Afvoerleiding door raggels

TimonS

  • #1
Hallo mensen,

Ik ben mijn badkamer aan het doen en kom het volgende probleempje tegen.

De wand waar ik een wastafel aan wil hangen is een raggel (69x44) gipsplaat wand. Aan de zijkant van de wand zit toevallig al een 40mm afvoer van mijn bovenburen.

Het lijkt mij makkelijk om hier op aan te sluiten met een y-stuk die vertakt naar 32mm en daar de afvoer van mijn wastafel op aan te sluiten. Dit is maar een afstand van nog geen halve meter dus ik denk dat de 32mm (ipv 40mm) doorsnee dan moet kunnen?

Ik heb twee vragen; Mag ik op de afvoer van de bovenburen aansluiten? Uiteindelijk komt die leiding uit op de standpijp waar ik anders ook op aan zou sluiten... En de tweede vraag, is er een manier om de 32mm afvoer door de 69mm raggel te voeren? Ik kan een paar gaten boren en de leiding daar doorvoeren, of van de buitenkant "inzagen" en daar de leiding inleggen. Blijft het muurtje dan stevig genoeg (de leiding hoeft maar door 2 raggels heen)?

Hoop dat het duidelijk is, zoniet hoor ik dat graag.

Jullie advies wordt gewaardeerd! :)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zou ik niet doen. Zodra jouw bovenbuur de wastafel laat leeg lopen wordt bij jouw het syphon open gezogen en het zou me niet verbazen als het syphon van je buurman wordt open gezogen als jij de wastafel laat leeg lopen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Denk ook aan de brandwerendheid tussen jouw huis en dat van de buren. De riolering smelt zo weg.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu