AEG 9450 geluid en brand rubber lucht

Oer

  • #1
Ik heb een AEG 9450 sensortronic 1200 Watt
E nummer: 605 647 110
FN nummer 115 959721
type 44 OGD 01

De machine is ongeveer 15 of 16 jaar oud en nu opeens een rubber brand lucht, en net op er iets in de trommel zat bij ronddraaien.
Open gemaakt achter en veel zwarte stof van rubber band die om de trommel zit en dan om een kleine as, en daar bij die kleine as zit het geluid, er zit volgens mij geen speling maar de band met ribbels zit er nog om.

Is dat de motor?, En wat zou het kunnen zijn? En is een reparatie nog de moeite voor de leeftijd van 15 jaar?
En waar zitten de koolborstels? Ik zie ze niet vanaf achter.

Hoop op wat hulp.

groetjes Maaike
 

HarryO

  • #2
Wat voor geluid hoor je?
Haal de snaar er eens af.
Kun je de trommel soepel rond draaien of hoor je bijgeluiden?
Kun je de as van de motor soepel rond draaien of hoor je bijgeluiden?
De koolborstels zitten precies aan de andere kant van de motor.
Indien de borstels korter zijn dan 15 mm deze vervangen.
 

Oer

  • #3
Ik hoor net alsof er iets van ijzer in de trommel zit en het geluid komt van die kleine as die draait soepel ook de trommel draait soepel, alleen dat geluid regelmatig geluid ook als je de trommel andere kant opdraait, de as zit aan die snaar en draait ook soepel en daar komt geluid vandaan uit die kleine as.
de snaar krijg ik er niet af is strak gespannen.

De koolborstels zitten dus aan de andere kant, dus dan moet ik de motor eruit halen? of een zijkant openen?
 

HarryO

  • #4
Ik begrijp je niet goed.
Aan de trommel zit een as, deze gaat door de achterwand van de kuip en aan deze as zit het grote snaar wiel.
Onder aan de kuip hangt een motor. Hier zit een klein as aan.
De snaar loopt om het grote snaarwiel en de as van de motor.

Waar zit nu het geluid?
 

Oer

  • #5
Het geluid zit bij de kleine as onder aan de machine waar de rubber band omheen loopt bij die as hoor ik wat, er zit geen speling op zo te zien.
Zit er een kogellager in? zou die kapot zijn?
 

Oer

  • #6
En waar zou dat zwarte goedje vandaan komen een fijn stof wat van de rubberband komt? en hoe komt dat?
 

HarryO

  • #7
In de motor zitten lagers, klopt.
Het kunnen ook de koolborstels zijn, als die te ver versleten zijn raken ze de collector niet goed of in het ergste geval met het veertje ipv de koolstof borstel zelf.
Het zwarte poeder is denk ik koolborstel gruis.
Verijder de borstels, indien korter dan 15 mm deze vervangen.
Laat de machine achter over hellen tegen een muur, je kunt er dan precies bij komen.

Stekker er uit...
 

Oer

  • #8
Ok, dank je wel, ik had de machine naar voren tegen de muur maar nu dus naar achteren, ik ga kijken of ik er bij kan, ik hoop dat het dat is.

Je hoort van me.

groetjes
 

Oer

  • #9
Ik heb even gekeken, maar er zit een bodem plaat, moet ik een zijkant weghalen of voor onder bij de filter?

Het zwarte zit ook vrij hoog, zou het van de rubber ring kunnen komen? en waarom?

Misschien weet iemand het?
 

HarryO

  • #10
Volgens mijn gegevens heeft deze machine geen bodemplaat.
Als dit wel zo is moet of de voorkant er af of je moet de motor er onder weg halen.
De snaar kan het zwarte poeder veroorzaken maar dan moet je dit aan de snaar kunnen zien in de vorm van gekartelde/afgebrokkelde randen.
 

Oer

  • #11
Dank je wel voor het antwoord weer, ik heb wel een bodem plaat.
De voorkant eraf betekend ook de deur en manchet toch?

Ik vraag zoveel omdat ie in een klein hokje staat en ik er net achter en voor bij kan dus zal hem dan eruit moeten halen denk ik.

De band is niet gekartelt of gerafeld.

Pff jammer van de bodemplaat. Waar kan ik het beste de koolborstels halen denk je?

groet Maaike
 

HarryO

  • #12
De borstels zijn bij iedere witgoed onderdelen winkel op voorraad of anders in een paar dagen binnen.

Tekening van vergelijkbare LAV9550. Kies in het middelste gedeelte van je scherm voor de tekening die je wilt zien.
De metalen plaat waar de deur in zit kan er volledig af, klopt.
 

Oer

  • #13
Hallo Harry, of ieder die het leest.

Ik heb de voorkant eraf, de koolborstels eruit, ze zijn 11mm.

Het geluid s minder nu, de snaar is eraf, maar hoe weet ik of er speling op de as zit? Ik kan vrij ronddraaien de as van de motor, en geeft iets geluid,maar is dat normaal? Wat moet je horen als je ronddraait? Helemaal stil of mag je wel iets van wrijving horen?Het gaat mij er om dat ik de koolborstels wel kan vervangen maar vind ze prijzig als het dat niet mocht zijn
De machine ziet er nog zo goed uit haha dus vind zonde weg te doen.
Oh ja en kan je eventueel alleen de koolstof met veer vervangen in die L houder? en is 50265476007 het originele typenummer voor de lavamat 9450 sensortronic? Heb al wat afgesurfd maar zie het niet echt er zijn verschillen en prijzen
 

Oer

  • #14
Waar ik ook nog mee zit is dat de machine het wel deed gewoon, en de koolborstels natuurlijk nog wel lang genoeg waren.
Moeilijk hoor als je geen monteur wil laten komen,maar onderdelen ook vrij prijzig dus hoop op nog wat tips om naar te kijken
 

HarryO

  • #15
Mogelijk hoor je wel een licht geluid uit de motor.
De borstels zijn te kort, bij 11 mm is de druk op de collector niet hoog genoeg.
Vervangen dus.
Of dit de juiste nummers zijn weet ik niet 100% zeker, er zijn 2 types motoren mogelijk.

Schrijf alle informatie van de motor op en neem de oude borstels mee naar de witgoed onderdelen winkel.
Er zijn ook goedkopere niet AEG versies verkrijgbaar.
 

Oer

  • #16
Dank je heb ze net gehaald, zet ze er zo in en afwachten maar. je hoort van me
 

Oer

  • #17
Nou ik heb ze erin gezet, alles weer op zijn plaats, spoelprogramma aan gezet, maar tijdens centrifugeren toch weer die brandlucht opeens weer.

de machine doet het verder wel alleen wel nog steeds een slepend geluidje.

dus ik heb nieuwe koolborstels te koop 30 euro gekost, mag weg voor 15 euro.

Of nog een tip vanaf hier?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Zitten de koolborstels er op de juiste manier in ?
Ze horen met de schuine kant tegen de collector te zitten, bij sommige types moet er een nokje weggedrukt worden om de koolborstels vrij door de behuizing te laten lopen, anders komen ze niet tegen de collector.
 

Oer

  • #19
Ik had precies dezelfde koolborstels gekocht als die ik eruit heb genomen en precies zo terug geplaatst. Kunnen niet anders. En ze zagen precies hetzelfde eruit.

Jammer van zo'n mooie machine.. :(
Misschien maar AEG laten komen......Of is er iemand in Rotterdam zuid die een blik kan komen werpen?
 

HarryO

  • #20
Het slepende geluid kan ook iets in de motor zelf zijn.
Laat de motor eens lopen zonder dat de snaar er op zit.
Mogelijk zit er koolborstel gruis in de motor zelf.
Dan even vlink uitzuigen/uitblazen.
Als er ruimte zit tussen de as en de motor behuizing kun je er daarna een beetje siliconen vet tussen spuiten. De schroeilucht kan ook uit de motor zelf komen als je bv een kortgesloten anker spoel hebt. ook dit kan het geluid veroorzaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu