AEG Lavamat centrifugeert niet vanwege ontbreken waterafvoer

Ferdi

  • #1
Een goededag,

Ik heb een AEG Öko Lavamat Nova (sensortronic). Deze is zo ongeveer 5 à 6 jaar oud.
E-nr.605.636.070
F-nr.042939756


Ik heb eergisteren een was gedraaid en toen was alles prima. Echter, toen ik gister een was draaide, bleek opeens dat het water niet afgevoerd werd. Hoogstwaarschijnlijk daardoor kon het centrifugeren niet gestart worden. Ik heb nog geprobeerd om alleen het centrifugeren-programma te starten (eind programma 4), in de ijdele hoop dat het water afgevoerd werd, maar dit was niet het geval.

Vervolgens heb ik, in de overweging dat wellicht het programma niet goed geactiveerd was, de was vanaf het begin weer aangezet. Wat gebeurde er vervolgens: er kwam extra water in de trommel, tot de top (dubbel zo veel water dus), en het werd nog steeds niet afgevoerd.

Het eerste wat ik dacht is dat de filter vol zat en niet goed kon afvoeren. Dus ik heb al het water afgevoerd. Dit bleek an sich al een hels karwei, want, het leek of de afvoer niet helemaal goed aansluit met dat rubberen stukje eromheen en ik kon het water niet simpelweg opvangen in een emmer o.i.d. Uren dweilen van vele liters water was de enige oplossing leek klaarblijkelijk. Laat duidelijk zijn dat er pas water uit de machine kwam op het moment dat ik de afvoer open draaide.

Dit is allemaal wat onduidelijk hoe dit kan, maar ik probeer een zo goed mogelijke beschrijving te geven van de situatie.

Aan de filter lag het niet, deze was volkomen schoon. Ook lijkt het niet te liggen aan de slang tussen de trommel en de afvoer, want het water komt er immers uit én alleen als ik de afvoer open draai.

Nu heb ik wat rondgekeken op dit forum en ik kwam de volgende potentiële antwoorden tegen.
- Het zou kunnen liggen aan te korte koolborstels
AEG Oko Lavamat 6250 - Waar zitten de koolborstels?
- Het zou kunnen liggen aan de pressostaat
AEG Lavamat 70638 loopt vol water..

Echter, ik heb nog nooit aan de wasmachine gesleuteld, dus ik kies voor het veilige advies dat jullie mij kunnen geven alvorens ik aan de slag ga. Ik hoop dat ik een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving heb kunnen geven. Ook ben ik benieuwd of jullie denken dat ik jullie mogelijke oplossing zelf kan oplossen. Uitgaande van normale handigheid.

Bij voorbaat dank voor de geboden hulp,

Ferdi
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Zet de kraan dicht en laat de machine op centrifugeren draaien, luister of u de afvoerpomp hoort lopen.
Ik vermoed n.l. dat de afvoerpomp vast zit of defect is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu