AEG wasdroger doet niets meer

Diggler

  • #1
Hallo,

Na tig jaar trouwe dienst doet m'n AEG Lavatherm 5300 sinds vandaag niets meer. Vanochtend droge was eruit gehaald, natte er weer in. Klok draaien en op start drukken, ging altijd goed. Alleen vandaag gebeurde er niets...ook het "aan" lampje brandt niet meer. Lamp aan de binnenkant heb ik jaren geleden er al uitgehaald, zat nl. los en verdween altijd in de was.

Wat zou het kunnen zijn? Of waar moet ik het zoeken?

Dank!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Kijk of er spanning op de wcd staat door er een schemerlamp o.i.d. in te steken.
Als dat goed is de aansluiting van het snoer in de machine controleren, als dat ook in orde is de deurschakelaar doormeten en als het dat ook niet is dan alle draden controleren op verbranding, losse contacten of breuk.
 

Diggler

  • #3
WCD?

Thx vor je tips. Zal m morgen es onthoofden, kijken of ik iets op de printplaat kan zien. Las hier ergens dat een contactje weleens los kan komen te zitten. Dan maar met de soldeerbout a/d slag
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
WCD is wandcontactdoos oftewel stopcontact. :wink:
 

Diggler

  • #5
Jan schreef:
WCD is wandcontactdoos oftewel stopcontact. :wink:
Hehe, eindelijk vandaag tijd om de droger na te kijken.

Bij het verplaatsen naar een lichtere (klus)plek komt er allemaal water van onderuit de droger tevoorschijn... niet een beetje maar flink wat. Viel me net al op dat de emmer waarin normaliter het water opgevangen wordt leeg was. Heb geen afvoer in het hok dus vang het condenswater via het slangetje op in een emmer. Die constructie is dus kaduuk, es kijken hoe de binnenkant eruit ziet!
 

Diggler

  • #6
Zijkanten en achterkant eraf: oef...

Veel stof en nat pluisspul. Alles goed schoongemaakt, machine scheef gehouden zodat al het water eruit is. Kan niet echt goed zien waar het allemaal vandaan komt, "ergens onderin" zeg maar.

Machine is nu weer droog en stof-vrij.

Zie dat het afvoer-slangetje helemaal van onderop (binnenin) komt en er aan de achterkant helemaal bovenop weer uitkomt. Denk dat daar een pomp voor nodig is en dat die misschien stuk is?

Een "opvang-bakje" helemaal onderin (naast afvoerpomp) met iets van een stroomsnoertje en een piepschuim vierkantje (vlotter?) eruit gesloopt en schoongemaakt.

Ga nu de contactpunten van het snoertje nakijken
 

Diggler

  • #7
Zo, gezellig om in je ééntje een topic te vullen ;)

Anyway, vlotterbak droog & schoon, contacten gecontroleerd en niets aan de hand. Vlotter terug (kan maar op 1 manier) en testen.

Jawel hoor, het werkt weer! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 

Diggler

  • #8
Toch nog een puntje:

Om te vorkomen dat het weer gebeurt: hoe kan ik checken of die afvalwaterpomp het goed doet? Ja, door te kijken of er afvalwater afgevoerd wordt, dat snap ik :D

Ander puntje: wil graag ipv het afvoerslangetje --> emmer het gewone reservoir gebruiken. Hoe zorg ik ervoor dat het afvalwater hierin opgevangen wordt ipv via het slangetje achterop naar buiten gaat?

Help help!
 

Diggler

  • #9
Waterpomp gechecked, werkt.

Slangetje van de achterafvoer eraf --> van het reservoir erop.

Nu testen of het allemaal weer werkt. Kan ik dat klakkeloos verwisselen of moeten er nog gaten geboord worden?
 

Manualo

  • #10
Dit was de montage-instructie voor de condens afvoerslang:



Nu nog de zaak terugdraaien... :wink:

Edit: net iets te laat, maar goed, ter controle dan...
 

Diggler

  • #11
Manualo schreef:
Dit was de montage-instructie voor de condens afvoerslang:

Nu nog de zaak terugdraaien... :wink:

Edit: net iets te laat, maar goed, ter controle dan...
Thx, is al klaar. Kan inwendig de slangetjes "wisselen" op de waterpomp.

Gaat erom of ik de condens-opvangbak/reservoir moet aanpassen. MOet ik ergens gaten boren of gaat het zo goed?
 

Manualo

  • #12
Dat weet ik niet, ik had alleen deze gegevens nog ergens...
En daar dacht ik je mee te helpen, maar ik was net 4 min te laat.
 

Diggler

  • #13
Manualo schreef:
Dat weet ik niet, ik had alleen deze gegevens nog ergens...
En daar dacht ik je mee te helpen, maar ik was net 4 min te laat.
Haha, dacht ik al. Toch bedankt!

Heb t ding nu een tijdje draaien, met de zijschotten er nog af. Komt geen water uit de pomp.

Komt dit omdat ik alles leeggekieperd heb? M.a.w. staat er normaal altijd een laagje water in/onder de waterpomp?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu