AEG Lavamat was/droogcombinatie droogt bijna niet meer

Klaver 4

  • #1
Wij hebben een probleem met onze AEG Lavamat was/droogcombinatie.

Het betreft een L16820 Prod.nummer: 914602107 00

Hij droogt nl. steeds minder goed. Ik vermoed dat er ergens pluizen zijn achter gebleven maar ik weet niet hoe ik ze kan verwijderen / er bij kan komen om het inwendige te reinigen.
Twee jaar geleden hebben we hetzelfde probleem gehad en toen hebben we een monteur laten komen. Om het mogelijk terugkerend probleem in de toekomst zelf te kunnen oplossen heb ik er met m'n neus bovenop gestaan toen de monteur de klus klaarde.
Misschien een beetje beschamend om te moeten bekennen dat ik niet meer weet hoe hij het oploste. Ik vond het best ingewikkeld. :?
Ik weet nog hoe hij het bovenblad verwijderde en uiteindelijk aan de rechterkant een witte kunststof buis demonteerde en die schoonmaakte...

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik te werk moet gaan om de machine weer te laten drogen?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.
 

HarryO

  • #2
Begin met verwijderen van het bovenblad. Je ziet hier het gehele droger circuit.

Kijk hier voor technische tekeningen.
Kies voor de juiste L16820 (staan er 2) en selecteer in het midden van de pagina de juiste tekeningen.
 

Klaver 4

  • #3
Hartelijk dank voor je snelle reactie!

Op die tekening staan de betreffende onderdelen. Maar hoe e.e.a. gedemonteerd dient te worden, staat daar niet. Ik wil graag weten hoe ik te werk moet gaan om bij de onderdelen te komen die vol zitten met achtergebleven pluis. En welke dingen ik vooral NIET moet losschroeven. Eigenlijk zou ik dus graag een paar aanwijzingen willen hebben hoe ik te werk moet gaan.
Ik hoef echt geen Ikea-achtige tekeningen :o , maar een paar demontagestappen zouden wel erg welkom zijn.
 

HarryO

  • #4
Je mag alle delen van het lucht kanaal los halen als je maar goed opschrijft hoe de draden hebben gezeten.
Begin met de ventilator en dan het huis met het verwarmings element.
 

Jello

  • #5
Bij mij zat de meeste pluizentroep in de stoomcondensor (nr 146 op de tekening, wittig plastic idd) die aan de zijkant rechtsachter zit, maar hij droogde toen nog wel.
Met een beetje beleid kun je die er wel tussenuit halen en schoonmaken, zonder dat je de rest helemaal los hoeft te halen. Mijn 16820 heeft alleen geen losse achterkant maar een halve achterkant die 1 geheel vormt met de zijkant, is wat lastiger te demonteren.
 

Klaver 4

  • #6
Over enkele dagen heb ik tijd om te proberen het probleem op te lossen.

Hopelijk kan ik na afloop een positief bericht plaatsen. :lol:
 

Klaver 4

  • #7
Eindelijk is het dan zover.

Vanochtend begonnen met de demontage. Eerst de ventilator, daarna het luchtkanaal losgemaakt zodat ik dat een beetje opzij kon schuiven. Toen heel voorzichtig het ventilatorhuis, incl. motor er uit gehaald. (er lopen 2 blauwe draden naartoe, maakt de aansluiting nog uit...? )
Nu kijk ik tegen de stoomcondensor aan, waterinlaat al losgeklikt, maar hoe nu verder? Ik krijg dat ding er niet uit. Kan niet zien hoe hij aan de onderkant vastzit. Toch zal hij er uit moeten om het geheel goed schoon te kunnen maken.
Ik kan er niet bij, want inderdaad de achterkant van de machine vormt 1 geheel met beide (halve) zijkanten.
Ik durf er ook niet te hard aan te trekken, bang dat er iets kapot gaat...

Kan iemand me verder helpen?
 

Jello

  • #8
Wat ik me kan herinneren is dat er idd aan de onderkant van die condensor iets van een plastic nokje zit wat m borgt.
Zo ver als jij gegaan bent heb ik niet gedaan. Ik heb de zijkant verwijderd en toen kon ik er redelijk makkelijk bij om m voorzichtig er tussenuit te halen. Die zijkant is iets lastiger dan een losse achterkant maar wel te doen. Volgens mij stond r zelfs ergens online een beschrijving van.

Dat hele ventilatorgebeuren vanaf de bovenkant heb ik laten zitten, daar zat ook nauwelijks vuil in, het gaat meer om die stooncondensor aan de zijkant.

Die 2 blauwe draden: stekkertje kan er meestal maar op 1 manier in. Denk ook niet dat het veel uitmaakt anders hadden ze wel andere kleur gehad
 

Klaver 4

  • #9
Bedankt voor je snelle reactie!

De achterkant vormt samen met beide halve zijkanten een U-vormig geheel. Lastig los te maken, bovendien hangt de trommel met veren aan/over het gedeelte wat gedemonteerd moet worden. Kan het niet uitstaan dat het zo ontoegankelijk is. Het is een gecompliceerde machine (je kunt veel beter een aparte wasmachine en droger hebben, maar ja, vrouwlief wil het lekker kompact...). Dat je zo'n condensor af en toe moet schoonmaken vind ik helemaal geen probleem, maar laten ze het dan zo maken dat je er als consument fatsoenlijk bij kunt, met een deurtje of klepje of zoiets.
Ik baal er goed van! Ik kan onmogelijk bij de onderkant bij een evt. nokje. Ik hoop dat er nog iemand anders kan aangeven hoe ik dat ding kan demonteren. Intussen ga ik de ventilator en het einde van de verwarmingsbuis schoonmaken, want daar zit toch wel flink wat viezigheid. Vooral rond de verwarmingselementen zit veel aangekoekt pluis...

Overigens, beide stekkers zijn identiek en hebben allebei een blauwe draad. Nou ja, zal we een wisselstroommotor zijn en dan maakt het volgens mij niet uit. Als het gelijkstroom zou zijn draait hij misschien de verkeerde kant op... Zien we dan wel weer ;-) Toch vreemd dat ze dit zo gemaakt hebben.
 

Klaver 4

  • #11
Wederom bedankt!
Intussen ben ik met stofzuiger en daarop een radiatorzuiglang aan de gang gegaan. Daarmee kan ik vrijwel onderin de condensor komen. Met een ijzerdraad probeer ik de rommel los te maken waarna ik het met die slang opzuig. Gaat redelijk goed. Samen met het goed schoonmaken van de ventilator en laatste stukje van het verwarmingshuis lukt het aardig. Straks de boel weer in elkaar zetten en dan proberen...
Ik laat nog weten of hij het nog/weer doet ;-)
 

Klaver 4

  • #12
Gelukt!

Gisteren heb ik de boel verder schoongemaakt op de manier zoals ik eerder beschreven heb. Ook het ventilatorhuis heb ik gedemonteerd. Hierin zat toch ook flink wat aangekoekte rommel.
De kunststof onderkant van het ventilatorhuis zit met klemmetjes op het aluminium huis en daartussen een soort kit. Die kit ging natuurlijk verloren bij het demonteren, dus heb ik na het reinigen de boel eerst vastgezet met montagekit (!) omdat de klemmetjes in de loop der jaren niet meer goed dichtklikten. Na een dag drogen de zaak ook nog met ducttape vastgezet (hoe luchtdichter hoe beter,-> minder/geen vochtige lucht in de machine). Het monteren van het ventilatorhuis met motor was een lastige klus omdat er vrijwel geen ruimte is. Met wat trek- en duwwerk is het uiteindelijk toch gelukt.

En de beloning was groot: hij droogt nu veel beter en sneller. Eigenlijk zoals toen de machine nieuw was (in 2004 gekocht).

Voortaan iedere 2 jaar op deze manier schoonmaken. Het is bepaald geen leuke klus maar het is te doen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu