Aeg lavatherm condensdroger waterafvoer

Annemieke

  • #1
Hi forum leden

Ik heb net een nieuwe lavatherm aangeschaft en met een slang op de afvoer aangesloten. Dan zou het water automatisch afgevoerd worden en hoef ik niet steeds het opvangbakje te legen. Echter het water komt nog steeds on het bakje. Er zit geen knik in de slang of zo. Iemans hier ervaring mee? :?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Graag even modelnummer en PNC code vermelden.

Dan kunnen de witgoedmensen een gericht advies geven.

Je moet misschien ergens een stopje verwijderen, staat er niets in de handleiding?
 

Wasmannetje

  • #3
Als het een nieuw nodel is 916092 enz enz dan gaat dat rode slangetje naar een wit t-stukje wat achterop de droger zit.

Een veel voorkomend probleem is dat de meesten het gehele slangetje eraan laten zitten van een meter of 2 a 3 en da's te lang. Haal de overtollige lengte van de slang af en doe dat op de kortste weg in de afvoer.

En niet bij de wasmachine afvoerslang, anders knel je in sommige gevallen weer dat zelfde slangetje. Een test kun je doen om het water eerst in een emmer op te vangen. Als dat goed gaat weet je dat dat stuk in orde is. Daarna op de afvoer aansluiten als het dan mis gaat: voila hebbes.
 

Wasmannetje

  • #4
Was nog wat vergeten:
Als je dat dopje aan de achterzijde eraf haalt, terwijl de droger op de grond staat doet hij het niet. Vanaf dat tuitje pompt hij namelijk niet weg. Als de droger op de wasmachine staat en de afvoer van de droger lager zit dan de droger is het goed. En weer zonder bochten of knikken a.u.b.
 

Annemieke

  • #5
Tja. Ik begrijp het nog niet helemaal.
Het is een 55400.

Er loopt inderdaad een rood slangetje van beneden naar boven en dat komt waarschijnlijk uit in het opvangbakje. Ik heb nog niet binnenin gekeken waar dat rode slangetje vandaan komt. Met het rode slangetje heb ik niets gedaan.

Onderop zit een loze aansluiting waar ik met een slangeklem mijn afvoerslang (gewone tuinslang) op heb aangesloten. Die loopt dan zo'n dertig centimeter omhoog, voordat hij in de afvoer terechtkomt.

In elk geval ligt het hoogste punt van de afvoerslang een flink stuk lager dan het opvangbakje. In totaal is het slangetje niet langer dan 60 cm. Leek mij allemaal prima, omdat ik had gelezen dat de pomp wel 100cm vanaf onderzijde droger kon opvoeren.

Begrijp ik nu goed dat ik het rode slangetje moet gebruiken i.p.v. de slangwartel? :o
 

TeakevanderWerf

  • #6
Het klinkt vreemd, maar dat soort kleine slangetjes moet je soms gewoon ontluchten door bij het eerste gebruik hem heel bewust naar beneden te laten hangen.

Vooral als de machine voor het eerst in gebruik wordt genomen, staat dat pompje nog droog, en doet hij niets.
Ook kan een kleine bocht naar beneden in zo´n slangetje, ervoor zorgen dat het water niet doorloopt als het slangetje leeg is.

Probeer het eens, ik ben benieuwd.

Teake
 

Wasmannetje

  • #7
Dat dopje mag je wel gebruiken maar alleen als dat slangetje beslist niet omhoog gaat, op deze manier moet het water vanzelf omhoog en dat gaat nog steeds niet, als je dat slangetje wel gebruikt altijd naar beneden laten lopen al is het maar 10 cmdaarom zie mijn vorige verhalen, hang die slang eens in een emmer die op de grond staat, dan doet hij het wel,
als je de andere manier wilt toepassen, dan het volgende doen,
het rode slangetje er af halen voorzichting naar beneden trekken nadat je de klem hebt verwijdert, dan de slang niet knikken maar met een tuitje verbinden naar een verloopslang, (kan je los kopen) dan de slang zo kort mogelijk naar een afvoerleiding brengen,
( het pompje zit onderin en vandaar als je de aansluiting achter op de bodem gebruikt heet het pompje geen werking, die zit namelijk achter het wateropvangbakje in de droger, aan de bovenzijde komt het wate rwel omdat die het water al heeft opgepompt snappieeeeeeeeeeeeeeeeee
 

Annemieke

  • #8
Kijk, dat is nou duidelijk, bedankt wasmannetje.
Het dopje zit direct aan het bakje en alleen het rode slangetje zit achter de pomp. Dat vermoeden begon inderdaad bij mij te ontstaan en is nu bevestigd. Zo kan ik weer verder, bedankt.
 

Wasmannetje

  • #9
Graag egdaan daar zijn we voor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu