Afkitten douchewand

Orgelman

  • #1
Deze week nieuwe glazen douchewand geplaatst. Ik heb deze aan de buitenkant afgekit geheel volgens instructie. Ook in deze rubriek gelezen dat dat beter is.

Aan de binnenkant is duidelijk een kier te zien tussen profiel en tegels.
Kan iemand mij uitleggen waarom deze kier niet moet worden afgekit?
Mijn handen jeuken om dat wel te doen. Is er geen kans op schimmel?

Graag jullie deskundige mening.

Groeten van orgelman
 

EdP

  • #2

Orgelman

  • #3
Het verhaal waar EdP op doelt heb ik ook gelezen en dat is de reden dat ik alleen maar aan de buitenkant heb gekit.

Vanmorgen voor het eerst de douche weer gebruikt. Er kwam geen water doorheen! Dus dat lijkt prima. Ik blijf alleen zitten met de vraag of we in de toekomst geen last zullen krijgen van schimmelvorming e.d.
Wat zal er gebeuren als ik de binnenkant alsnog afkit om schimmelvorming te voorkomen?
 

EdP

  • #4
De binnenkant én de buitenkant afkitten is echt af te raden.
Vocht dat daartussen zit opgesloten kan niet weg.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik heb járen (ca 11 jaar) geleden mijn douchewand aan de binnenkant afgekit.
Gewoon omdat ik niet wist dat de buitenkant beter is.

Effect: schimmelvorming precies op de kitrand (er bestond of ik kende ook nog eens nog geen sanitairkit).
Buitenkant (gelukkig) niet gekit, waardoor ertussen kurkdroog.

De volgende keer zou ik inderdaad de buitenkant kitten, alleen is de douchewand nog zó goed, dat die volgende keer vermoedelijk "nooit" wordt.
 

EdP

  • #6
Toch wil ik nog even Amdusias citeren (uit een ander klusforum):
Amdusias schreef:
Ik was ook 1 van degenen, die van mening was om de buiten- en binnenkant te doen. Maar heb nu wel ondervonden, dat het beste alleen de binnenkant is. De reden is vrij simpel: hoe je het nu wendt of keert, er zal toch wat vocht / water achter je profielen komen van je douchedeur... En dan kan het water makkelijk verdampen, en je houdt de douche schoner wanneer dit aan de binnen zijde afgekit is, denk aan zeepwater. Dit zal dan onder je profielen kruipen, en zeepresten gaat stinken en worden vies, en je kunt er niet bij om het schoon te maken, dus!

Aan de binnenkant kitten. :wink:

Als tip geef ik nog mee, vooral bij de hoeken en de vloer goed te ontvetten en droog te maken voor dat je gaat kitten. Vooral de voegjes zijn een zwak punt, wat snel water zal doorlaten wanneer je het niet goed gedaan hebt, en zul je zien dat er toch water onderdoor komt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
In een goede kwaliteit kit zit een schimmelwerend middel.
 

PeterT

  • #8
Misschien erg kort door de bocht: als je een wand niet aan 2 kanten mag kitten i.v.m. kans op water tussen het profiel dan bereik je toch een lekkage als je hem aan de binnenkant kit?

Het water kan dan via het profiel naar buiten toe lopen. Lijkt mij dat je hem het beste aan de buitenkant kit (wat er ook nog eens mooier uitziet! :D )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu