Afschot plat dak - Wat is het meest gangbaar?

Hharbers

  • #1
Ik moet het plat dak van mijn schuur op afschot gaan leggen. Nou heb ik een paar mogelijkheden:

Muur waterpas opmetselen, balklaag erop leggen met wiggen ondervullen zodat balken op afschot liggen, osb erop isolatie erop etc

Balken waterpas leggen, wiggen erop spijkeren tussen balklaag en osb zodat osb op afschot komt te liggen iso erop etc

Balken niet op de muur leggen maar met balkdragers op de muur schroeven op afschot

Alles waterpas leggen en met stroken tussen osb en isloatieplaten opvullen?

Wat is het meest gangbaar?

(ik weet dat er ook afschot platen zijn maar ik heb al 7 cm vlakke pur plat liggen die ik ga gebruiken.
 

Fiesiekus

  • #2
In mijn schuur liggen de balken op wiggen. Die zijn smaller dan de balkbreedte; de resterende ruimte is opgevuld met een troffel specie. Eigenlijk liggen de (gemeniede) balkeindes dus in specie. Met balkdragers lijkt me echter makkelijker de muur opmetselen en het afschot nauwkeuriger aan te brengen.

Wiggen tussen balken - OSB en/of isolatie lijkt me lastig omdat je dan "loze"ruimte overhoudt

Niet te veel afschot aanbrengen (< 1cm/m, als 't kan is 0,5 cm/m al meer dan genoeg); als er een beetje water op blijft staan is dit geen ramp.
 

Chathanky

  • #3
Waterpas kan ook en isolatie bestellen op afschot.
De isolatie heeft de juiste afschot.

Als de balkenlaag op afschot ligt dan zal je het rachelwerk ook moeten opvullen om weer waterpas uit te komen voor de plafond afwerking. (als dit van toepassing is bij jou schuur)

Verschillende methodes zijn gangbaar. Welke voor jou het handigste is mag je zelf beoordelen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Hharbers schreef:
(ik weet dat er ook afschot platen zijn maar ik heb al 7 cm vlakke pur plat liggen die ik ga gebruiken.
Platen op afschot bestellen valt dus af.

Wanneer er geen plafond onder komt maakt het niet uit hoe u de balken legt, in de specie (met wiggen) of met balkdragers, het afschot is dan vrijwel niet te zien.
Wanneer er wel een plafond onder komt dan kunt u de balken op hierboven vermelde manier plaatsen en planken tegen de balken spijkeren of schroeven en hiermee de zaak uitwaterpassen.

Leg geen stukjes hout of wiggen op de balken i.v.m. doorzakken van de osb platen, het mag ook underlayment zijn.
 

Hharbers

  • #5
Ik zat later inderdaad ook an balkdragers te denken

Ik kan me voorstellen dat oplegging op de muur ( 67 mm vellingblok kalkzand) steviger is als balkdragers of zou het niet zo uitmaken....
Balklaag is berekend door constructeur en die kwam uit op 175 x 63 HOH 60 cm

Onderkant wordt niet afgewerkt (handig die balken om allerlei troep aan te hangen)

Ik denk dat het makkelijkste is om alles waterpas op te lijmen tot laagste punt van OSB, sparingen te houden voor balklaag en met pasblokken allen waterpas op juiste hoogte plaatsen en op elke balk een strook multiplex slaan van juiste dikte om afschot te maken.

Als ik heel dunne afschotlaten kan vinden leg ik die op/onder mijn bestaande pur platen en dan ben ik er ook.

henk
 

Fiesiekus

  • #6
Jan schreef:
Leg geen stukjes hout of wiggen op de balken i.v.m. doorzakken van de osb platen

Lijkt me dat door die afschotlatjes, een hol dak kan ontstaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Voor de duidelijkheid, de wiggen of liever stukjes dunne plank tussen de stenen en de balken leggen.
 

VeroNL

  • #8
Is het overigens ook mogelijk om bredere balken te pakken (bijvoorbeeld 200 bij 63) en deze telkens iets inkorten over de volledige lengte?

Aan de onderzijde heb je dan lekker alles waterpas. En aan de bovenzijde is alles mooi op afschot en hebben de OSB platen over de volledige lengte ondersteuning (gaan dus niet doorhangen). Of zie ik iets over het hoofd, waardoor dit niet gangbaar is?
 

Fiesiekus

  • #9
VeroNL schreef:
Is het overigens ook mogelijk om bredere balken te pakken (bijvoorbeeld 200 bij 63) en deze telkens iets inkorten over de volledige lengte?
Ik vind het ingewikkeld doen, terwijl het ook simpel kan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dan zou een stukje uitkappen een betere optie zijn.

Wanneer er plankjes gebruikt worden is het 1 keer zagen voor beide kanten het plankje voor de volgende balk steeds twee a drie mm dikker of dunner zagen.
 

Hharbers

  • #11
Wat ik in mijn laatste post wilde typen was het gebruikvan afschotplaten

dus Pur platen die zelf al 10 mm per meter afschot hebben. Zijn verkrijgbaar in allerlei diktes

als ik die op mijn reeds aanwezige 70 mm pur platen lijm./kit dan heb ik ook afschot terwijl balklaag en osb waterpas ligt

Alle afschotplaten beginnen echter pas bij 30-40 mm dan wordt het op de dunste plek 10cm mm isolatie en op dikste plek 14 cm en dat is ook een beetje overdreven

henk
 

Ralphhaak

  • #12
Bel gewoon is wat dakdekkers bedrijven af of ze niet wat eps platen over hebben staan die ze voor een paar centen op een snijtafel kunnen leggen. Dan kun je zelf het afschot bepalen. en de eps gewoon onder je pur leggen.
 

Hharbers

  • #13
Zou je die pur platen die ik heb liggen kunne snijden met een (hete) draad? Is wel ff wat werk maar dan kan ik ze ook op afschot snijden
Lange draad aan sooldeerpistool knopen ofzo?

henky
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Ik vind dat u het moeilijker maakt dan het is.
Het is toch eenvoudig een streep waterpas te zetten en dan een streep waar de balkdragers op afschot komen te liggen ?
 

Hharbers

  • #15
Ik weet dat het eenvoudiger kan.

Ik heb echter het "probleem" dat ik mijn binnemuur met vellingblokken opbouw. Ik heb het zo uitgerekend dat de bovenkant van deze muur precies gelijk ligt met bovenzijde balken en dat ik dus enkel sparingen voor de balken hoef te zagen in de bovenste rij vellingblokken.

Op die manier is alles mooi strak afgewerkt en draagt de osb ook nog op de binnemuur en kan ik hem doorlaten lopen tot het buitenspouwblad.
mastiekhoeken ertegen en klaar om af te werken.

als ik balklaag op afschot leg moet ik heel de bovenste rijook schuin zagen of de osb laten zweven boven het binneblad en moet ik die kier weer dicht zien te werken op een nette manier

henk

In mijn omgeving zegt menigeen dat op mijn oppervlak afschot niet nodig is. als je opstand hoog genoeg hebt en voldoende regenpijpen dan loopt in oprincipe alles wel voldoende weg. De theorie is akls alles waterpas is kan er niet meer dan een paar mm plassen op blijven staan

schuur wordt ZO:

9 mtr
_______________
| | 2.5 mtr
6mtr | _________|
| |O O
|_____|
0 O
3.5 mtr

Jullie mening?

4 regenpijpen bij elke O
 

Fiesiekus

  • #16
Hharbers schreef:
als je opstand hoog genoeg hebt en voldoende regenpijpen dan loopt in oprincipe alles wel voldoende weg. De theorie is akls alles waterpas is kan er niet meer dan een paar mm plassen op blijven staan

Jullie mening?
Mijn mening is dat dat mooie theorie is, maar dat 't in de praktijk nooit 100% waterpas is en al helemaal niet blijft. Dus als je voor een gering afschot zorgt (en dat is hier door Jan al heel praktisch uit de doeken gedaan en op eenvoudige en doeltreffende wijze te maken), het afwateren een stuk beter en zekerder is. Alle andere hierboven genoemde oplossingen vind ik "houtje-touwtje" en omslachtig.

Denk ook eens aan al het vuil dat zich in het water ophoopt; dat wordt erg goor op den duur.

En die kier tussen binnenblad en OSB, die wordt toch afgedekt door een afwerklat tegen onderkant OSB??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
U hebt ook nog te maken met de naden van de dakbedekking, dat is ook al gauw zo'n drie a vier mm.
De plassen zullen dus iets groter zijn dan u verwacht.

Ik begin me trouwens een beetje af te vragen waarom u dit topic begonnen bent, tot nu toe was er nog geen advies goed genoeg.

U gaat steeds af op wat uw omgeving zegt, met alle respect maar die omgeving heeft er niet zo veel verstand van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu