AEG wasmachine, programma loopt niet door

Pkla

  • #1
We hebben wat problemen met onze AEG Öko Lavamat 74630, PNC 914 002 043 03 uit het jaar 2000.
- Het programma loopt niet door, maar ik krijg geen foutmelding. Als de motor even flink moet versnellen, lijkt deze af te slaan. Misschien een electronische overstroombeveiliging?
- Er is al twee keer wat water uit gelekt. Niet veel meer dan een litertje of zo, maar ik heb nog niet kunnen vinden waar dit vandaan komt. Ik vermoed ergens voorin bij de deur of onderin bij de pomp.

Aangezien de machine bij de eerste lekkage ook flink stonk, heb ik flink gepoetst, een sodabehandeling en twee lege 95'C wasjes gedraaid. Met lege trommel loopt het programma gewoon door en was er geen lekkage.
Daarna weer een was gedraaid, maar helaas opnieuw een lekkage en het programma liep niet door.
Het manchet nogmaals gecontroleerd, de achterpaneel en bovenpaneel verwijderd om beter zicht te krijgen op de plek van lekkage maar nog niets gevonden. Het lager achter is droog en bij de zeepbak ook geen gekke dingen.
Ik heb het forum doorgespit maar niets gevonden over AEG's met programma's die niet doorlopen. Wel gelezen dat het lager bij het manchet kan gaan lekken door overmatige hoeveelheden vetluis. Als het lager ook zwaarder zou zijn gaan lopen, dan zou dat ook het afslaan van de motor kunnen verklaren, maar ik hoor geen abnormale geluiden van lagers.

Is er iemand met een goede tip over wat ik nog kan checken? Zou een professionele monteur nog meer kunnen of is het einde verhaal voor een machine van 11 jaar oud?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Controleer de koolborstels op de motor, bij minder dan 15 mm lengte moeten ze vervangen worden.

Met de lekkage kan ik u niet helpen, misschien dat u ergens sporen van kalk en/of zeepresten kunt vinden, die kunnen misschien aangeven waar het lek zit.
 

Pkla

  • #3
Bedankt voor de reactie! Ik heb vanaf de achterkant de motor onder de trommel vandaan gehaald. De koolborstels van de motor gehaald, maar er zit op allebei nog 19mm. Dat zou dus niet het probleem moeten zijn als ik het goed begrepen heb. Met de veren erin lijkt ook niets mis.

Nog meer tips misschien? Ik zet de boel maar weer in elkaar en kijk of ik iets met het diagnose systeem en een foutcode kan vinden.

Voor wie wil weten hoe je de motor los haalt: achterpaneel verwijderen, aandrijfriem verwijderen, vier bouten (M8) losdraaien. Een beetje een luxe doppenset is hier wel handig bij, want rondom de twee achterste bouten is niet erg veel ruimte. Als de bouten los zijn kan de motor uit z'n ophanging geschoven worden. De connector losmaken en de aardedraad los en dan is de motor vrij.
 

HarryO

  • #4
Probeer de foutcode eens uit te lezen.
Zet de machine op 60 graden Wit/Bont en zet hem aan.
Wacht even totdat hij ook echt wat doet.
Druk dan de toetsen Voorwas en Inweken samen in en houd deze ingedrukt.
De foutcode verschijnt nu op het display of door het knipperen van een 2 tal lampjes in een patroon.( Einde en Start/Pauze ? )
Wat is de code of welke lampjes zijn dit en in welk patroon?


Heb je de lekkage al gevonden?
- Maak voor zover nog niet gedaan de motor schoon van koolborstel gruis, even uitbladen met bv de stofzuiger of compresssor.
- Controleer de elektronica module op losse contacten en koolborstel poeder.
 

Pkla

  • #5
De bron van de lekkage heb ik nog niet kunnen vinden. Op de bodemplaat zie ik wel wat zeepresten. Vooral bij het laagste punt, bij de spil sensor bij de pompen. Misschien zit er een klein lek bij de rubberen aansluiting tussen de trommel en het pomphuis, daar zie ik heel lichte sporen. Ik hou het in de gaten.

Borstels weer teruggeplaatst, motor weer teruggeplaatst en aangesloten. Als proefje weer een 95 graden was gedaan zonder belading en deze liep helemaal door. Daarna een wasje geprobeerd met twee handdoeken en deze blijft weer steken, bij 98 minuten. De motor probeert de trommel op een hoger toerental te krijgen maar slaat af. Na een minuutje stilte probeert de machine het opnieuw. Dit herhaalt zich zo een keer of vier, dan blijft het stil. In het display de resterende tijd, geen foutmelding.

Een foutcode heb ik nog niet kunnen vinden. De methode die Harry0 beschrijft lijkt geen effect te hebben. In het display blijft gewoon de resterende tijd staan de programmalampjes veranderen ook niet. Ik heb ook de methode gebruikt die Henny hier beschrijft. En nog wat variaties op beide thema s, maar niets wat ik doe brengt een code in het display of lampjes aan het knipperen.

Gebruik ik de juiste methode, of heb ik gewoon geen foutcode?
 

Pkla

  • #6
Aha, foutcode uitlezen is nu wel gelukt, de methode die Henny hier beschrijft werkt ook op mijn machine.

De foutcode is E52, verder knipperen de lampjes "hoofdwas" en "spoelen+".

Info bij deze foutmelding op dit forum:
E52 Intervention of motor overheating safety cut-out. Motor faulty. Intervention of motor overheating cutout.
Wiring faulty. Electronic board faulty.
Power to the heater unit and reversal of the direction of rotation re interrupted.
If the problem does not re-occur, the alarm is memorized and the cycle continues.
If the fault persists after several attempts to supply power (about 35 min.), alarm E51 is generated OFF
maar hier vind ik simpelweg:
E52 Motor storing blokkade / Tachogenerator (rotatiemeter) onderbreking / motor bandkabel defect.
Ik ga maar eens kijken naar die tachogenerator. Over "Intervention of motor overheating cutout", hoe warm mag de motor worden?
 

Pkla

  • #7
Goed, tacho generator van de motor losgemaakt. Het magneetje dat op de motoras geschroefd zit, zat niet helemaal vast. Ik heb deze strak aangedraaid. Helaas loopt het programma nog steeds niet door met belading en hoge centrifuge snelheid. Dus het moet toch de oververhitting van de motor zijn. De motor wordt ook wel erg warm bij het centrifugeren, ik kan deze bijna niet aanraken.

Verscheidene posts in dit forum gelezen - de oorzaak zou in de elektronische module kunnen zitten. Deze losgemaakt en verwijderd. Er zaten zwarte vlekken rond enkele componenten, met name rond een weerstand (R98) en een diode. Omdat ik verder niet weet hoe ik de print zou kunnen testen of repareren, heb ik deze op goed geluk maar schoongemaakt en ingespoten met contact spray. Maar helaas.

Mijn vraag is nu: Als ik een module koop, is deze dan plug-and-play, of moet ik nog instellingen of software uploads doen?

En kan iemand iets zeggen over de kans dat het alsnog de motor zelf vervangen moet worden?
 

HarryO

  • #8
Wat heb je ingespoten met contact spray? Toch niet de print....
Zwarte vlekken zouden slechte verbindingen kunnen zijn, deze doorsolderen.

De motor word niet oververhit door een defect module, als deze defect is zal de motor of niet of te snel gaan draaien.

Als de motor over verhit raakt schakeld deze uit. Over verhitting ontstaat door veel te zwaar draaien van de trommel of door sluiting in de motor.

Zie ook je PB voor meer info.
 

Pap

  • #9
Even alles optellen lekkagen en motor uitval
kijk eens naar de lagers van de trommel aan de achterkant
zit daar een soort roest of kun je zien dat de boel gelekt heeft
als de keering heeft gelekt gaan de lagers er aan en gaat de trommel zwaar lopen en word de motor heet
trommel met de hand draaien en aan de voorkant opbeuren en voelen of er speling op zit
 

Pkla

  • #10
Pap, bedankt voor je reactie. Ik heb aan de achterzijde bij het lager geen spoor van lekkage kunnen ontdekken. Het lager lijkt ook prima te lopen. Ik kan de trommel makkelijk een paar rondjes laten draaien als ik er een slinger aan geef. En ik hoor geen knarsende geluiden. Ook door aan de voorkant van de trommel te trekken en duwen kan ik geen beweging op het lager krijgen.
Eigenlijk vermoed ik nu dat de lekkage gewoon boven/achter uit de machine is gekomen, als gevolg van teveel schuim en misschien andere problemen die te maken hebben met de inmiddels verwijderde vetluis en viezigheid.

HarryO, de zwarte vlekken zitten niet rondom de soldeerverbindingen maar rondom de componenten zelf. Alle soldeerverbindingen zien er solide uit.
 

HarryO

  • #11
E52 staat niet voor oververhitte motor maar voor geen signaal van tacho(spoel).
Geen signaal van tacho klopt, de motor is er mee gestopt of de tacho spoel raakt onderbroken en dus schakeld hij de motor uit (Kip/Ei)
E52 bij een droger is oververhitte motor.

Doe de zelfde testen nog eens maar dan met wasgoed er in.


Motor info:

 

Pkla

  • #12
HarryO, super deze informatie, bedankt!

De weerstand waarden van de motor (SOLE):
3-4 (tacho): 183 Ohm
5-10 (stator): 1.5 Ohm
6-7 (cut-out): 5 Ohm
8-9 (rotor): tussen 2.8 en 3.2 Ohm
1-10 (stator, half range): 1.0 Ohm
1-5 (stator, half range): 0.7 Ohm

Alle contacten hebben een weerstand groter dan 20 MOhm naar aarde.

De waardes voor de stator tellen niet netjes op, maar dat komt door een offset in mijn multimeter van 0.2 Ohm.

Alles ligt dus binnen de toegestane waarden, behalve de overload cut-out, waarvoor echter geen max is opgegeven. Is het verschil in weerstand tussen de beide half ranges van de stator spoelen dan misschien nog van belang?

Ik heb de test nog een keer gedaan met een paar natte handdoeken, maar de motor werd er niet echt warm van en sloeg niet af. Ik zal een paar keer centrifugeren tot de motor warm is en kijken of hij dan afslaat tijdens de test.

Hierbij ook nog een fotootje waarop de zwarte vlekken rondom enkele componenten op de print te zien zijn waar ik het over had.

 

HarryO

  • #13
De weerstand tussen 6-7 is veel te hoog.
Deze moet 0 Ohm zijn, dit is een thermische schakelaar die open gaat als de motor te heet word en dicht is in normale situatie. Zit in serie met de stator spoelen.

Weet je zeker dat dit goed gemeten is?
Als deze waarde echt 5 Ohm is sta je een deel van de stroom te verstoken in de de temperatuur beveiliging waardoor deze warm word en zich opend. Dus gaat de motor uit.

Test: overbrug deze beveiliging, als de motor nu niet afslaat zit hier het probleem.

De zwarte vlekken zijn niet een probleem zolang ze niet geleiden.

Ter controle: staat er niet te veel schuim op het water als hij begint te centrifugeren? De machine doet hier nl een check op. Tijdens de tussen centrifuge gang gaat hij dan een extra spoelgang toevoegen, bij de eindcentrifuge gang gaat hij na een paar korte testen niet centrifugeren.

Quote:
- Spin with little foam: if the contact of pressure switch AB closes on FULL, the spin phase is interrupted; the drain pump continues to operate and, when the contact returns to EMPTY, the spin phase is resumed.
- Spin with excessive foam in the tub (critical situation): The control system detects whether the pressure switch commutates 5 times to FULL. In this case, the spin phase is skipped, and a oneminute drain cycle is performed with the motor switched off; in the case of a washing phase, a
supplementary rinse is added.
 

Pkla

  • #14
Ik denk niet dat het iets met schuim of overdosering te maken heeft. Zojuist heb ik de volgende stappen gedaan:
- Wasje gedraaid op programma voor fijne was - er moet toch af en toe nog wat gewassen worden hier in huis ;-) Dit programma centrifugeert met max 700 toeren. Dit programma is zonder problemen doorgelopen. Alle zeep en schuim is dus ook gewoon weggespoeld.
- Gecheckt dat de foutmelding in het diagnose programma nog op E00 staat.
- Centrifugeer programma gedraaid op 1400 toeren. Geen problemen. De motor werd al wat warmer.
- Diagnose programma voor de motor gedraaid. Het toerental loopt op tot 1290. De 1400 wordt niet gehaald volgens het schermpje, misschien is het programma daar gewoon te kort voor. De trommel is ook niet in balans, dus de machine staat ook stevig te schudden.
- Gecheckt dat de foutmelding in het diagnose programma nog op E00 staat.
- Spoel programma gestart on de was weer wat natter en zwaarder te krijgen. Afgebroken toe de was nat was.
- Centrifugeer programma gedraaid op 1400 toeren. Aan het einde, op het moment dat het laatste stapje naar het hoogste toerental werd gemaakt, sloeg de motor af.
- Foutmelding in het diagnose programma is nu E52. Foutmelding gereset.
- Diagnose programma voor de motor gedraaid. Nu breekt de test al vrij snel na het starten van de motor af. In het scherm knippert E52.

Mijn conclusie is dat het probleem dus echt veroorzaakt moet worden door oververhitting, of door een valse melding daarvan door de thermische schakelaar.

Ik ga nu even kijken of ik wat kan met overbruggen/ testen van die thermische schakelaar.
 

Pkla

  • #15
Nou, toch weer verrassende uitkomsten:
De weerstand tussen pen 6 en 7 is nu gewoon 0.0 Ohm. Toch verkeerd gegaan bij het meten denk ik.

Ik heb de thermische schakelaar overbrugd. Daarna het centrifuge programma weer gaan draaien. De eerste keer ging goed, maar tot mijn verbazing sloeg bij de tweede keer de motor weer af!

Daarom het motor test programma weer een aantal keer gedraaid. Het is me niet gelukt tijdens dit test programma weer een E52 fout te genereren. Maar, van de ~10 keer dat ik de test heb gedaan, zag ik wel een keer of 4 dat de uitlezing op het display iets vreemds liet zien. Terwijl de trommel aan het afremmen was, sprong de uitlezing bij ongeveer 600 toeren in één keer naar 0, terwijl de trommel duidelijk nog niet stil stond.

Heb ik dan misschien een defecte tacho generator? Ik overweeg nu om er een te bestellen, kost toch maar twee tientjes.
 

Klaasmol

  • #16
Hallo,
Met heel veel interesse volg ik je testen. We hebben hier hetzelfde probleem.
Vraag: Hoe reset je alles en hoe laat je het diagnoseprogramma draaien ?
Kun je ook aangeven hoe je de printplaat kunt verwijderen.

Alvast hartelijk dank !

Groet,
Klaas Mol
Bunschoten-Spakenburg
 

Pap

  • #17
Heb je niet iemand met dezelfde motor
die er even onder hangen en dan zien wat er gebeurt
spakenburger eerst de koolborstels controleren
 

Pkla

  • #18
Nou, tijd voor een update. Ik ben voorzichtig optimistisch over de uitkomst van de laatste ontwikkelingen.

Sinds mijn laatste post heb ik twee paden tegelijk bewandeld. Ten eerste heb ik een nieuwe tacho generator (27 euro incl. verzenden) aangeschaft in de AEG webwinkel.
Tegelijkertijd heb ik op 's lands grootste advertentie site voor een zacht prijsje een gebruikte motor op de kop kunnen tikken (30 euro - vriendelijk bij mij thuis gebracht door de verkoper).

De tacho generator was er vorige week al. Deze heb ik ingebouwd. Ik heb de motor test 7 keer gedaan, maar geen van die keren zag ik het toerental weer van 600 naar 0 springen. Daarna een was gedraaid - maar nog steeds met de overheat beveiliging overbrugd. Daarom af en toe even zelf aan de motor gevoeld. Tijdens het wassen werd de motor zo warm dat ik het programma een halfuurtje gepauzeerd heb, omdat ik bang was voor meer schade.

Vandaag kwam de tweedehands motor binnen. Koolborstels waren ok, weerstandswaarden ook:
3-4 (tacho): 185 Ohm
5-10 (stator): 1.3 Ohm
6-7 (cut-out): 0 Ohm
8-9 (rotor): tussen 3.0 en 3.3 Ohm
1-10 (stator, half range): 0.9 Ohm
1-5 (stator, half range): 0.6 Ohm
Alle contacten naar aarde >20 MOhm

Dus, ingebouwd en een was gedraaid. Deze liep zonder problemen door! Daarna nogmaals gecentrifugeerd op 1400 toeren. Ook na afloop hiervan geen E52 foutmelding! Op het gevoel lijkt de nieuwe motor wel een ietsje minder warm te worden dan de oude motor, maar nog steeds wel te warm om vast te pakken. Ik heb nog steeds geen idee hoe warm de motor normaalgesproken mag worden.

Dat roept dus weer de vraag op of mijn eigen motor, met de nieuwe tachogenerator en zonder de overbrugging het ook niet gewoon doet.

In ieder geval blijf ik er voorlopig even van af. Eerst eens kijken of de machine een stuk of wat wasjes doet zonder problemen.

HarryO, Henny en andere forum bijdragers - bedankt!
 

Pkla

  • #19
Nog een update: Machine draait nog steeds prima. Ik heb na een paar weken de oude motor weer terug gezet, met de nieuwe tachometer. Vooral omdat de vervangende motor toch wat meer geluid maakte. Sindsdien al ruim een half jaar geen problemen meer gehad.
Probleem was dus gewoon de tachometer. Dat de motor heet wordt is dus kennelijk normaal.
 

Pap

  • #20
Dat is mooi ik zou de oude motor gewoon bewaren je weet maar nooit
en warm worden doen ze wel
als je met de hand die was zou doen werd je ook te warm haha
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu