Afwerken achterkant kast

Yvette71

  • #1
Ik met 2 IKEA paxkasten een soort inloopkast gecreeerd.
Nu zoek ik een manier om de achterkanten van de kasten af te werken. Heeft iemand hier ervaring mee en/of een goed idee om dit te doen?

Thnx.

Groeten,

Yvette
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Zaten er geen achterwanden bij die kasten dan?
Of waarom voldeden die niet?
 

Yvette71

  • #3
Jawel, maardeze zijn niet mooi. Daarnaast vallen ze in een profiel.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Plaats even een foto van de kast.
 

Yvette71

  • #5
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Ik zou twee passende platen 15 mm MDF tegen de kasten plaatsen en dan van de grond tot tegen het plafond.

De platen van binnen uit de kast met 4 of 6 stalen hoekjes per plaat vastzetten met schroeven die net niet door de plaat heen komen. Schroefgaten wel voorboren (maar ook niet helemaal door en door natuurlijk).

En dan afwerken met een grondlak en kleurlak in een kleur die bij de rest van de kamer past.
 

Yvette71

  • #7
Hoi hFrank,

Dank voor je reactie. Goed idee.

Bevestig je de platen dan alleen aan de kast? Of eventueel ook nog aan de muur? En de achterkant die er niet inzit moet ik verwijderen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Ik zou de achterkant die er nu inzit in laten zitten, daarmee is de binnenkant afgewerkt.
Ik zou de extra platen alleen aan de kast vastmaken.
Aan de muur vast maken is lastig zonder lelijke beugels in het zicht te krijgen, bovendien zet je daarmee alleen de plaat die tegen de muur aan komt vast.

De beugels die je in beide kasten vastzet in de twee wanden die tegen elkaar staan zou ik door en door schroeven.

Zorg wel dat de kasten goed waterpas staan als je ze aan elkaar schroeft en de beugels monteert.

Ik bedoel dit soort beugels:
Stevige kwaliteit nemen.
 

Yvette71

  • #9
Dank voor de toelichting.
 

Yvette71

  • #10
Tja, ik dank maar heb 'natuurlijk' nog een vraag.
Hoe kan ik de naad van de 2 platen het beste wegwerken? En, aansluitend op diie vraag, gaan die platen nog veel werken? Trekkenze krom? Kan een 12 mm plaat ook?

Ik weet het, veel vragen. Ben nog niet zo thuis in deze materialen en hun werking.
Groeten,
Yvette
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Die naad wegwerken wordt lastig.
Je kan hem ook juist accentueren door de twee platen een andere maar wel bij elkaar passende kleur te geven.
Dan is het een "natuurlijke" naad.

MDF werkt niet. 12mm kan ook maar dan worden de schroefjes nog korter. Dat vergt wat preciezer werken.

Je kan ook nog hulp-latten plaatsen, 2 op de grond ter grote van de vrije ruimte onder de kast en 1 tegen het plafond. Daar de twee platen tegen aan schroeven, en dan de kasten er tegen aan schuiven en dan met de beugels vastzetten van binnenuit.
 

Yvette71

  • #12
Dank weer voor de heldere uitleg en extra toelichting!

Gr. Yvette
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Nog een optie de naad weg te werken / te accentueren:

 

Yvette71

  • #14
Ook mooie oplossing!
Dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu