Afvoer van de gootsteen

Oudje45

  • #1
Ik, vrouw 71 (best handig) heb een afvoer van de gootsteen die lekt. Ik zie dat alles geplakt zit. Mijn vraag is, kun je ook met geschroefd materiaal de afvoer in elkaar zetten en vervangen? en ten tweede, is er een uniforme maat voor het afvoersysteem van een gootsteen (de mijne was van Ikea) Ik zou de klus graag zelf willen doen, maar vrees dat plakwerk voor mij niet werkt.
Wie heeft tips en eventueel maat?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
...kun je ook met geschroefd materiaal de afvoer in elkaar zetten en vervangen?
Ja, dat kan, maar hangt wel van de situatie af.
...is er een uniforme maat voor het afvoersysteem van een gootsteen
Meestal 40 mm doorsnede.

Begin eens met wat foto's, dat zegt wat meer... :wink:
 

Oudje45

  • #3
Beste Kees, dank je wel.
Kan helaas geen foto laten zien, maar de afvoer is simpel als de goeie dag: Gootsteen onder keukenkast en verder niets behalve een sifon en kleine zwanenhals.
Heb een beetje :wink: gemeten inmiddels en de doorsnee, lijkt me inderdaad 40 mm. Was van plan om online te gaan kopen, vandaar mijn vraag, maar lijkt me handiger als ik toch even naar de bouwmarkt ga.
:wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Simpel... Afvoer naar achter? Afvoer naar beneden? Is het afvoergedeelte in de spoelbak nog waterdicht of moet dat ook vervangen worden?

Er zijn ook bij de geschroefde sifons diverse modellen mogelijk, afhankelijk van de plaatsing. Ze zijn te vinden door op beelden te googelen met "sifon wartel" of "sifon klem"

Bijv deze googlezoek: sifon wartel

Google ook eens met "universeelsifon". :wink:
 

Oudje45

  • #5
Hallo Kees,
De afvoer is eenvoudig. Waterdicht vanaf de gootsteen. Lekt net na de sifon en gaat na de zwanenhals met een recht stukje naar achteren en daar is alles ok.
Ik ga dus een hele afvoer aanschaffen bij Praxis (als het kan met schroef-onderdelen) in plaats van via internet bestellen. Bedankt voor je tips!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Prima toch? Succes!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu