AEG lavamat 52600 veroorzaakt stroomuitval tijdens wasbeurt

Marcel74

  • #1
Hallo,

Heb al het e.e.a. gelezen over de lavamat 52600 maar ik herkende hier niet mijn probleem in.

Sinds vanmorgen werkt mijn aeg l52600 niet meer goed. Het begon eigenlijk met een beetje hoog snerpend geluid bij het centrifugeren.
Nu als hij met een wasbeurt bezig is en toe is aan het centrifugeren doet hij niks. Vanmorgen en zojuist is ook de stroom eruit geklapt tijdens de wasbeurt en het vermoeden is dat dit op het moment is als het wasprogramma aan het centrifugeren toe is. Na de stroom er weer opgezet te hebben staan de buitenste vier lampjes aan maar hij hervat het programma niet. Als ik dan het programma centrifugeren kies gebeurt er niks. De pomp werkt gewoon maar hij start niet met draaien van de trommel.

Bekend bij iemand?

mvg

Marcel
 

Pap

  • #2
Draaid de trommel wel gewoon als je met de hand draaid
stroom uitval meestal verwarmings element
als hij niet gaat centrifugeren meestal koolborstels
 

Marcel74

  • #3
Hallo Pap,

ja de trommel draait. Je kan zelfs daarna opnieuw een was aanzetten. De trommel draait dan links en rechtsom als normaal. Alleen op het punt van centrifugeren stopt hij er mee. De kleding dat erin zit voelt ook gewoon warm aan maar is dus nog doorweekt. Handmatig op centrifugeren zetten doet hij niks maar dan volgt er ook geen stroomuitval...
 

HarryO

  • #4
Wat bedoel je met "buitenste 4 lampjes" ?
Welke tekst staat hier bij? (voorwas. kort, 6 en 3)

Probeer de fout code eens uit te lezen.
Zet de machine aan op Wit/Bont 40 graden en zet hem aan.
Druk dan de toetsen Voorwas en Kort samen in en houd deze minimaal 5 seconden ingedrukt.
Gaan nu de lampjes Einde en Start/Pauze knipperen?
Zo ja: in welk patroon?

Lijkt inderdaad zeer sterk op koolborstels.
 

Marcel74

  • #5
Hallo Harry,

Ik heb de foutcode achterhaald en idd gaan de knopjes start en einde knipperen.

2 x knipperen beide en dan nog 3 x alleen einde knippert.
 

HarryO

  • #6
Staat voor foutcode E52: Geen terug melding van de draaisnelheid van de motor.
- In 9 van de 10 gevallen zijn dit de koolborstels. Controleer of deze nog minimaal 15 mm lang zijn en spoepel in hun houder kunnen schuiven.
- Controleer ook of de spoel op de kop van de motor nog vast zit.
Draai deze even los en voel het magneetje op de as. Deze mag niet kunnen draaien tov de as.
- Controleer de stekker verbinding op de motor en op het elektronica module.
- Als dit allemaal goed is de elektronica module controleren op losse caontacten, vooral bij de relais.
 

Marcel74

  • #7
Oke, bedankt allemaal voor de reacties. Ga er morgen mee aan de slag !
 

Marcel74

  • #8
Allemaal bedankt nog, hij doet het weer !
Twee nieuwe koolborstels van 39 euro, leek dus erger dan dat het was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu