Afvoeren in nieuwe badkamer

Dykie2

  • #1
Ik ga binnenkort van een bestaande slaapkamer op de 1e verdieping een badkamer maken.
We wonen in een oud huis (1912) en de badkamer zit nu beneden. Alle afvoeren moet ik in de ruimte dus opnieuw aanleggen een naar het hoofdriool onder het huis brengen.

Op de tekening is te zien wat ik zo'n beetje in mijn hoofd heb.



Vanaf het toilet gaat een 110 mm pijp naar de andere kant van de kamer en vandaar langs de muur naar beneden. Op de 110 mm leiding sluit ik het de douchebak en de wastafels aan met 50 mm pijp. Nu heb ik het e.e.a. gelezen over be en ontluchtingsleidingen en hier heb ik een aantal vragen over.
  1. Ik heb geen ontluchtings / ontspanningsleiding die tot boven het dak uitkomt en er is ook geen mogelijkheid om er een aan te leggen. Wordt dit een probleem?
  2. I.v.m. het leegtrekken van sifons zou ik een beluchter willen plaatsen. Waar zou ik dat het beste kunnen doen? Ook heb ik op dit forum gelezen dat beluchters na verloop van tijd soms niet goed meer afsluiten en dan voor stank kunnen zorgen.

    In mijn geval zou de beluchter onder de badkamervloer komen en kan ik er later dus alleen maar bij als ik de vloer eruit zou slopen (in mijn geval een watervaste PVC laminaatvloer). Is het dan uberhaubt verstandig om een beluchter te plaatsen?
De afmeting van de ruimte is 2.30 x 4.25 m.
 

Fiesiekus

  • #2
Hangt een beetje van de leidingloop af (die van 50 mm rond) maar misschien kan je de beluchter op die pijp onder de wastafel in een badkamerkastje plaatsen = uit 't zicht en toch bereikbaar.
 

Dykie2

  • #3
Das een hele goeie. had ik nog niet aan gedacht. Is dit wel een goede plaats en bestaat de kans dan niet dat ik bij het doortrekken van het toilet alsnog de sifon van de douchebak leegtrek?
 

Fiesiekus

  • #4
Daarom meldde ik dat e.e.a. afhankelijk is van de leidingloop; die staat er niet bij. Even aangenomen dat de afvoer van de wastafel stroomopwaarts zit t.o.v. de douche (kan je dat in het ontwerp zo maken?) is een beluchter op de wastafelafvoer waarschijnlijk effectief.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Tekening is geplaatst (bij 1e bericht TS). :wink:
 

Fiesiekus

  • #6
Zelfde verhaal voor een beluchter onder de douchebak; is dat mogelijk?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Een beluchter plaatsen bij het toilet en een ontluchtingsleiding bij de wastafels.
Wanneer u het toilet doortrekt zou de doucheput leeggezogen kunnen worden wanneer er geen beluchter bij het toilet zit, een beluchter bij een doucebak is niet mijn favoriete opstelling, gaat hij kapot dan moet de hele bak eruit.

Een ontluchting bij de wastafels is nodig om te voorkomen dat er rioollucht door de druk van het toiletwater door de sifon heen geperst wordt, in mindere mate geldt dat ook voor de douche.
 

Fiesiekus

  • #8
Kunt u de 50 mm afvoerpijp van de douche bak schuin richting wastafels laten lopen en daar aansluiten op de 110 of de 50 mm van de wastafels? Dan is 1 beluchter, op de afvoer van de wastafels, genoeg. Een ontluchting is dan niet nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Een ontluchting is in elk geval nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Dykie2 schreef:
Ik ga binnenkort van een bestaande slaapkamer op de 1e verdieping een badkamer maken.
Hier komt eerst de afvoer van toilet en dan pas de afvoeren van de wastafels en de standleiding op 110 mm.
Mij is altijd geleerd dat er op een standleiding een ontluchting hoort te zitten om problemen te voorkomen, de ontluchting dient tevens als beluchting voor de standleiding.
 

Dykie2

  • #12
Jan,
Zoals ik in mijn verhaaltje al aangaf is er geen ontluchtingsleiding die tot boven het dak loopt en er is ook geen mogelijkheid om deze aan te leggen. Is er een andere mogelijk om een ontluchting te creeeren die ergens anders dan boven het dak uitkomt zonder dat dat stank geeft?

Fiesiekus,
Ja ik kan eventueel de leiding vanaf de douche schuin naar de wastafels trekken. ik ben er echter geen voorstander van om de beluchter onder de douchebak te zetten omdat ik er dan helemaal niet meer bij kan zonder de douchebak te slopen.
 

Fiesiekus

  • #13
Die ene beluchter bij/onder wastafels werkt juist dan ook voor die schuine leiding vanaf douche. Dan heb je verder niet nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Zo te zien op de tekening komt er een hangtoilet, zo'n toilet moet afgewerkt worden met metselwerk of hout, is er geen mogelijkheid dit door te trekken en daarin de ontluchting te verwerken?

Mijn ervaring is dat een pijp van 50 mm daarvoor voldoende is, ik heb ze wel aangelegd van 32 mm omdat het niet anders kon, er is geen probleem ontstaan hierdoor.

Edit: Een beluchter werkt alleen vanaf een punt waar het water wegkomt of naar beneden gaat, nooit vanaf de aansluiting op een andere pijp richting sifon.
 

Dykie2

  • #15
Er komt inderdaad een hangtoilet. Ik kan de ombouw voor het hangtoilet wel doortrekken naar boven maar daarboven zit nog een verdieping en daar zit nu juist het probleem.

Ik heb op deze verdieping geen mogelijkheid om een ontluchting te plaatsen zonder ingrijpende wijzigingen aan de layout van deze verdieping. Daar de boel daar nog niet zo lang geleden verbouwd is voel ik hier weinig voor.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Kunt u ook niet met een ontluchtings/beluchtingspijp door de vloer en ergens anders omhoog of naar buiten ?
 

Dykie2

  • #17
Nee dat gaat echt niet lukken zonder de boel boven flink overhoop te halen.
Is die ontluchtingsleiding echt een must? Ik moet er misschien wel bijzeggen dat het toilet in die badkamer waarschijnlijk alleen voor een nachtelijke plas gebruikt zal worden en dus niet intensief gebruikt zal worden.

Ik neem aan dat bij het doortrekken van het toilet de meeste drukopbouw zal ontstaan en dat dit met de wastafels en de douchebak wel mee zal vallen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu