zit. Het type wat je hebt kan afwijken.....

6-8 zitten intern gebrugd Blauw (N) van voeding
2-4 zitten intern gebrugd Bruin (L) van voeding

1: Bruin (L) wasmachine
5: Blauw (N) wasmachine
3: Bruin (L) wasdroger
7: Blauw (N) wasdroger
 

Orofor

  • #4
Dank je wel voor je reactie, Niels. Attent dat je gegoogeld hebt. Ik kwam alleen andere schema's tegen. Ik ga het vanavond uitmeten.

Nu hoop ik nog een deskundig antwoord te ontvangen hoe de draden veilig aangesloten worden. Met 2,5 mm adereindhulzen kun je m.i. de veel dunnere draden van het controlelampje niet vastzetten. Alleen als je die tussen huls en klem vastzet maar dan heb je weer minder contact tussen huls en connector.
 

Klus_Niels

  • #5
De WOD schakelaar is ervoor om in de badkamer een vaste aansluiting te maken voor beide machines.
Je mag daar namelijk geen stopcontact voor gebruiken.

Je hebt die aderhulzen in verschillende uitvoeringen. Je kan ook een "dubbele" huls pakken. Beide draden erin en dan dichtkrimpen. Even goed controleren of ze geen ruimte hebben in de huls.

Je gebruikt die hulzen als je een soepele kabel hebt onder een klem. Op deze manier draai je aders niet uitelkaar en heb je 1 vaste draad die beter onder de klem zit.
 

Orofor

  • #6
Duidelijk. Mijn dank, Niels.
 

Orofor

  • #7
Voor Niels en allen die er wellicht ook naar op zoek zijn: het gaat inderdaad om 3-7.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu