Afvoerslang wasmachine en ondergrond wasmachine

Klussingijf

  • #1
Ik heb 2 vragen:
  1. Hoelang mag de afvoerslang zijn van de wasmachine? Ik heb de wasmachine nu beneden staan bij de afvoer. Ik wil hem op de verdieping erboven zetten. De afvoer met pvc naar boven toe leiden ligt een beetje moeilijk. Mag ik de afvoerslang van de wasmachine verlengen naar beneden toe zodat ie uitkomt op de bestaande situatie? Dat zal dan ongeveer 3.5 meter zijn via wat flauwe bochtjes.
  2. Mag de wasmachine in een slaapkamer staan met vloerbedekking of is dat teveel risico mbt een kans op waterschade..? Kan dat eventueel met een lekbak eronder en een waterslot?
 

Wittenico

  • #2
Het uiteinde van de slang mag niet onder de kuip hangen, want anders gaat hij zichzelf iedere keer leegzuigen waardoor de machine in storing valt of rare kuren gaat vertonen. De afvoer moet je eigenlijk op zo'n 60 cm zetten vanaf het punt waar ook de machine op staat.

Als je de machine in een lekbak kunt zetten dan zou ik dat zeker doen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Houd er wel rekening mee, dat veel wasmachines elektronische onderdelen in de onderkant van de machine hebben zitten.
Een lekkage is niet leuk, maar een defecte (verwoeste) machine doordat de onderkant in het water heeft gestaan ook niet.

Daarom is de beste combinatie een lekbak mét afvoer, of een elektronische vochtbeveiliging die de kraan afsluit bij het eerste water in de lekbak.

Nog mooier is bij de eerstvolgende aanschaf van nieuwe wasmachine er een te nemen met ingebouwde lekbeveiliging (en dus een waterslot aan de slang).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu