Alamat 2P+2N fornuisgroep: bestaan ze?

S0epkip

  • #1
Achtergrond: in mijn bestaande bouw van 1988/89 zit een eenfase groepenkast waar her en der wat aangebeund is, oa 2x losse C-16 automaten als fornuisgroep, dat wil ik rechttrekken.

-----------------
Vraag 1:
-----------------

Voor het updaten van mijn groepenkast zou ik het liefst met alamats gaan werken, ook voor de fornuisgroep. Echter vind ik alleen een "Emat" 2P+2N alamat, en ik wil eigenlijk geen spullen van Emat gebruiken.

Heeft iemand tips? Of zou ik 'gewoon' een 2P+2N eindgroep achter een enkele aardlek moeten gebruiken? (Dit wordt dan helaas een beetje breed).
Dit vind ik wel een dure, brede oplossing waarbij de componenten zelf als best veel stroom verbruiken... Is er niets chiquers?

Overigens heb ik een inductiekookplaat die hooguit twee fasen belast (als ik de plaat driefasig aan zou sluiten wordt de derde fase niet belast) : kan deze uberhaupt wel op een krachtgroep (met drie verschillende fases) worden aangesloten? Hij zit nu als 2P+2N aangesloten, om het vermogen te splitsen.

De overige eindgroepen wil ik dan als alamat B16 uitvoeren.

------------------
Vraag 2:
-----------------
Is het mogelijk een driefase groepenkast uit te voeren zodat deze nu - doormiddel van bruggen van de fasen - op een 1-fase aansluiting werkt, maar eventueel ook om te zetten in naar een 3-fase aansluiting in de toekomst? Een 4P hoofdschakelaar is natuurlijk geen probleem, maar met die kookgroep kom ik vervolgens weer lastig uit vrees is, en daar zal ik in geval van 3-fase waarschijnlijk een 4P aardlek+krachtgroep moeten voorzien, wat erg breed wordt.


--> Misschien moet ik mijn netbeheerder vragen om een 40A automaat (ipv overgaan naar 3x25A)?
 

Andre69

  • #2
Die bestaan zeker, zijn alleen wat minder courant en daardoor moeilijker te vinden. Maar op internet staat genoeg.

Verder kan je 3 fasen kast best op 1 fase aansluiten en later terug ombouwen naar 3 fasen.
Of direct naar naar 3 fasen gaan. Dat scheelt een hoop werk dan.

Kracht groep met aardlek is 4 modules breed. Die 1 fase kookgroep kan 2 modules, maar soms ook 4 zijn, ligt eraan welk merk.
 

S0epkip

  • #3
Kun je een voorbeeld geven? Ik kom niet verder dan de Emat welke ik een beetje honky tonkie vind. Liever Hager, Eaton, Schneider, ABB, ofzo...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik begrijp niet helemaal waarom je persé met alamats wilt werken. Wat is het bezwaar tegen aparte aardlekschakelaars? Besparen doe je er zeker niet mee, want in aardlekschakelaars en groepenschakelaars (met zekering dus) is véél meer keuze dan in alamats en ze zijn veel couranter (voor de knutselaar wel te verstaan, voor de prof zal het wel meevallen denk ik).

Nadeel van alamats vind ik is dat je nooit weet of ie eruit ging door overbelasting van een groep, of door een aardlek probleem. En dat kan bij verhelpen van problemen aan apparatuur een wezenlijk verschil maken in het vinden van de oorzaak!

Een alamat zou ik zelf alleen gebruiken voor een bepaalde enkelvoudige groep die beslist apart moet staan, bijv. een tuingroep.
 

S0epkip

  • #5
Het voordeel van alamats is dat er maar 1 groep uitvalt in geval van een aardfout. Er zijn dacht ik ook alamats waarbij je kunt zien wat voor fout er voor afschakeling heeft gezorgd.
 

Andre69

  • #6
Even googelen, als ik op "kookgroep alamat" zoek en afbeeldingen aanklik komen de eerste drie merken die noemt als snel voorbij.
 

S0epkip

  • #7
Aleen zijn die allemaal 2P (F+N) of 4P (3F+N) en niet 2F+2N.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu