Afstand tussen aansluitingen

Awol

  • #1
Bij een 600mm hoge radiator zijn dan de zij-aansluitingen altijd even ver van elkaar verwijdert of verschilt dat per producent? Ik wil namelijk de leidingen al in de muur leggen, maar heb de radiator nog niet.

En als ze altijd dezelfde afstand tot elkaar hebben, hoeveel is dat dan.

Groeten.
 

Techno tim

  • #2
Antwoord is ja per type en merk kan dit verschillend zijn.
Vaak werkt men dan met een onderblok, het laatste stukje pijp naar de aanvoer komt dan parallel met de zijkant van de plaat te lopen en dit doet men later als de plaat er is.
Hiervoor moet je wel de breedte van de plaat eerst bepalen.
Er zijn ook platen met een middenonder aansluiting, wel duurder maar wel altijd goed.
Onderblokken zijn er met de aanvoer van onder (dus uit de Vloer) en onderblokken met aanvoer aan de achterkant (dus uit de muur)
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hou voor de leidingen maar een HOH afstand van 5cm aan, dat komt het meeste voor qua onderblok. Ik ben met Tim eens dat als je de definitieve breedte van de rad nog niet weet, je beter een middenaansluiting aan kan houden. Je zit dan nog wel met het feit wat dan de aanvoer/retour moet worden, maar er zijn ook onderblokken die eventueel kunnen kruisen.
 

Tiho

  • #4
Je kunt toch alvast online de radiator uitzoeken die je straks ophangt, daar kun je de maten dan gewoon van terugvinden.
 

Awol

  • #5
Bedankt alledrie voor jullie reactie. Ik heb inderdaad maar de fabrikant gemailed en gevraagd naar de maat. Ik kon namelijk de midden aansluitingen onder niet gebruiken. Het blijkt de hoogte te zijn van de radiator min 50mm. Dus 55cm of 550mm. Nu kan ik dus verder.

Maar dan zit ik nog met één vraag. Hoeveel ruimte moet je vanaf de grond laten voor een goede luchtstroom circulatie?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat verschilt wel eens per fabrikant. Hou minimaal 10cm aan, liefst meer. Ik heb ze op 13 cm van de vloer hangen.
 

Xr8

  • #7
Wij houden indien mogelijk 15 cm aan, je kunt er dan ook fatsoenlijk met een stofzuiger bij komen.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu