Afvoer en waterleidingen verplaatsen in beton vloer

Basshoven

  • #1
Hallo Allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of in ieder geval kan vertellen of wat ik graag zou willen mogelijk is en zo ja, hoe?

Op mijn zolder komt een koud en warm waterleiding (denk ik) , stroomleiding en afvoer op een hele onlogische plek de grond uit.
Nu wil ik de vloer gaan bedekken met laminaat en dat zou er maar raar uitzien als ik om de leidingen heen moet leggen en daardoor staat mijn wasmachine noodgedwongen op plek waar hij eigenlijk in de weg staat.

Nu is het in een soort van voorkamertje en zou de leidingen eigenlijk uit de aangrenzende muur willen laten komen, zodat ik mijn wasmachine kan verplaatsen en ik vloer netjes door kan leggen.

Wat ik in gedachte had was de leidingen en afvoer en stroom leiding netjes uit de vloer te bikken en sleuven naar en in de muur te maken.
Dan de leidingen verlengen en weer egaliseren.

Nu lees ik allerlei verhalen, maar word er niet echt wijzer van dus hoop dat iemand mij wijzer kan maken.

Ik heb wat foto's toegevoegd van de huidige situatie.
Op de 2e foto zie je ook aan de rechterkant de (witte) muur, waar ik de leidingen in zou willen hebben.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe dik is de cementdekvloer?
 

Basshoven

  • #3
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, maar het huis is van 1996 en er zal denk ik standaard betonvloeren gebruikt zijn.

Ik denk dat het een cm of 15/20 dik is?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dikte van de dekvloer, niet de volledige betonvloer ;)
 

Basshoven

  • #5
Ik heb even je link doorgelezen en ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe dik de dekvloer is....
Hoe kan ik daar achter komen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Vaak kan je het aan de zijkant van de vloer zien, bij een trapgat of onder de schuine kant van het dak.

Ik vraag het omdat je in de dekvloer makkelijk en ongestraft een afvoer kan leggen, mits hij dik genoeg is dus. Meestal is een dekvloer 5 a 6 cm.
 

Basshoven

  • #7
Ik heb meteen even gekeken en het lijkt erop dat het inderdaad een cm of 5/6 is.

Kan ik de waterleidingen gewoon zonder problemen verlengen
En de stroomkabel? Moet daar een hele nieuwe voor getrokken gaan worden? of kan die ook verlengd worden?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Waterleiding kan verlengd worden. Moet denk ik wel gesoldeerd worden. Ik geloof dat het niet verstandig is knelkoppelingen weg te werken/in te storten. Anderen weten daar meer van, en is op dit forum al meer aan de orde geweest.

Stroomkabels moet je opnieuw trekken. Je mag namelijk geen lassen wegwerken. Je moet er dus eerst achter komen waar de aansluiting vandaan komt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Inderdaad de waterleiding solderen, geen knelkoppelingen op onbereikbare plaatsen monteren.
Zet voor het dichtmaken van de sleuf eerst druk op de leiding voor lek controle.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu