AEG Lavamat 88740 update draait niet met zwaardere belasting

De_dolle

  • #1
De machine:
AEG Lavamat 88740 update, PNC 91400235400

Het probleem:
Eerst foutcode C9 gehad. Eén koolborstel uitgebouwd via de achterkant (met spiegel) en naar de Handyman. Hij zegt (hij is wasmachinemonteur geweest) dat de koolborstel nog prima is, er steekt ook meer dan 15mm uit. Weer inelkaar gezet en reset uitgevoerd.
Nu centrifugeert de machine niet meer met belasting.
Machine weer uitelkaar gehaald, alles gecontroleerd: via de voorkant beide koolborstels uitgebouwd en bekeken, zien er beiden prima uit, weer ingebouwd, collector ziet er ook goed uit, pomp gecheckt, stekers aangedrukt, schokdempers werken OK.
Nog steeds hetzelfde probleem: zogauw de wasmachine kracht moet zetten stopt hij (waarschijnlijk zit er een beveiliging op als er teveel stroom getrokken wordt ofzo) met draaien. Het programma wordt wel verder afgewerkt en soms gaat hij na een paar keer op start/pauze gedrukt te hebben weer draaien.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Op de as van de motor zit een tachospoel, het gebeurt wel eens dat die los schiet, er zitten twee draadjes aan.
De klemring ligt dan meestal ergens onder de machine.
 

De_dolle

  • #3
Plastic kapje zit er stevig op kabeltjes e.d. zitten allemaal vast.
 

De_dolle

  • #4
Vandaag is er een monteur van Electrolux langsgeweest. Hij kan verder niets vinden. Conclusie: motor waarschijnlijk kapot. Toch nog maar weer het volgende uitgevoerd: hele motor schoongeblazen, collector gepolijst, koolborstels er opnieuw opgezet.
Eerste wasprogramma E60 prima gedraaid zonder problemen, Bont 30 stopt bij 19 minuten, trommel draait niet meer. Trommel halfleeg gemaakt en gecentrifugeerd op 1200. Daarna fijnwas 30 programma 1200 toeren, werkt zonder problemen.

Wat is er aan de hand? :?:

Kan het zijn dat één wikkeling van de motor het niet doet?
 

Pepjo

  • #5
Ruikt toch naar versleten koolborstels...
Ik weet niet of zo'n steje erg aan de prijs is, maar misschien loont het de moeite om er toch nieuwe in te zetten. ( En als er dan geen verbetering is ze terug te brengen naar de winkel)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De meeste winkels nemen koolborstels niet terug, vraag er eerst naar.

Het zou kunnen dat er 1 lamel van de collector niet goed meer is, als er na 2 a 3 keer draaien een lamel zwarter is dan de andere wordt het toch een nieuwe motor plaatsen of een nieuwe machine.
 

De_dolle

  • #7
De trommel blijft af en toe stilstaan en komt niet meer van z'n plek. Programma pauzeren, flink schudden aan de machine zodat de trommel iets verdraait weer op start drukken en... tadaaa de trommel draait weer. Mijn vermoeden blijft nog steeds dat er een lamel/winding niet meedoet, als de machine op dat punt stil komt te staan dooet ie niets meer.

Ik wil eigenlijk wel een nieuwe motor inbouwen, ca 200 euro. Een nieuwe machine kost 740 euro. Helemaal zeker weten of het alleen de motor is weet ik niet. Help, wat moet ik doen?

En als ik een nieuwe aanschaf zou ik de oude nog in onderdelen kunnen verpatsen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Zoek een reparateur die de motor kan doormeten, plaatselijke witgoedzaken hebben vaak een monteur in dienst.
 

De_dolle

  • #9
Ik heb de motor uitgebouwd, alles doorgemeten. Er zijn geen lamellen die het niet doen. Ik meet een kleine weerstand door stator en collector voor zowel de lage toeren winding als de hoge toeren winding (ook bij het ronddraaien geen onderbrekeingen). Met 12V even gekeken of hij het doet, ik had niet genoeg stroom maar een kleine brom gaf aan dat het in principe wel werkt.
Op de motorsturingsprint de relais getest, zijn ook goed.
Stekkers en draadjes allemaal getest.

Spul weer inelkaar gezet, 30 bont draait nu weer. Even afwachten of 1800 toeren ook werkt.
 

De_dolle

  • #10
Het lijkt erop dat bij het overschakelen naar de centrifugeerwinding er iets niet goed gaat. Je hoort wat electrische kleppergeluiden (relais?), wat andere bzzt geluiden en dan stopt ie.

Toch maar een nieuwe aanschaffen... :(
 

Ronald41

  • #11
Ik zou toch eerst de borstels vervangen.
Dat zzz is waarschijnlijk vonken tussen borstel en de lamellen, misschien is er eentje heet geweest en drukt het veertje niet meer goed aan.
Zo duur zijn ze ook niet - t is de gok waard.
Gr Ronald
 

De_dolle

  • #12
De windingen van de bovenste stator zijn donkerrood en van de onderste oranje. Brandluchtje erbij: kortom kortsluiting in de spoel. Conclusie: nieuwe wasmachine en bedankt AEG voor de levensduur van 6,5 jaar van een motor...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu