AEG Carat 72768 Update storing

Rutten

  • #1
Ik heb een AEG Carat 72768 Update wasmachine Als ik hem start gaat het groene lampje van de deurbeveiliging uit en begint hij te pompen.Dit doet hij bij elk programma .Na +/- 1 minuut stopt hij en begint het start/pause lampje te knipperen.
Element , wasmotor , printplaat vd electronica gecontroleerd ziet er allemaal goed uit .Wie kan mij hiermee helpen?
 

Pap

  • #2
Hij gaat geen water nemen denk ik
kraan slang filter klep in machine stekkers op klepjes
 

Rutten

  • #3
De klepjes zijn goed , als er 220V op wordt gezet gaan ze open .de rest van de watertoevoer is ook ok . daar ligt het volgens mij niet aan
 

Pap

  • #4
De druk schakelaar is die slang wel open
slang er af en door blazen en de schakelaar testen
 

Rutten

  • #5
De slangetjes zijn open . de bruine drukschakelaar hoor je schakelen .
De zwarte drukschakelaar (analoge)weet ik niet of die goed is.Hoe kun je deze testen.
 

Pap

  • #6
Weet je zeker dat er water komt
zit er een slang lek beveiliging op
haal de slang aan de machine eens los en kijk of er water komt
normaal als je start gaat hij pompen en dan water in nemen
op google elektra tanja intikken daar staat alles ook reset en storing codes
 

Pap

  • #7
Is hij er in eens mee gestopt of wat is er gebeurd
 

Rutten

  • #8
Het is begonnen dat weleens het start/pause lampje brande , wasmachine opnieuw opstarten en dan liep het . Momenteel brandt het lampje bij elke keer opstarten en elk programma .Aan de machine verder is niks gebeurt
 

Rutten

  • #9
Heb de storing gevonden,blijkt het verwarmingselement te zijn.De isolatieweerstand van het element is maar 100 kilo ohm , dit moet minstens 220 kilo ohm zijn . ik heb een nieuw element besteld dan zou het goed moeten zijn.
 

Pap

  • #10
Dat is mooi en dat valt met de kosten ook mee
 

Kees kit

  • #11
Je bedoelt , dat de isolatie weerstand oneindig moet zijn .
en dan praten we over Mega ohm :oops:
 

Rutten

  • #12
De isolatieweerstand van een nieuw element zal in principe oneindig hoog zijn .maar als de isolatieweerstant minimaal 1000 ohm/volt of hoger is , di 220 kilo ohm . zou het normaal moeten functioneren
 

Ronald41

  • #13
Ik geloof niet dat het het verwarmingselement is.
Als die stroom lekt tikt de aardlekschakelaar eruit.
De machine merkt het zelf niet als er aardlek is.

Gr Ronald
 

HarryO

  • #14
Begin bij het begin:

Lees de foutcode eens uit.
Zet de machine aan op Wint/Bont 60 graden en laat hem beginnen.
Druk dan de toetsen Voorwas en Inweken samen in en houd deze ingedrukt. Wat is de code die je nu op het display krijgt?

De zwarte analoge drukschakelaar kun je niet testen, is een elektronisch component waarvan de frequentie door de luchtdruk hierop.

@ Ronald: er zijn een aantal modellen die wel een aardlek meting doen, bij een fout hiervan krijg je error E68
(Bij deze machine word dit niet gemeten volgens de service manual.)

Bij een echte aardfout gaat de aarlek schakelaar er uit.
 

Rutten

  • #15
Storing begint met het knipperen van lampje start/pause bij elk programma. foutcode E33 , maar dit kan van alles zijn (Drukschakelaar / druksensor / bandkabel / luchtval / verwarmingselement / elektronica vervangen).alles gecontroleerd en element doorgemeten met multimeter,alles lijkt goed, maar de programma's starten niet .220 v stekker omgedraaid , nu starten de programma's wel en de machine werkt zijn programma af .dit is vreemd en moet een oorzaak hebben . met megger verwarmingselement gemeten , blijkt dat de isolatieweerstand laag is ,+/- 0,1 megohm .De aardfoutschakelaar 30 mA ging er niet uit .
Element gedemonteerd , hierop is te zien dat dit dat het beschadigd is .
Nieuw element gemonteerd en de machine wast weer .
 

HarryO

  • #16
E33 staat voor: Pressure switch faulty; current leakage from heating element to ground; heating element; wiring faulty; PCB faulty.

Dit heb je dus zojuist bewezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu